Android Nedir ?

Yusuf Anber
Developer MultiGroup
3 min readNov 18, 2020

Herkese merhaba,

Bu yazımızda sizlerin de adını sıklıkla duyduğunuz mobil cihazlarınızda kullandığınız Android işletim sisteminin geçmişten günümüze olan yolcuğundan ve özelliklerinden bahsedeceğim.

Öncelike Android isminin anlamını hiç merak ettiniz mi?

Android kelimesinin kökenini incelediğimiz zaman İngilizce Android “insana benzer yaratık, insansı” sözcüğünden alıntıdır. Latincede de aynı anlama gelen Androides sözcüğünden alıntıdır. Bu sözcük Eski Yunanca “adam, insan” ve “şekil, görüntü” sözcüklerinin birleşimidir.

Android’in Kuruluşu

Temmuz 2005'te Google, Android Inc.’i almış ve ufak bir başlangıç şirketini Palo Alto’da kurmuştur. Android’in kurucuları, Google’a çalışmak için giden Andy Rubin,Rich Miner, Nick Sears ve Chris White’dır. Bu arada, Android Inc.’in işlevleri daha önce yaptıkları mobil işletim sistemleri kadar iyi bilinmemektedir ve bu da Google’ın Mobil Cihazlar pazarına gireceği söylentisini başlatmıştır. Buna karşın, bu süreç içinde pazara ne çeşit ürünle çıkacakları tam olarak belli olmamıştır.

Google’da, ekip Linux tabanlı, taşınabilir cihazlar için geliştirdikleri, esnek, güncelleştirilebilir İşletim Sistemini yazmışlardır. Raporlara göre Google çoktan donanım serilerini, yazılım partnerlerini ve taşınabilir cihazlarda çeşitli derecelerde birlikte çalışacağı sinyalini vermiştir.

Android Logosu

Robot kombinasyonu gibi görünen Android işletim sistemi logosu, Google tarafında çalışırken Irina Blok tarafından oluşturuldu. The New York Times ile 2013’teki bir sohbette Blok, tasarım ekibine Google tarafından verilen tek yönergenin logonun bir robot gibi görünmesini sağlamak olduğunu söyledi.

Android sürümlerinin bu tatlı isimleri nereden geliyor ?

Çoğu Android sürümü şekerleme veya tatlı tarzı kod adlarına sahipken, 2008 yılının Eylül ayında halka açık olan ilk işletim sistemi sürümünün (1.0) dahili veya genel olarak bir kod adı yoktu. Şubat 2009’da yayınlanan Android 1.1’in de açık bir kod adı yoktu. Bununla birlikte, Google’da geliştirilirken “Petit four” dahili adını kullandığı bildiriliyor. Bu isim bir Fransız tatlısı olarak biliniyor.

Birkaç ay sonra Nisan 2009’da Android 1.5 piyasaya sürülmeden önce, işletim sistemi, sürümünün ilk genel kod adını aldı: “Cupcake”. Google Android 4.4 KitKat’ı piyasaya sürdüğünde, işletim sistemi sürümleri için çeşitli kod adlarıyla ilgili “resmi” bir ifade sundu ve “Bu cihazlar hayatımızı çok tatlı kıldığından, her Android sürümüne bir tatlının adı verildi” dedi.

Tatlılara dayanan alfabetik sürüm adları Android 10 ‘dan itibaren bırakıldı; bu nedenle 8 eylül 2020’de duyurulan işletim sistemi yalnızca “Android 11” olarak adlandırıldı.

Android işletim sistemi ve Bölümleri

Cep telefonu ya da tablet kullanacak insanlar için cihazın içinde mutlaka bir işletim sistemi gerekmektedir. iOS , Android gibi işletim sistemleri olmadan mobil cihazların çalışması söz konusu değildir. Kullandığımız cihazlarda çalıştırdığımız uygulamalar ve yaptığımız işlemler tamamıyla Android çekirdeğinde yapılmaktadır.

Dosya uzantısı APK destekli olan sistemin tüm işletim sistemleriyle geliştirilebiliyor olması en büyük avantajlarından biridir. SDK ismi verilen Android için yazılım geliştirme kiti olan uygulama ile kolay bir biçimde uygulamalar tasarlanabiliyor. Dünyanın en fazla geliştiricisine sahip mobil işletim sistemi olmasının sebeplerinden birisi de açık kaynak kodlu olarak özgür yazılımcılara destek sunuyor olması.

Android işletim sistemi beş kısımdan oluşur;

  1. Çekirdek: Linux kernelidir. Güvenlik, hafıza yönetimi, süreç yönetimi, ağ yığınları ve sürücü modellerini içermektedir.
  2. Android Runtime: Sanal makinedir. Dalvik Sanal Makinesini de içermektedir. 5.0 ile Dalvik kaldırılmış ve ART’ye geçilmiştir.
  3. Kütüphaneler: Veritabanı kütüphaneleri, web tarayıcı kütüphaneleri, grafik ve arayüz kütüphanelerini içermektedir.
  4. Uygulama Çatısı: Uygulama geliştiricilere geniş bir platform sunan kısımdır.
  5. Uygulama Katmanı: Android uygulama çatısındaki servisler ve sınıflar kullanılarak oluşturulan yerel ve 3.parti Android uygulamalarını kapsar.

Herkesin merak ettiği konulardan biriside Android SDK nedir ?

SDK teriminin açılımı Software Development Kit yani Yazılım geliştirme araçları olarak tanımlanabilir. Android işletim sistemine sahip bir cep telefonu, tablet ya da cihaza uygulama geliştirebilmek için Android SDK şarttır. Aynı zamanda kullandığınız işletim sistemine göre değişen farklı uygulamalara da ihtiyaç duyacaksınız.

Android hakkında genel bir bilginiz olduğuna göre sizde kendi uygulamanızı geliştirmek istemez misiniz ?

Bir sonraki yazımızda Android Uygulaması geliştirmek için kullanılan Google’ın desteklediği Kotlin dilinden bahsedeceğim.

--

--