Rozhovor s UX/UI dizajnérom Igorom Holkom

Tereza Tomešová
DESIGN KISK
Published in
6 min readDec 19, 2019
Photo by Alejandro Escamilla on Unsplash

Igor Holka pracuje pre spoločnosť, ktorá sa venuje telekomunikačným službám a IT. Už niekoľko rokov pracuje na pozícii UX/UI dizajnéra. Je človekom, ktorý sa stará o webové rozhranie, najmä o to, aby bolo prispôsobené k čo najväčšej uživateľskej spokojnosti.

Ako by si ty popísal svoju pracovnú pozíciu?

Jedná sa o kreatívnu pozíciu. Zjednodušujem ľuďom cestu a snažím sa im ponúknuť vždy to čo hľadajú. Skúmam ľudskú myseľ, to ako sa na sa na stránke pohybujú, čo vyžadujú a venujem sa moderným trendom. Ja konkrétne som technický UX/UI dizajnér aplikácii, mám na starosti webové komponenty, určujem a udržiavam jednotný vizuál webu. Pomáham aj vývojárom, ktorí pracujú na už funkčných stránkach, používať tieto komponenty.

Ako si sa dostal na pozíciu UX/UI dizajnéra?

Venoval som sa vývoju webových stránok a nastúpil som do firmy ako Content Editor. Postupne som sa vypracoval na pozíciu UX/UI dizajnéra. Veľa som čítal, sledoval som trendy a mal som dobrý odhad. Vo firme sme to mali nastavené tak, že sa štyri a pol dňa do týždňa na niečom pracovalo a v piatok sme mali vyhradených pár hodín na samostatné vzdelávanie, každý samozrejme v oblasti, ktorej sa venoval.

Ja som robil veľa návrhov obrazoviek na základe užívateľského výskumu. Nazačiatku sme totiž nemali ako firma jednotný brand a ja som pracoval na väčších projektoch, ako prerábka nákupného košíka a na základných komponentoch, ktoré sa na stránke používajú. Momentálne vzhľadom na to, že už firma má vytvorený jednotný brand, moja práca je v tejto chvíli zameraná viac na UI a developerskú časť než na samotný UX dizajn.

Nie je teda potrebný žiaden užívateľský výskum?

Užívateľský výskum musí prebiehať vždy, nemôžeš niečo navrhnúť a používať to najbližších dvadsať rokov, to vôbec tak nefunguje. Rovnako aj nové produkty pre klientov, ktoré predkladá väčšinou marketingové oddelenie, každá takáto nová kampaň musí prejsť užívateľským testovaním. Pre každý nápad, ktorý má byť úspešný a má sa predávať, je výhodné robiť užívateľský výskum.

Ako u vás taký UX výskum prebieha? Vieš mi tiež povedať nejaký jednoduchý príklad toho ako sa takýto prístup prejavuje priamo v dizajne, ktorý vytváraš?

UX výskum môže byť povedzme interný alebo externý. Pri externom UX výskume si napozývaš rôzne typy ľudí, ktorým produkt predstavíš, nazbieraš si dáta a potom ich spracuješ.

Interný výskum prebieha tak, že prototyp necháš vyskúšať kolegom vo firme, ktorý pracujú na niečom úplne inom. Vidia to prvýkrát a na nich, na ako keby na zákazníkoch, si vieš tiež zozbierať údaje. Takéto testovanie môže prebiehať napríklad tak, že rozdáš kartičky a necháš ľudí aby oni sami zostavili napríklad menu na stránke. Podľa toho kde sa ktorá položka najčastejšie nachádza, sa dá vytvoriť často pomerne dobre fungujúca navigácia.

Môžeš si teda urobiť prvotný návrh, predstaviť ho niekomu a získať k nemu spätnú väzbu. Ideálne je aby spätná väzba bola z viacerých strán, teda dať takýto návrh otestovať viacerým ľuďom externe alebo aj interne. Tieto dáta sa potom zapracujú. Nemusí sa jednať o dokonalý fungujúci produkt ale kľudne o jednoduché skice na papieri.

Na základe týchto dát vzniká UI dizajn, ktorý sa kreslí väčšinou už pixel perfect, zapája sa do toho niekedy grafik aby stránka dostala predajný vzhľad. Takýto obrázok ide následne k developerovi ktorý z toho vytvorí funkčnú stránku.

UX dizajnér je teda na začiatku ale zároveň potom celý tento projekt sleduje. Ja ako UX dizajnér musím byť stále k dispozícii až kým sa hotový produkt nedostane k zákazníkovi. Musím celý proces kontrolovať, a tiež developer sa na mňa ďalej obracia počas celého procesu. Potom čo sa produkt dostáva ku zákazníkom, robia sa ďalšie výskumy a štatistiky, a na základe nich sa robia prípadne ďalšie zmeny. Nikdy sa nedá vytvoriť perfektne dokonalý UI, najmä ak na sebe jednotlivé služby ktoré sa zákazníkovi ponúkajú závisia. Ak napríklad sa zákazníkovi ponúka jedna služba len v kombinácii s ďalšími službami, napríklad dostane zľavu na telefón len v prípade, že si vezme aj nejakú ďalšiu službu, je často ťažko spraviť UI k dokonalosti.

Aké dizajnové metódy pri svojej práci využívaš a ako môže vyzerať taký produkt/výsledok tvojej práce?

