Vysoká škola v kreativním odvětví není všechno — Rozhovor se Zdenkěm Boureanu

Zdeněk Boureanu se v designerském světě pohybuje již déle než 5 let. Jako maturitní práci vypracoval funkční webové stránky, kde využíval kódování daleko za vyučovaným učivem na škole. Bylo tudíž jasně vidět, že webové stránky navrhoval již dříve. V rozhovoru hovoří o navrhování aplikace pro sektor účetnictví Capitain.io. Tato aplikace má uživateli pomoct s vedením jeho účetnictví pomocí digitálního nástroje a ulehčit mu úkony jako je např. podání daňového přiznání.
To, že se zabývá i grafickým designem a označuje sám sebe jako kretivce, nemění nic na tom, že pracuje i na projektech, kde navrhuje služby pro klienty aby jejich zákazníci měli jednodušší práci.

Áňa Dvořáková
DESIGN KISK
4 min readNov 8, 2021

--

Mladý dvaceti čtyřletý kreativec z Prahy. Již rok vede své vlastní kreativní studio. Navrhuje aplikace po technologické firmy ze západu. Snaží se redefinovat pohled na kreativce a celkově změnit způsob spolupráce na velkých projektech. To je Zdeněk Boureanu. (Čte se to, jako když se to slabikuje. Bou-re-a-nu). Zde v rozhovoru se dozvíte jeho příběh úspěchu.

Kdy jsi se poprvé dostal k designu? V které době jsi zjistil, že designování je cesta, jíž se chceš v životě vydat?

Úplně poprvé? To byl nějaký šílený pokus o logo eSportového týmu v nějakém hrozně primitivním editoru.Vlastně už kolem puberty design bylo něco, čemu jsem se velmi intenzivně věnoval, ale žil jsem s tím, že se tím nedá uživit. Nikdo v okolí to nedělal, a tak má představa o výdělcích byla dost divoká. Že je to ta cesta, po které vážně půjdu a neuhnu z ní, jsem si byl jist až po maturitní zkoušce, když mě vyhodili z umělecké vysoké školy.

Vysokoškolské studium tě nelákalo nebo to při své práci nepovažuješ za nutné, aby designer měl titul?

Lákalo, vlastně jsem ho zkusil celkem třikrát a třikrát jsem skončil vyhozen v prvním roce. Rozhodně ho ale nevnímám jako nutnost u kreativce. To byla spíše nějaká osobní touha. Třeba ještě někdy…

Jaký byl tvůj první velký projekt? A jaký byl tvůj dosud nejoblíbenější?

První velký projekt byla rozhodně kompletní korporátní identita pro německou IT firmu Compacer. Nejoblíbenější je bezpochyby ten aktuální, na kterém již rok intenzivně pracuji. Jde o vznikající chytrou aplikaci pro sektor účetnictví, Capitain.io. Ale samozřejmě mám hezkých projektů plno, proto to přeci dělám.

Věnuješ se i zahraničním projektům? Můžeš nějaké jmenovat?
Vím, že každý projekt je svým způsobem jedinečný ale našel bys nějaký zásadní rozdíl mezi Českou a zahraniční poptávkou služeb?

Věnuji se primárně zahraničním projektům. Vše zmiňované bylo dělané pro zahraničí. Rozdíl je primárně v komunikaci. Nechci generalizovat, ale v Česku se více setkávám s takovým až opovrhováním kreativci. V zahraničí je to standardně více o respektu. Co se týče přímo poptávky, tak mi to přijde podobné, jen se mi v zahraničí více snadno prodávají větší objemy hodin. Vidí v tom tu přidanou hodnotu, že se nebudu věnovat jinému projektu, jen tomu jejich.

Pracuješ raději v týmu nebo sám? Když už jsi nucen pracovat s týmem, působíš na vedoucí pozici nebo máš raději když nemusíš mít tolik zodpovědnosti?

Preferuji sám, ale uvědomuji si, že to není škálovatelné, takže pracuji se svým nadstandardně schopným týmem, který jsem stavěl, když jsem firmu zakládal… Takže co se týče zodpovědnosti, tak se jí vyhýbat na mé pozici ani nelze. Ale mám to tak rád.

Používáš nějaké specifické metody nebo nástroje při tvoření projektu? Můžeš prosím popsat celý postup od zakázky od klienta až po finální výtvor? Jmenuj 5 věcí které nesmí chybět při tvorbě projektu.

Bezpochyby agilní vývoj, kterým jsme ve “výběrkách” přeskočili nespočet agentur. Proces je takový, že se snažíme vyvíjet přímo s klientem, takže je to velmi intenzivní práce založená na velmi intenzivní komunikaci. Řídím se tím, že netvořím pro sebe, a tak by u toho měl mít možnost klient být. Samozřejmě, když jsou finance na to každou elementu několikrát ladit k dokonalosti.
5 věcí jež nesmějí chybět při tvorbě projekt jsou pro mě určitě “Budget”, komunikace, ambice, agilita a můj playlist.

Online svět se opravdu rychle mění, jak si udržuješ povědomí o současných trendech v UX světě? Jaká forma vzdělávání ti pomáhá udržet si know how?

Osobně se trendům snažím dost vyhýbat. Držím se spíše ověřených postupů. Trendy se hrozně rychle točí a měnit dvakrát ročně vzhled aplikace, protože zrovna „trenduje“ něco jiného je pro mě katastrofální představa. Snažím se dělat projekty, které fungují dnes, ale budou i rok.
Co se týče know-how, tak samozřejmě mám za sebou povinnou literaturu jako “A Designer’s Art” od Paul Randa, “Layout Essentials” nebo třeba “The Art of Looking Sideways”, ale jinak nejvíce know-how získávám rozhodně ze sbírání zkušeností i chyb. Co se týče té podnikatelské strany vzdělávání, tak rozhodně kniha “Teorie a praxe firemních financí”. To je k podnikání nutnost.

Kdybys měl tedy poradit budoucím designerům, kam bys je poslal pro získání zkušeností?

Rozhodně do západních technologických firem pod tvrdé ředitele. To byla bezpochyby nejcennější zkušenost v mém životě.

Nakonec by mě zajímalo, jaký je tvůj současný cíl?

Aktuálně připravujeme již zmíněnou aplikaci capitain.io, kde již máme první milník za sebou. Takže rozhodně prorazit s ní. A dále se nacházíme v procesu rebrandingu mého studia, kde si ještě trochu vyjasňuji svou vizi o budoucích krocích. Takže tyto dva praporky na své budoucí časové ose vidím jako hlavní.

--

--