Jak přejít na volnou nohu a nezbláznit se z toho

Petra Vysušilová
Digitální děcka
Published in
2 min readNov 6, 2017

Mám okolo sebe teď spoustu lidí, který balancujou na hraně zaměstnání a freelance života. No a protože já už mám tenhle přechod za sebou (v roli grafika), rozhodla jsem se sepsat pár bodů, který jsou podle mě na týhle cestě “na druhej břeh” důležitý.

ZAPRVÉ — dobrý self-promo je základ

První a asi nejdůležitější bod programu. To vás asi nepřekvapí. Možná vás ale na začátku zaskočí, kolik času to zabere. Jestli vám můžu něco doporučit, tak na svých portfoliích mákněte co nejdřív, třeba ještě než si začnete stoupat na volnou nohu. Totiž, abyste měli hezkej profil na Behance (nebo jinde), musíte si vaše hezký práce hodit do mockupů, aby to nějak vypadalo, pak si poladit LinkedIn, případně udělat nějakou vlastní stránku jako rozcestník (o tom, jak to udělat zadarmo a dost jednoduše zase příště, jo?), atakdále.

ZADRUHÉ — dejte o sobě vědět

Může to znít jako totální banalita, ale dát lidem vědět o tom, co děláte, je dost důležitá věc. Co zkusit napsat na facebook, že jste na volný noze a hledáte parťáky pro spolupráci? Já jsem tuhle věc neudělala a teď toho zpětně lituju. Rozhodně to NENÍ NIC POTUPNÝHO.
Hodně lidí teď ani netuší, co dělám, a tak jsem třeba přišla o hezký projekty. Nikdy totiž nevíte, od koho může přijít nějaká příležitost. Třeba od spolužáka ze základky, o kterým ani nevíte, že ho ještě máte v přátelích.

ZATŘETÍ — mějte rezervu

Tohle není nezbytná věc, ale dost vám ulehčí situaci. Mít finanční rezervu aspoň na 2 měsíce nebo někoho, kdo vás v krušnym období podrží, je k nezaplacení. Doslova. Budete tak mít v klidu čas zamakat na svým self-promu, porozhlídnout se po nabídkách, absolvovat první schůzky, a tak vůbec.

ZAČTVRTÉ — Vydržte

Jedna taková drsná informace, jo. První dva měsíce jsou hardcore. Sice můžete mít dohodnutý schůzky už na první den v roli volnonožce, ale než se to všechno rozjede, natož než vystavíte první fakturu, nějakej ten čas prostě uplyne. Tak ten čas hlavně nepromrhejte. Dělejte si třeba pro sebe nějaký cvičení, který si pak budete moct dát do portfolia.

Já se z toho nezbláznila, ale bylo to na hraně.

Příště třeba o tom, jak najít první klienty, jak si udělat hezký portfolio, nebo o hezkejch a míň hezkejch projektech, korporátech a malejch lovebrandech.
A hlavně o tom, abyste dělali to, co vás baví — protože proto na tu volnou nohu jdete, ne?

--

--