V mojom prípade môže byť výsledným produktom stránka, webová alebo mobilná aplikácia, ktorá je užívateľsky prístupná. Pre našu firmu ale pracujú aj UX dizajnéri, ktorí musia na základe svojho výskumu prísť na to ako vytvoriť službu vhodnú pre zákazníkov, teda výsledným produktom môže byť v podstate čokoľvek čo má predávať ďalej.

Využívam metódy ako brainstorming, skicovanie, prototypovanie. Prototypy sa u nás dosť často využívajú. Vždy keď sa robí UX testovanie, vyskladá sa jednoduchý prototyp stránky a ten sa dáva testovať.

Povedal by si že pracuješ skôr samostatne alebo ide prevažne o tímovú prácu?

Vždy tímovo. Nikdy z toho nevyjde nič dobré, ak na tom pracuje len jeden človek sám. Nikdy nebude mať jeden človek toľko znalostí ako ľudia okolo. Povedzme, že začnem nastavovať poradie produktov vo webovom rozhraní podľa seba. Potom ale ide okolo mňa kolega ktorý sa vyzná v procesoch v E-shope, ja sa ho spýtam čo si o tom myslí, a on mi vysvetlí, prečo to tak nemôže byť. Takto človek získa úplne nový pohľad, na ktorý by sám neprišiel a takto získava ďalšie informácie, ktoré ďalej do produktu zapracuje. Vždy je dobré sa pýtať.

Mávame taktiež brainstormovacie mítingy, ktoré väčšinou zvoláva marketingové oddelenie. Z ich strany prichádzajú nápady na nové produkty a oni nám ich na takýchto mítingoch predstavia. UX dizajnér by mal tvoriť prepojenie medzi marketingom a IT oddelením.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Po príchode do práce si väčšinou prečítam pracovné maily a dopoludnia prebiehajú väčšinou takzvané stand-up mítingy. U nás totiž máme tímy, ktoré pracujú na jednotlivých úlohách, ktoré idú postupne na stránku, a na takomto mítingu tímy predstavia to na čom momentálne pracujú. Ja teda prejdem tieto mítingy a zisťujem čo je kde nové a kde je odo mňa čo treba. Odovzdám tiež úlohy ktoré som mal vypracovať a ešte doobeda sa začínam venovať konkrétnej práci. Okrem toho, že sa sústredím na konkrétne zadanie, som stále vyrušovaný kolegami, ktorý odo mňa niečo potrebujú. Ale to je samozrejme v poriadku, to je tá tímová práca. Okrem toho niekedy prichádzajú počas dňa ďalšie brainstormovacie mítingy.

Často keď sa na niečom zaseknem, idem sa na päť minút vyvetrať do parku, kde často dostanem nejaký nový nápad.

Čo ťa na tvojej práci najviac baví?

Na mojej práci ma najviac baví v podstate to, že mám šancu niečo zmeniť k lepšiemu. Vidím výsledky a mám pocit, že má práca zmysel. A konkrétne mňa na mojej práci baví veľmi aj to samotné dizajnovanie webu.

Čo považuješ za najnáročnejšie?

Za najnáročnejšie považujem to, skĺbiť všetky nápady a všetky myšlienky, ktoré som zozbieral z každej strany do použiteľného produktu.

Keď máš toho plnú hlavu, stále je to ešte len nejakých dvadsať percent informácií. Stále ešte do toho budú vstupovať ďalší ľudia, samozrejme v dobrom. Musíš navnímať kompletne celú logiku a dať tomu nejaký obraz.

Akým spôsobom dostávaš spätnú väzbu?

Ja dostávam v práci spätnú väzbu na to ako plním ciele. Pravidelne máme nastavovanie cieľov aj s hodnotením. Okrem sebahodnotenia a hodnotenia od môjho nadriadeného ma môže hodnotiť ktokoľvek vo firme. Takto prebieha hodnotenie konkrétne mňa a mojej práce. Čo sa týka produktov, na ne vidím spätnú väzbu vďaka štatistikám predaja. Nemusí vždy ísť o nový produkt, ale len o vylepšenie starého, k väčšej užívateľskej skúsenosti — spokojnosti. To sa potom odráža v tej predajnosti.

Ty sám sa ešte dovzdelávaš?

Treba sa stále vzdelávať, stále niečo čítať. Ale v rámci UX dizajnu nestačí len čítať o tom, čo je moderným trendom, je nutné o tom komunikovať. Preto je vhodné byť súčasťou nejakej komunity. Ideálne je keď ti zamestnávateľ umožňuje chodiť pravidelne na konferencie, robia sa aj stretnutia UX dizajnérov. Dobré sú na to aj sociálne stránky, kde ľudia často pridajú niečo nové a rozprúdi sa k tomu konverzácia. Takto sa dokážeš naučiť veľa nových vecí a ešte k tomu aj zadarmo.

Je niečo dôležité čo si sa o dizajnovom myslení naučil?

Dôležité je získať taký iný pohľad. Povedzme, že vždy každý deň keď vychádzaš z domu, prechádzaš okolo stromu s fialovými listami. Ty už ho ani nevidíš, každý deň chodíš okolo neho, nevšímaš si. Ale raz ide proti teba mama s dieťaťom a to dieťa zakričí: „Aha mami, strom s fialovými listami!“ Celý čas bol pred tebou ale až vtedy si ho všimneš. Toto je to čo by mal dizajnér hľadať. Grafik či developer webu vie že potrebuje nejaký strom, nevie ale že potrebuje fialový, ktorý bude práve ten zaujímavý pre zákazníkov. A to by mal vedieť dizajnér je vedieť sa pozrieť na veci inak.

--

--