Kuantum Teknolojileri — Yakın Dönemli Gelişmeler — Kasım 2019 — Türkiye

Zeki Seskir
Düzensiz
Published in
4 min readNov 24, 2019
Kaynak: NQIT/Stuart Bebb

Daha önce Haziran, Temmuz, Ağustos, Eylül ve Ekim ayı yazılarıyla başladığımız aylık gelişmeler yazı dizisini sürdürüyoruz. Burada paylaşılmasını istediğiniz, gözümüzden kaçan gelişmeler için aşağıdaki adreslerden bize ulaşabilirsiniz.

Twitter: @KuantumTurkiye

E-mail: qusoft.tr@gmail.com

Websitesi: QTurkey

Bu ayki gelişmeleri Türkiye ve Dünya başlıkları altında iki ayrı yazıda ele alacağız. Bu yazıda Türkiye’deki gelişmelere odaklanıyoruz.

Türkiye

Kasım ayı Türkiye’de kuantum teknolojileri alanında verimli bir aydı. Hemen kısa kısa bu ay gerçekleşmiş etkinliklere göz atalım.

TÜBİTAK TBAE’nin düzenlediği “Quantum Frontiers of Technology” çalıştayı başarıyla gerçekleşti. Çalıştayda birbirinden değerli Türk ve yabancı araştırmacılar alanlarında konuşmalar verdi. Ayrıca pek çok poster sunumu da vardı. Etkinliğin gerçekleşmiş programına buradan, konuşmaların ve posterlerin öz kısımlarınaysa buradan ulaşabilirsiniz.

Etkinlik kapanışında Hasan Mandal hocamızın yaptığı konuşmada TÜBİTAK kapsamında yapılan fizibilite ve beklenen etki araştırmalarında Türkiye için kuantum teknolojilerinin henüz tam bir olgunluk düzeyinde olmadığına vurgu yapıldı. Bu nedenle çok yakın vadede TÜBİTAK altında büyük bir kuantum girişimi gerçekleşmesi zor görünüyor. Fakat bu gelişmeler aynı zamanda konuya ciddi bir ilgi ve heves olduğunu da gösteriyor. 2020 bu açıdan Türkiye’de işlerin kuantum komünitesi lehine hızla değiştiği bir sene olabilir gibi görünüyor.

Türkiye genelinde gerçekleştirilen bazı başka konuşmaları da burada listemekte fayda var.

ODTÜ Fizik Topluluğunun 6 Kasımda ağırladığı Afif Sıddıki hocamızın “Akşam Oldu Kuantumlandım Ben Yine” konuşması gerçekleşti.

Gebze Teknik Üniversitesi Fizik Bölümü seminerleri kapsamında 8 Kasım’da “Seminars on Quantum Computation” başlığı altında Şaban Dalaman ve Sergey Borisenok hocalarımız iki konuşma verdiler.

Elektrik-Elektronik Mühendisliği Kongresi EEMKON 2019 kapsamında gerçekleştirilen “Elektronik ve Yeni Teknolojiler Sempozyumu” altında kuantum teknolojileri de kendine önemli bir yer buldu. IBM Q elçileri küresel lideri Ingolf Wittmann “Quantum Computing”, İTÜ’den Deniz Türkpençe hocamız da “Kuantum ve Bilişsel Sistemler” başlıklı sunumlar yaptılar.

Kendisinin IDEA Kadıköy’de Ekim ayında gerçekleştirdiğimiz etkinlikte verdiği konuşmaya da YouTube kanalımızından erişebilirsiniz.

YouTube linki için tıklayınız

Son olarak da Şaban Dalaman hocamızın İstanbul’da gerçekleştirilen Bilişim Zirvesi’19 Data Talks kapsamında yaptığı “Kuantum Makine Öğrenmesi” sunumuna dikkat çekilebilir.

Şaban hocamızın da IDEA Kadıköy’de Ekim ayında gerçekleştirdiğimiz etkinlikte verdiği konuşmaya da YouTube kanalımızından erişebilirsiniz.

YouTube linki için tıklayınız

Kasım ayında da QTurkey olarak bazı etkinlikler gerçekleştirdik. İlk olarak 8–10 Kasım tarihleri arasında Konya Bilim Merkezinde Ali Osman Çıbıkdiken hocamızın eğitmenliğinde yine bir “Kuantum Programlamaya Giriş Atölyesi” gerçekleştirdik.

Bu etkinlik QTurkey olarak Ankara ve İstanbul dışında gerçekleştirdiğimiz ilk etkinlik olması bakımından bizim için önemliydi. Katılımcılardan gelen pozitif tepkiler ve eğitimin devamının da getirilmesi yönünde yapılan istekler değerliydi. KBM ekibine tüm çabaları için buradan tekrar teşekkür ederiz.

8 Kasım Konya Bilim Merkezi — Kuantum Programlamaya Giriş Atölyesi sonu fotoğrafı

Bunun yanında, parçası olduğumuz QWorld girişimi resmi olarak duyuruldu ve yeni üyeler için çağrıya çıkıldı. Kuantum programlama alanında açık erişim projeleri destekleyen Unitary Fund ise QWorld’ün ilk sponsoru oldu.

QWorld

Strangeworks ise bize platformunu açarak eğitimlerimizi daha kolay gerçekleştirilebilir hale getirmek adına destek sundu. Henüz genel kullanıma açık olmasa da pek çok farklı altyapıyı browser üzerinden rahatça erişilebilir hale getirmesi bakımından Strangeworks’ün girişimi açık kaynak çalışmalar için oldukça önem arz ediyor.

GelTek ve QTurkey olarak bir de tanışma etkinliği gerçekleştirdik. Ankara’da olup da çalışma alanlarımıza ilgi duyan kişilerle verimli ve keyifli bir toplantı oldu. Eldeki kaynaklarla gerçekleştirilen etkinlik video kaydına YouTube’dan ulaşıp izleyebilirsiniz (YouTube linki).

Bir diğer gelişme ise Popüler İçerik Havuzu projemize ilk yazıların gelmiş olması. Bu konuya dikkat çekip duyuran Bilimma ekibine de teşekkür ederiz. Ayrıca hatırlatmak isteriz ki ödüllü hikaye yarışmamızın son başvuru tarihi 25 Aralık’a kadar uzatıldı ve başvuru almaya devam ediyoruz (başvuru için link).

Detaylı bilgi için lütfen tıklayınız

Son olarak, ama belki de bizim için en önemlisi, 14–15 Aralık tarihlerinde düzenleyeceğimiz “Kuantum Programlama Uygulamaları Hackathon”unun duyurusunu yaptık. Etkinliğe başvuru ve detaylı bilgi için bu linki kullanabilirsiniz: ej.uz/qturkey_hackathon

Bitirirken

Bu yazıları yazarken gözden kaçırdığımız veya kenara not edip sonra unuttuğumuz pek çok şey olabilir, lütfen yazının başındaki adreslerden bize hatırlatmaktan ve paylaşmaktan çekinmeyin.

Kuantum teknolojileri üzerine yazılarımız için;

Düzensiz Dergi olarak yeni içeriklerden haberdarolabileceğiniz bir e-posta bültenimiz var: Üye Olmak İçin Tıklayınız

--

--

Zeki Seskir
Düzensiz

METU \\ M.Sc. — Physics and STPS \\ Ph.D. candidate — Physics \\ Part-time blogger on http://www.duzensiz.org/.