Sökandet efter en plattform för interaktiv kunskapsdelande inom och mellan progressiva rörelser

Andreas Jonsson
Digidem Lab
Published in
4 min readDec 5, 2017

Online kurser, e-lärande, träningar online eller skill shares ökar snabbt och det finns massor med olika tjänster och plattformar för det. En fråga som jag har ställt mig är dock: finns det någon plattform för kunskaps delande som explicit riktar in sig på att dela kunskap inom och mellan sociala rörelser. Med en specifik vision av hur en sådan plattform skulle kunna se ut har jag sökt med ljus och lykta på internet för att se om det finns, men dessvärre inte hittat någon. Däremot har jag hittat flertalet andra kunskapsdelande lösningar, men alla har antingen inte levt upp till det jag sökt eller har varit inriktat på något annat. Några utav de plattformar eller tjänster som jag har hittat går möjligen att bygga vidare på för att skapa något i linje av det jag tänker. I slutet av detta inlägg kommer jag återkomma till dessa möjligheter och hur jag ser på en plattform för kunskapsdelande inom och mellan sociala rörelser. Men först tänkt jag lyfta fram olika lösningar för kunskapsdelande som är baserat på öppen källkod för er som kanske har andra tankar eller krav än vad jag har.

LMS

För er som söker ett Learning Management System (LMS) för att skapa någon form av plattform för kurser finns det en uppsjö av olika alternativ som är baserade på öppen källkod. LMS som dessa verkar vara flitigt använda av bland annat universitet för att skapa Massive Open Online Courses (MOOC). Några av de som jag har hittat är:

- Moodle

- Chamilo

- Open eDx

- Open eClass

- Canvas

Om en klickar sig in på alternativto.net och söker efter alternativ till någon av dessa LMS får en upp flertalet andra som är baserade på öppen källkod.

Wikis

Efter att ha kollat runt en del på olika LMS hittade jag en sida som är baserad på MediaWiki och heter Action Academy. Det är en sida för kunskap om påverkansarbete, baserad på öppen källkod och creative commons, där ett community tillsammans kan innehållet, och det är väldigt nice! När jag hittade denna sida slog mig tanken att det kanske finns fler som är baserade på wikiupplägg, och jag sökte runt efter det. Efter tips kollade jag in Partcipedia, ett wikiupplägg för att dela kunskap och erfarenheter om deltagande politik.

Här finns det alltså två olika wikibaserade sidor för att dela kunskap, och för den som vill skapa något liknande finns det massor med olika wikilösningar att titta på. Men för min del är wikis alldeles för statiska envägskommunikation, även om det är community baserad kunskap. Jag sökte därför vidare efter något som låg mer i linje med min vision, även om det är sjukt nice att dessa finns och jag hittade dom!

Om du som läser detta vet om någon plattform eller tjänst för att dela kunskap inom och mellan sociala rörelser som jag har missat, hör gärna av dig!

Vad är det egentligen jag letar efter?

När jag började mitt projekt skrev jag en user story som jag därefter har haft med mig hela tiden när jag har sökt efter en plattform att dela kunskap via. På bilden nedan visar jag på hur jag, ungefär, har visionerat för att realisera den user storyn genom två olika grenar.

Det jag tänker här är alltså två olika grenar, ett socialt forum för att kunna dela med sig av tankar, diskutera saker och interagera med varandras idéer. Forumsdelen kan även innehålla mer av Q&A för att stimulera en annan typ av kunskapsdelning än träningar/kurser.

Den andra grenen, vilken kanske är mer av ”huvudgrenen” fokuserar på just detta, interaktiva träningar/kurser online. Här ska allt från progressiva idéer om samhällsutveckling kunna rymmas, till hur en skapar och utvecklar en social rörelse för att kunna driva på denna samhällsutveckling. Vidare är det viktigt att folk som känner att de besitter kunskap inom något av dessa områden enkelt kan ladda upp träningar/kurser, men också att folk som vill ha kunskap lätt kan efterfråga det, så att någon med kunskap kan ladda upp det.

Det finns en plattform, som dock inte är baserad på öppen källkod, som har några av dessa funktioner som jag tänker på. Den heter Zeqr och nedan är en bild som är printscreenad från deras hemsida för att visualisera hur det kan se ut.

Hur kan en plattform som jag visionerar om faktiskt skapas?

När jag skapat denna mind map och kollat på andra plattformar som Zeqr började jag fundera på hur en plattform som den jag visionerar om faktiskt skulle kunna skapas. När jag tittade runt efter öppna källkods lösningar för att plocka ihop, eller på något sätt använda sig av för att bygga plattformen har jag hittat några alternativ som kanske skulle kunna vara av intresse.

Forum och Q&A

För att skapa ett forum och en Q&A del finns det flertalet olika lösningar som en kanske skulle kunna använda sig av, eller bygga vidare på. Några exempel skulle kunna vara:

· http://www.coordino.com/

· https://scoold.com/

· https://steemit.com/

· http://www.question2answer.org/

Interaktiva träningar och kurser

När det kommer till att skapa interaktiva träningar eller kurser online, där någon enkelt kan skapa träning/kurs kring det som dom är bra på verkar det bli lite knivigare. Efter flera om och men hittade jag tillslut något som verkade kunna vara i linje med det jag letade efter, Adapt learning framework: https://www.adaptlearning.org/index.php/adapt-framework//. Det är ett ramverktyg för att skapa kurser/träningar online.

Slutsatsen är: det finns wikibaserade plattformar för att dela kunskap, men ingen plattform som ligger i linje med det som jag har visionerat om. Däremot finns det olika alternativ för hur en sådan

--

--