Mendedahkan Wajah Sejati (True Complexion): Advokasi Berimpak Rozella Marie untuk Kesihatan Mental dan Ketidakupayaan

Iman Khair
Disabled Champs Malaysia
7 min readFeb 19, 2024

Terpancar di bawah pencahayaan cemerlang pentas berprestij dan perkongsian berpengaruh dengan jenama seperti TEDxKL, Intel, dan IT Cosmetics, kisah Rozella terbentuk sebagai perjalanan penemuan diri yang menawan dan menavigasi cabaran dalam suasana cerah pujian orang ramai.

Rozella berdiri di pentas TEDxYouth@KL, memberikan ucapan tentang keyakinan
Rozella bercakap di TEDxYouth@KL. Kredit foto: Brandon Lee

Di sebalik kejayaan luaran, perjalanan dalaman Rozella bermula pada hari lahirnya yang ke-27, detik yang mengubahnya mendorongnya untuk merenungkan pandangannya untuk masa depan. Detik penting ini menyemarakkan usahanya untuk penyembuhan diri, akhirnya membawanya memperoleh alat dan teknik bernilai sedekad untuk kesejahteraan mental, emosi dan fizikal.

Dalam artikel ini, kita akan menyelami perjalanan peribadi Rozella, menyelidiki aspek mendalam pengalamannya dengan belas kasihan diri, advokasi berdedikasinya untuk kesedaran orang kurang upaya, dan usaha berterusan yang menentukan usahanya sekarang.

Perjalanan Peribadi
‘Bolehkah anda berkongsi perjalanan dan pengalaman peribadi anda yang membawa anda menjadi penyokong kesihatan mental, cinta diri dan imej badan?’

Gambar pertama ialah Rozella tersenyum — dia memakai anting-anting gelung dan bahagian atas berwarna lembut; tanda lahirnya jelas kelihatan; rambutnya bob pendek dan gelap. ‘Kulit saya mempunyai tanda lahir, Kulit saya tidak dapat diramalkan, Kulit saya ialah Rozella. #ForEveryUniqueSkin’ tertulis pada gambar. Gambar kedua ialah gambar dekat Rozella memakai produk IT Cosmetics. ‘Kosmetik IT’ tertulis pada gambar.
Rozella di muka depan kempen kecantikan IT Cosmetics Asia Tenggara. Kredit foto: IT Cosmetics

‘Membesar dengan tanda lahir yang menonjol di wajah saya adalah mencabar, untuk sekurang-kurangnya. Berdiri di hadapan orang ramai membuatkan saya berasa seperti orang luar, seolah-olah saya tidak layak berada di sini. Usikan dan buli yang berterusan menyebabkan saya berundur lebih jauh daripada pandangan sayu orang lain.

Pertempuran saya dengan kemurungan bermula pada usia 11 tahun. Walaupun saya tidak mempunyai nama untuknya ketika itu, saya sangat sedar bahawa saya tidak mahu wujud dalam dunia yang mengutuk saya untuk sesuatu di luar kawalan saya. Dalam usia 20-an, kebencian diri saya bertambah kuat, membawa kepada tingkah laku yang merosakkan diri seperti berpesta dan minum berlebihan. Kebas kesakitan menjadi mekanisme mengatasi lalai saya.

Pada hari lahir saya yang ke-27, saya sangat mabuk sehingga saya pengsan sebelum tengah malam dan berakhir di pejabat doktor dengan keracunan alkohol. Ia adalah panggilan bangun yang nyata. Saya sedar bahawa jika saya meneruskan jalan yang merosakkan ini, saya mungkin akan mengambil nyawa saya sendiri, dengan satu cara atau yang lain. Maka bermulalah perjalanan untuk mengetahui siapa diri saya di luar kulit saya, menandakan permulaan kisah kelangsungan hidup saya, bukannya kisah cinta diri.’

Pemerkasaan Individu:
‘Bolehkah anda berkongsi contoh di mana kerja advokasi anda telah memperkasakan individu kurang upaya untuk menerima cinta diri dan imej badan yang positif?’

