Nota kepada Pembaca: Pengenalan kepada ‘Disabled Champs/Juara Kurang Upaya’

Iman Khair
Disabled Champs Malaysia
3 min readDec 8, 2023

Kira-kira sepuluh tahun lalu, saya mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk menamatkan pengajian menengah di Malaysia. Sepanjang sekolah, saya cemerlang dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris, Bahasa Malaysia, dan Matematik, dengan minat yang mendalam untuk mata pelajaran tersebut. Matematik mendapat tempat yang istimewa dalam perjalanan akademik saya. Saya secara konsisten telah mencapai markah hampir sempurna, termasuk beberapa masa saya telah mencapai markah 100%, menandakan pencapaian penting dalam pencapaian akademik saya. Sebagai seorang kanak-kanak, kesukaan saya yang mendalam terhadap subjek itu secara senyap menjadi sumber motivasi yang halus, menemani saya melalui cabaran harian di dalam dan di luar alam persekolahan.

Namun, keadaan berubah pada usia 16–17 tahun apabila secara tidak dijangka, saya telah mendapat markah 0% dan akhirnya gred D dalam subjek Matematik Tambahan dalam keputusan SPM saya. Kemerosotan yang tidak dijangka ini membuatkan saya bingung dan mencari jawapan sepanjang tahun-tahun kemudian.

Maju pantas hingga ke hari ini, setelah mengharungi cabaran dan mencari pemahaman secara aktif, saya telah menyedari bahawa kesusahpayaan saya mungkin berpunca daripada ketidakupayaan pembelajaran, khususnya Diskalkulia. Melalui introspeksi dan penerokaan, saya telah menerima peluang untuk mengubah kesusahpayaan peribadi saya menjadi platform untuk perubahan.

Matlamat saya adalah untuk mewujudkan persekitaran yang saling memupuk bagi individu yang mengalamai ketidakupayaan yang tidak kelihatan dan yang kelihatan, sama ada dari segi pembelajaran atau fizikal.

‘Disabled Champs’ (Juara Kurang Upaya) ditulis dalam kursif dalam warna coklat gelap dengan latar belakang coklat dengan perkataan bertulis jenis rawak pada potongan kertas; ‘Disabled Champs Malaysia’ (Juara Kurang Upaya Malaysia) ditulis dalam kursif dalam warna hijau muda terang dengan latar belakang hijau zaitun dengan perkataan jenis rawak yang ditulis pada potongan kertas yang serupa, tetapi dengan tambahan peta Malaysia.
Logo Disabled Champs & Disabled Champs Malaysia bersebelahan membentuk satu petak; dibuat dalam Canva.

Disabled Champs/Juara Kurang Upaya’ dan versi tempatannya, Disabled Champs Malaysia/Juara Kurang Upaya Malaysia’ bukan sahaja boleh menjadi sumber rujukan yang berharga tetapi juga berfungsi sebagai suar sokongan, memudahkan akses untuk menemui peluang bagi mereka yang mengemudi perjalanan unik mereka.

Sehubungan itu, saya ingin secara langsung menjemput anda, pembaca kami yang dihargai, untuk menjadi sebahagian daripada komuniti kami yang saling berkembang. Jika anda mempunyai sumber bermaklumat atau cerita yang memperkasa untuk dikongsi berkaitan dengan ketidakupayaan, saya menggalakkan anda untuk berkongsi dengan kami dalam Bahasa Malaysia dengan Disabled Champs Malaysia/Juara Kurang Upaya Malaysia.’

Anda boleh mengambil bahagian dengan membaca secara santai, berkomunikasi dengan penulis kami melalui artikel-artikel yang dipaparkan, dan secara menghantar cerita atau artikel anda sendiri dengan kami.

Suara anda boleh memainkan peranan penting dalam memupuk persekitaran yang lebih inklusif dan memupuk. Untuk berkongsi cerita atau artikel anda dengan kami, sila hubungi melalui e-mel di disabledchamps@gmail.com untuk berhubung dan menyumbang kepada komuniti kami yang saling berkembang.

Jika anda pengguna Medium, boleh ikuti langkah-langkah mudah ini untuk menghantar artikel anda:

  1. Tuliskan Artikel Anda: Tuliskan naratif anda di Medium, memastikan ia sejajar dengan tumpuan kami kepada cerita yang memperkasa dalam komuniti orang kurang upaya.
  2. Edit dan Perhalusi: Gilapi karya anda untuk menjadikannya jelas, berkesan dan sejajar dengan misi kami.
  3. Lampirkan pada Disabled Champs Malaysia/Juara Kurang Upaya Malaysia: Apabila anda bersedia untuk berkongsi, pergi ke artikel Medium anda, klik pada tiga titik di penjuru kanan sebelah atas, dan pilih ‘Add to publication/Lampir pada penerbitan.’
  4. Pilih Disabled Champs Malaysia/Juara Kurang Upaya Malaysia: Cari dan pilih ‘Disabled Champs Malaysia’ daripada senarai penerbitan.
  5. Hantar untuk Semakan: Tekan ‘Submit for Review/Serah untuk Semakan’ untuk menghantar cerita anda kepada kami. Kami akan mengambilnya dari sana.

Jangan ragu-ragu untuk menghubungi saya untuk menjadi Publication Writer/Penulis Penerbitan untuk menghantar artikel pertama anda ke perpustakaan kami yang saling berkembang dan menjadi sebahagian daripada komuniti penulis kami.

Terima kasih kerana mempertimbangkan jemputan ini. Bersama-sama, mari kita memupuk keterangkuman dan membina komuniti yang memperkasakan juara kurang upaya melalui kekuatan dalam masa sukar. Saya menantikan untuk berhubung dengan anda dan menyaksikan perubahan positif yang akan berlaku melalui sumbangan berharga anda.

Salam,
Iman Khair
Pemilik & Editor di Disabled Champs & Disabled Champs Malaysia (Juara Kurang Upaya Malaysia)

--

--

Iman Khair
Disabled Champs Malaysia

I write about my personal journey through life with grief. I also write at my disability advocacy publication 'Disabled Champs'.