Oracle VM VirtualBox ile Sanal Makine Oluşturmak

VirtualBox mevcut işletim sistemi üzerinde birden çok işletim sistemi kurarak test etme imkanı sunan bir sanallaştırma uygulamasıdır. Sanallaştırma teknoloji daha iyi kaynak kullanımı sağlar ve hızlı bir şekilde yeni sanal makineler ekleyebilme imkânı sunar. 1960lı yıllarda IBM tarafından kullanılan anabilgisayar sistemine sanallaştırmanın dâhil edilmesiyle birlikte sanallaştırmanın değeri daha da arttı. VirtualBox, VMware gibi sanallaştırma uygulamaları ile birlikte sunucu sanallaştırmanın gelişmesi masaüstü sanallaştırması gibi diğer bilgi teknolojilerinin de gelişmesine olanak sağladı.

Kullandığımız yazılım araçlarına bağlı olarak farklı gereksinimlerle karşılaşabiliyoruz. Monitoring işlemlerimiz için sunucu ve ağ sistemlerini izlemeye yönelik izleme çözümlerini inceledik ve ihtiyaç analizi yaparak bizim için en uygun çözüm olan Zabbix de karar kıldık. İsterlerine baktığımda ise aşağıdaki manzara ile karşılaştım, kurulum için aşağıdaki linux dağıtımlarından birini edinmem gerekiyordu tam da bu aşama da imdadıma VirtualBox yetişti diyebilirim.

https://www.zabbix.com/download

VirtualBox ın kendi web sitesi olan https://www.virtualbox.org/ üzerinden kolayca edinebilirsiniz. Ben şuanki en güncel sürümü olan 6.0 versiyonunu indirdim.

Bir sonraki adımda “VirtualBox 6.0.8 platform packages” başlığı altından mevcut işletim sisteminizi seçerek ilerleyin ve indirme adımlarını takip edin.

Kurulumun hemen ardından artık bilgisayarınıza sanal bir işletim sistemi kurabilirsiniz. Oracle VM VirtualBox Yöneticisi ni kullanarak bu ekrandan yeni işletim sistemlerini konfigüre edebilir ve ayağa kaldırarak testlerde bulunabilirsiniz.

Ben CentOS kurulumu yapacağımdan öncelikle iso dosyasını temin ettim. Kendi web sitesine girerek Minimal ISO ya tıklayın ve sizi — birbirinin aynı olan — indirebileceğiniz alternatiflere yönlendirecektir. Herhangi birini indirebilirsiniz.

https://www.centos.org/download/

Sonrasında Oracle VM VirtualBox Yöneticisi ekranına geri dönüyoruz

Adım adım gidecek olursak;

“Yeni” ye tıklayarak yeni sanal işletim sistemine bir isim verin.
Bellek boyutu belirleyin, ben 512 MB olarak düzenledim.
Sanal bir sabit disk oluşturuyoruz.
VDI (VirtualBox Disk Kalıbı) seçilir.
Değişken olarak ayrılan seçilir.
Bu adımda sanal sabit diski boyutlandırıyoruz.

Son adımda “Oluştur” dediğimiz anda yeni bir işletim sistemine sahip oluyoruz. Bu şekilde çok sayıda sanal sunucu ayağa kaldırabilirsiniz. Solda oluşturduğumuz sunucuların durumunu takip edebilirsiniz. Yeni oluşturduğumuz sunucunun üzerine çift tıklayarak ayağa kaldıralım. Aşağıdaki gibi bi ekranla karşılaşacaksınız, en başta edindiğimiz iso dosyasını buraya yüklememiz bekleniyor. Sağdaki dosya ikonundan ilgili dizine giderek indirdiğiniz iso dosyasına yönlendirin.

İlgili CentOS iso dosyasını seçin ve başlatın.

İlgili CentOS iso dosyasını da sisteme yükledikten sonra çalışır durumdaki sanal sunucuya kurulum yapmak için indirme işlemini başlatın.

Install CentOS seçilir ve indirme işlemi başlar.
Herşey yolunda :) Sunucuyu ayağa kaldırdık.
CentOS ana ektanından bir görünüm.

Başlangıç ekranında ilk adımda birçok ünlem işareti ile karşılaşacaksınız ve kısa süre içerisinde hepsi kaybolacak bir tanesi hariç. “SYSTEM” kategorisi altında bulunan “INSTALLATION DESTINATION” sekmesinde hala ünlem işareti görünüyor olacak. Üzerine tıklayarak açın ve ardından DONE a tıklayıp çıkış yapın. Bir sonraki adımlarda da bu işlemi tekrarlayacağız.

Ünlem işaretine tıklayın ve açılan sayfada DONE işaretleyin.

Artık “Begin Installation” diyebiliriz.

Gelen ektanda kullanıcı adı ve parola belirlemeliyiz. Sonrasında ihtiyacımız olacak unutmamak da yarar var. :)

Kulllanıcı adı ve password belirleyin.
İşlemin ardından otomatik olarak kurulum ilerliyor.

Kurulum nihayet tamamlandı ve artık yeni bir sanal işletim sistemine sahipsiniz. Az evvel belirlediğimiz kullanıcı adı ve şifre ile login olup yeni bilgisayarınızı dilediğiniz gibi yönetebilirsiniz..

CentOS ana sistem arayüzü

Aktaracaklarım şimdilik bu kadar. Umarım faydalı olmuştur.

Bir sonraki adım Zabbix!

— — — — — — — —

Geceye bir de şarkı bıraktım. 🌙

--

--