Gambar ahli komuniti True Complexion ditangkap di hadapan latar belakang dan berpakaian merah jambu terang
True Complexion — Sebuah platform untuk Cerita yang meraikan semangat dan keindahan komuniti OKU. Kredit foto: Daniel Adams

‘Dalam perjalanan saya dengan True Complexion, saya telah melihat kesan sebenar perkongsian cerita. Mencipta ruang untuk ekspresi terbuka dan jujur ​​telah membantu individu berhubung di luar permukaan keadaan yang kita hadapi. Kadang-kadang, orang cenderung untuk memberi tumpuan semata-mata kepada keadaan tersebut, lupa bahawa di belakang mereka adalah individu yang mempunyai emosi, pemikiran, idea dan impian. Matlamat saya adalah mudah — untuk memanusiakan, untuk memastikan semua orang berasa didengar dan dilihat, dan untuk memberitahu mereka yang bergelut tahu bahawa mereka tidak bersendirian dalam pertempuran mereka. Ini tentang menawarkan keselesaan dan secercah harapan semasa mereka mengharungi cabaran mereka sendiri.’

Sokongan Rakan Sebaya dan Pembinaan Keyakinan:
‘Bagaimanakah anda melihat sokongan rakan sebaya dan penglibatan komuniti menyumbang kepada membina keyakinan di kalangan individu kurang upaya, terutamanya dalam konteks penerimaan imej badan?’

Rozella tersenyum dan menolak artis, Aveena Devi di atas kerusi roda di taman di bawah cahaya siang yang lembut
Rozella tersenyum dan menolak artis Aveena Devi di atas kerusi roda. Kredit foto: Melissa Toh

‘Dalam pengalaman saya, pepatah ‘tiada manusia adalah pulau’ itu adalah benar. Kehadiran komuniti yang benar-benar memahami cabaran yang anda hadapi adalah tidak ternilai. Sokongan ini menjadi talian hayat, terutamanya dalam mengemudi melalui kegelapan. Secara peribadi, saya berhutang banyak perjalanan saya kepada rakan dan profesional yang bukan sahaja menarik saya keluar dari kegelapan itu tetapi juga membimbing saya dalam menyalurkan emosi saya kepada sesuatu yang positif. Kekuatan kerjasama komuniti, pada kepercayaan saya, amat diperlukan dalam laluan ini. Terlalu mudah untuk minda melayang kembali ke fikiran yang lebih gelap apabila mengharungi perjalanan ini seorang diri.’

Mengatasi Stigma Dalaman:
‘Individu kurang upaya mungkin menghayati stigma masyarakat. Bagaimanakah anda menangani dan menyokong proses mengatasi stigma dalaman untuk meningkatkan keyakinan diri dan positif badan?’

Gambar ahli komuniti True Complexion ditangkap di hadapan latar belakang dan berpakaian bercorak batik
True Complexion — Batik Series. Kredit foto: Daniel Adams

‘Seperti yang dinyatakan sebelum ini, mewujudkan komuniti yang menyokong adalah penting. Ia bukan hanya tentang mewujudkan ruang yang selamat; ia adalah mengenai mencipta platform di mana individu kurang upaya boleh menjadi diri mereka sendiri dan membayangkan masa depan yang melangkaui batasan masyarakat. Selalunya, halangan paling ketara yang kita hadapi ialah kepercayaan terhad yang dikenakan kepada kita oleh orang lain, dengan menegaskan bahawa ini adalah sejauh yang kita boleh pergi.

Dalam pengalaman peribadi saya, saya telah menyaksikan perubahan transformatif apabila individu diberi peluang untuk memanfaatkan cerita dan bakat mereka untuk tujuan yang lebih besar. Dalam projek yang saya lakukan untuk klien, saya secara sedar berusaha untuk melibatkan individu daripada komuniti kami, mempamerkan kekuatan dan bakat mereka melalui saluran seperti pengucapan awam atau kerja reka bentuk. Pada saat-saat ini, rasa nilai dan pencapaian yang mendalam muncul, menunjukkan bahawa mereka mempunyai lebih banyak perkara untuk ditawarkan daripada yang mungkin dicadangkan oleh masyarakat.’

