Tím, že si uděláte dva kurzy, se z vás UXák nestane.

Barbora Dvořáková
DESIGN KISK
Published in
5 min readJan 19, 2022

Jak se z člověka stane UX designer? Dominika Mikolášová se k tvorbě toho, co poslední roky nazýváme User Experience, dostala díky grafice. Sama o sobě říká, že jede tak trochu na punk. A tento přístup ji společně s jejím umem přivedl k práci na projektech pro Českou spořitelnu, Big Shock!, 5M fencing nebo Carma project.

Dominika Mikolášová, UX designer
Dominika Mikolášová

Jak jsi se k UX dostala?

Přes grafiku, který byla mým koníčkem. A upřímně řečeno to ani nebyl obor, u kterého bych čekala, že se s ním dá jednou uživit.

Na základce jsem hodně hrála počítačové hry, třeba WOWko, a ve stejnou dobu začala vznikat různá herní fóra, kde se řešily postavy a vše kolem. V postech, které člověk do takových fór přidával, byl prostor pro „signature“,což byl v podstatě obrázek. No a právě díky tomu jsem si začala hrát s Photoshopem — chtěla jsem totiž mít ten nejhezčí „signature“.

Přes různé fotomanipulace jsem se dostala i k dalším grafickým věcem a pak na gymplu jsem občas někomu z kamarádů nebo známých udělala vizitku nebo logo, a časem jsem se dostala i k základnímu webu. Člověk to ale vnímal hodně dětsky — stačilo něco přebarvit, udělat to hezčí a už se moc neřešilo, jak daná věc funguje.

V posledním ročníku gymplu se to pak už docela rozjelo, ale primárně jsem pořád dělala tisk, protože bannery, ppc reklamu a podobné věci ještě v té době (rok 2010) nikdo moc neřešil a ani sociální sítě ještě nebyly naplno rozjeté.

Znamená to tedy, že se k Tobě první projekty dostaly přes známé, na osobní doporučení?

Přesně tak. Primárně jsem pracovala na svých projektech, které mě bavily, ale i tak se mi při škole povedlo udělat několik designů pro někoho jiného. Tehdy byly také hodně populární soutěže, například 99designs (v Čechách pak Topdesigner), kde mohl člověk vkládat svoje návrhy na různá zadání a díky tomu trénovat tvorbu a třeba i něco vyhrát. A vyhrát jako student tisíc dolarů už byla dobrá motivace na to začít tvořit. 😊

Když jsem skončila gympl, tak jsem nevěděla co dál, ale postupně se začala práce nabalovat až se z toho stala moje profese. Tehdy byly weby teprve na začátku, a proto musel být člověk prakticky full stack grafik/designér — to znamená být schopen udělat vizitku, leták, bannery, tisk atd. Důležité tehdy bylo, že třeba web nějak vypadal byl hezký a byly tam obrázky. Funkčnost byla až druhotná a nikdo ji moc neřešil.

„Tehdy se dělalo všechno a UX neexistovalo.“

Kdy se tohle změnilo?

Až tak sedm let zpátky (cca rok 2014) se začalo přemýšlet nad tím, že web by neměl být jen hezký, ale že by měl být i funkční. A tomu ohromně pomohl příchod telefonů. Boom UX a přemýšlení nad tím, jak se chovají weby, se objevil s příchodem chytrých telefonů (které byly najednou dostupné pro všechny) a hlavně rozšířením mobilního internetu a wifi. Díky tomu se začalo řešit rozlišení, protože z 5 % návštěv webu skrz mobil, se najednou stalo 50 % nebo i klidně 70 %. A to byl podle mě spouštěč toho, kdy se začalo řešit jak weby lidi používají, jak je dát dohromady s business plánem. Pořád to ale bylo, alespoň v rámci Čech, v plenkách.

Prakticky tedy UX znamenalo občas se někoho na něco zeptat, udělat wireframe testing a to bylo vše. Za wireframy totiž ještě pár let zpátky nechtěl nikdo platit, nebylo to tak jako dnes, kdy za ně člověku firmy urvou ruce. Dá se říct, že jsme do toho jednotlivé firmy začali jako designéři a grafici svým způsobem trochu nutit. U některých projektů se pak povedlo wireframy prosadit a to byl začátek úspěchu.

Kde bylo tehdy možné dozvědět se o UX víc?

Postupně k nám začaly pronikat trendy z Ameriky prostřednictvím přednášek, online tutoriálů atd. Existovaly různé Turials+ a podobné weby, které už dnes ani nefungují, a pak přisel boom Youtube a to i mě osobně neskutečně pomohlo.

Dá se říct, že Youtube byl, a možná pořád je, jedním z hlavních zdrojů pro informace z oblasti UX?

Nejlepší zdroj je podle mě Medium.com a Youtube je byznysovější. Youtube je fajn na naučení se s programy. Na Mediu je zase lépe popsaný UX jako takový, jak se tvoří persony, jak vše vypadá, člověk se naučí základy testování, research. Naproti tomu Youtube je fajn, když člověk potřebuje vědět, jak se co dělá prakticky. Takže tohle jsou asi 2 největší platformy pro učení.

Byla jsi vždycky freelancer?

Ano, vlastně od začátku působení v grafice jsem freelancer. Dříve jsem i občas dojela do firmy do kanceláře, ale poslední roky už pracuji naplno remote a na několika projektech najednou, což mi maximálně vyhovuje, takže myslím, že už freelancerem zůstanu. 😊

Na čem teď aktuálně pracuješ?

Na americkém Carma project, který se věnuje svolávačkám aut. A do toho mám spoustu menších projektů (Starkys, Yadada, Time is Ltd., SmartGuide, Hiremotely). Při výběru nových projektů mám určité zásady — nešla bych proti svým politickým a morálním přesvědčením, ale jinak beru práci prostě jako práci. K jednotlivým projektům se moc nepřivazuju, protože žádný projekt není nesmrtelný — všechny projekty jednou umřou.

„Žádný projekt není nesmrtelný — všechny projekty jednou umřou.“

Primárně mi jde o lidi, kteří jsou zainteresovaní v jednotlivých projektech a se kterými pak člověk může zajít na pivko. Každý projekt je zajímavý, ale až konkrétní lidé mu dodají šťávu.

Máš nějakou vysněnou zakázku?

Chtěla bych buď dělat hry nebo auta, konkrétně interface.

Máš nějakou radu pro ty, kteří by se chtěli věnovat UX?

Nedělejte to pro peníze!

Pak je taky pro UXáka důležité mít základy designu, takže běžte na nějaké kurzy, zapište si je třeba online a trénujte. Buďte ale pořád nohama na zemi — tím, že si uděláte dva kurzy se z vás UXák nestane. Za pár let se z vás může stát hodně dobře placený profík, ale tu cestu si musíte projít jako v každém jiném oboru. Nečekejte, že se z vás díky UX po roce nebo dvou stane milionář.

Naučte se ve Figmě, v Miru, zkuste si okopírovat web, který už existuje ať pochopíte proč je navržený tak, jak je. Zvykněte si na to, že budete všechno tisíckrát předělávat, protože nikdy není všechno done.

Každý projekt je jiný a neexistuje jeden správný postup, jak například udělat landing page. Někdy budou wireframy potřeba a někdy zase ne, tak to prostě je.

A jestli budete pracovat jako freelancer, tak si berte zálohy! 😊

--

--