Alumni Story: Martha-Marie utvikler fremtidens bærekraftige tursko som skal vare evig!

Jacob Morch
Early Stage Education
3 min readJul 9, 2019

--

Navn: Martha-Marie Olimb,
Early Stage kull: 2017 (Andre kull),
Studiebakgrunn: Siviløkonom fra NHH, uteksaminert i 2019.

Martha-Marie var med i det andre kullet av Early Stage som fant sted i Bergen høsten 2017, mens hun var student ved Norges Handelshøyskole. Samme semester ble hun involvert i et innovasjonsprosjekt for Alfa Sko, som er en norsk produsent av tursko til fjell- og friluftsbruk, som har laget fottøy av ypperste klasse helt siden 1931. På vei inn i en ny tid preget av klimautfordringer og kundepreferanser i endring mot bærekraftige produkter, så Alfa muligheten til å skape en tursko som skal kunne vare evig.

Dette var Martha-Marie med på å utvikle, og det synes vi er såpass kult at vi måtte stille henne noen spørsmål om hennes vei inn i dette prosjektet. Som sagt, så gjort!

Hva holder du på med nå?

Jeg har vært så heldig å få jobbe hos den norske skoprodusenten Alfa med å utvikle ideen og konseptet bak verdens første fullt reparerbare Gore-Tex tursko, “Alfa for Life”, som ble lansert sommeren 2019.

Skoen er utviklet med en helt unik og modulær konstruksjon som gjør det mulig å skifte ut og reparere hver enkelt del, slik at dine beste tursko kan vare livet ut. Prosjektet er i mine øyne et utrolig viktig steg i en større reise mot et mer bærekraftig friluftsliv, med mindre bruk-og-kast.

Jeg ble involvert i prosjektet allerede i 2017 for å utrede potensialet for et slikt produkt i markedet, samt videreutvikle konseptet rundt skoen, og koordinere og planlegge lanseringen. Jeg jobbet da blant annet med å undersøke kundebehov, og sjekke interessen for bærekraftige produkter hos forbrukeren, og estimere markedspotensialet for en slik sko.

Hva lærte du i Early Stage som du får bruk for i arbeidet med å utvikle og lansere Alfa for Life som et nytt produkt i markedet?

Early Stage har lært meg utrolig mye viktig rundt det å teste ideer, produkter og antakelser underveis.

Vi gjør utrolig mange beslutninger basert på egne antakelser om f.eks. hva kundene har behov for, hva de er villige til å betale og hva slags markedsføring som appellerer til dem.

I Early Stage lærte jeg å stille de rette spørsmålene og teste hypotesene vi hadde ved å intervjue og involvere kunder underveis i utviklingsløpet, så vi blir sikrere på at vi utvikler noe som kundene vil ha.

Hvordan har Early Stage påvirket deg utover akkurat ferdighetene du lærte?

Early Stage har påvirket meg positivt ved å åpne øynene mine for hvor fantastisk gøy og engasjerende det er å jobbe med innovasjon, kreativitet og nytenkning!

Dette er noe jeg tror i stor grad vil påvirke mine veivalg og karriere i tiden framover, og det er jeg utrolig takknemlig for. I tillegg har jeg blitt kjent med veldig mange engasjerte og inspirerende mennesker, som utgjør et spennende nettverk med mye ulik kompetanse og erfaringer.

Hva vil du si til studenter som vurderer å søke på neste runde av Early Stage?

Jeg vil så absolutt anbefale alle å søke Early Stage! Det er en fantastisk mulighet til å lære utrolig mye spennende og nyttig som du faktisk vil få bruk for!

Sjekk ut “Alfa for Life” på Alfas nettsider, eller følg Alfa Sko på Instagram som er smekkfull av inspirasjon fra eventyrlige turer ut i naturen.

Vil du lese mer om Early Stage programmet, kan du gå til earlystage.no, hvor du også kan søke opptak eller melde deg på nyhetsbrevet vårt for å få tilsendt mer informasjon.

Originally published at Early Stage.

--

--

Jacob Morch
Early Stage Education

Free range human. I write to learn in public. Into entrepreneurship, biohacking, productivity, #nocode and mental models. Weekly newsletter @ jacobmorch.com