Usaha Bersama:
‘Adakah terdapat kerjasama atau inisiatif khusus yang telah anda lakukan yang menangani secara langsung persimpangan kesihatan mental dan ketidakupayaan? Bagaimanakah kerjasama ini menyumbang kepada memupuk belas kasihan dan persefahaman?’

Rozella merenung terus ke dalam kamera dengan belakang tangan kanannya di dahi, dan tangan kirinya menyentuh daun di sebelah mukanya.
Gambar permulaan di True Complexion. Kredit foto: Melissa Toh

‘Selalunya, apabila individu membincangkan kesihatan mental, ia dianggap sebagai topik penting yang berasingan. Namun, pada hakikatnya, apabila mengharungi cabaran hidup, sama ada berkaitan dengan ketidakupayaan atau halangan lain, kesejahteraan mental seseorang pasti terjejas. Bagi individu kurang upaya, halangan harian yang kita hadapi boleh memberi kesan yang ketara kepada kesejahteraan mental kita. Ia serupa dengan keseimbangan yang halus, betapa kuatnya cengkaman cabaran ini atau sama ada kita belajar untuk melonggarkan cengkaman itu dan berjalan bersamanya dengan selesa tanpa dihabiskan sepenuhnya. Jadi, untuk menjawab soalan anda, tidak ada satu usaha khusus kerana ia sentiasa bersilang.’

Perjalanan Belas Kasihan Peribadi:
‘Bolehkah anda berkongsi pengalaman atau detik tertentu dalam perjalanan peribadi anda di mana memanjangkan belas kasih terhadap diri anda membantu anda lebih memahami dan berhubung dengan cabaran yang dihadapi oleh individu kurang upaya?’

Rozella berseluar pendek denim dan blaus bercorak serta jurugambar Melissa Toh memeluk penganjur Sindrom Morquio, Rachel Siew
Foto berkumpulan dengan jurugambar Melissa Toh (kanan) dan penganjur Sindrom Morquio, Rachel Siew (tengah) selepas mengakhiri temu bual Rachel untuk True Complexion. Kredit foto: Melissa Toh

‘Orang ramai sering menganggap bahawa tanda lahir muka hanya mempengaruhi penampilan anda, tetapi ada lebih banyak lagi. Bergantung pada jenisnya, tanda lahir boleh dikaitkan dengan isu rumit. Noda port-wain pada muka saya adalah disebabkan oleh kondisi neurologi jarang jumpa yang dipanggil Sindrom Sturge-Weber (SWS). Ia melampaui estetika; ia boleh memberi kesan kepada penglihatan anda dan juga fungsi otak anda, yang membawa kepada sawan.

Apabila tanda lahir terlalu dekat dengan mata anda, ia menekan saraf dan boleh menyebabkan glaukoma, yang tidak dapat dipulihkan. Tidak ramai yang mengetahui perkara ini, tetapi saya buta sepenuhnya di mata kiri kerana SWS. Saya berkongsi ini kerana saya akan dalam proses mendapatkan kad OKU.

Rakan-rakan telah bertanya sama ada mempunyai kad ini akan mengganggu emosi, kerana ia kelihatan seperti setem, menjenamakan saya. Namun, saya tidak menganggapnya begitu. Keadaan saya tidak menentukan siapa saya atau mengehadkan keupayaan saya; Saya lebih daripada sekeping plastik dengan beberapa perkataan di atasnya. Sebaliknya, saya melihatnya sebagai alat, satu cara untuk mengakses faedah penting, terutamanya apabila usia saya semakin meningkat dan ketidakpastian menanti mengenai keadaan saya.’

Bab Seterusnya
Sebagai pengakhiran, Rozella menyampaikan jemputan ikhlas untuk menjalin perkongsian bermakna dengan syarikat berjenama besar, perniagaan kecil, pertubuhan bukan kerajaan, universiti dan sekolah. Dia mencari rakan usaha sama yang berfikiran sama yang berkongsi semangat untuk memperkasakan individu dalam perjalanan transformatif.

Kepakaran Rozella, bukan sahaja dalam advokasi tetapi juga dalam menjalankan program latihan Kepelbagaian, Ekuiti, dan Rangkuman (DEI), disesuaikan untuk mereka yang bersedia untuk mengharungi era baharu pemahaman, keterangkuman dan pertumbuhan peribadi serta profesional. Rozella terlibat secara aktif dalam mendidik tentang topik rangkuman penting seperti berat sebelah yand tidak disedari, kecekapan budaya, mikroaggression dan kepimpinan inklusif.

Tumpuan Rozella merentasi kedua-dua bidang korporat dan kerajaan, serta institusi pendidikan. Sama ada matlamatnya adalah untuk meningkatkan keyakinan dan produktiviti atau untuk memupuk seni penceritaan yang berkesan yang mencetuskan aksi, Rozella amat mengalu-alukan usaha kolaboratif.

Melalui perkongsian ini, dia membayangkan mencipta bersama naratif pemerkasaan dan perubahan positif yang kuat, meninggalkan tanda yang tidak dapat dilupakan pada mereka yang bersedia untuk pertumbuhan peribadi dan profesional. Komitmen dwi terhadap kedua-dua advokasi dan latihan DEI ini mencerminkan pendekatan holistik, memupuk persekitaran yang memperjuangkan kepelbagaian, keterangkuman dan pembangunan peribadi.

Kami menjemput anda untuk menonton dokumentari pendek yang memberikan pandangan yang mendalam tentang organisasi Rozella, True Complexion. Temui impak, cerita dan pemerkasaan yang terungkap dalam inisiatif transformatif ini

Penafian: Video ini mungkin mengandungi bahasa yang boleh diterima pada masa penciptaan tetapi boleh dianggap bahasa lalu mengikut piawaian hari ini. Budi bicara penonton dinasihatkan.

Everyday Guardian: True Complexion — Dokumentari Pendek

Perjalanan muzik Rozella
Dalam tempoh tujuh tahun yang lalu, Rozella telah mengeluarkan 14 lagu asal, mengumpulkan lebih 400,000 pendengaran di platform seperti
Spotify dan Soundcloud. Dia telah menghiasi pentas di pelbagai festival muzik, acara korporat dan rancangan indie, menawan penonton sehingga 3,000 orang setiap persembahan.

Rozella membuat persembahan di Guinness Amplify. Dia memegang mikrofon yang dipasang pada dirian di tangan kirinya, dengan tangan kanannya di dada.
Rozella membuat persembahan di Guinness Amplify. Kredit foto: Tang Chun Cheuh

Terutama sekali, singlenya yang memenangi Tiger Jams “Home to You” menerima campuran semula oleh CHVRCHES pada tahun 2015. Singlenya “XOXO” semakin terkenal dengan menampilkan pada 14 senarai main New Music Friday di Spotify, termasuk senarai main US New Music Friday yang berpengaruh. Suara Rozella yang berbeza melangkaui muziknya, membuat penampilan di radio, TV dan iklan dalam talian, serta video korporat.

Sertai komuniti Rozella yang bertenaga dan menjadi sebahagian daripada perjalanan ke arah penemuan diri, pemerkasaan dan perubahan positif.

Nota Penulis: Kandungan artikel ini adalah berdasarkan jawapan yang diberikan oleh Rozella semasa temu bual. Cerapan yang dikongsi mencerminkan pengalaman peribadi, perspektif dan pencapaiannya.

--

--

Iman Khair
Disabled Champs Malaysia

I write about my personal journey through life with grief. I also write at my disability advocacy publication 'Disabled Champs'.