Alumni Story: Lilli-Jane sprer grønn glede fra Planterommet i Bergen sentrum!

Jacob Morch
Early Stage Education
4 min readJul 9, 2019

--

Navn: Lilli-Jane Lønning,
Early Stage kull: 2017 (Andre kull),
Studiebakgrunn: Økonomi og administrasjon ved Høyskolen på Vestlandet.

Allerede i søknaden til Early Stage i 2017 viste Lilli-Jane at hun hadde en visjon om en grønn oase som kunne spire og gro midt i Bergen sentrum.

Hun skrev at “jeg syntes kort og godt at Bergen trenger en blomsterbutikk som er litt hippere og har et renere uttrykk enn de som finnes i dag. Jeg mener de eksisterende butikkene appellerer til godt voksne damer, men at vi unge bør bli indoktrinert med hvor mye lykke en blomst kan skape.”

Det var kanskje bare en drøm dengang da, men mindre enn to år etter at hun skrev dette inn i et søknadsfelt på earlystage.no, så sto hun i døren og ønsket folk velkommen inn i sin egen butikk Planterommet i Strandgaten sentralt i Bergen!

Dette måtte vi høre mer om, så vi tok en prat med Lilli-Jane om reisen fra student og ES-deltaker til vaskekte butikk-innehaver.

Hva er Planterommet, og hvorfor startet du det?

Jeg startet Planterommet i november i fjor, og det er hovedsakelig en plantebutikk som etterligner konsepter som USA, Nederland, Danmark og mange andre land har hatt lenge.

Min opplevelse var at norske blomsterbutikker hang litt etter når det kom til både utvalg og kunnskap om grønne planter — som er det vår generasjon vil ha. Så da ble målet å “give the people what they want” og forsøke å få tak i de litt mer unike plantene som folk noen ganger leter etter i flere år!

Fra Planterommet på IG: https://www.instagram.com/planterommet/
Fra Planterommet på IG: https://www.instagram.com/planterommet/

Hva lærte du i Early Stage som du får bruk for som nybakt blomstergründer?

Vel, et par konkrete ting sitter igjen i tillegg til det mer generelle mindsetet. For min del var det veldig fint å få prøve seg på praktiske ting, som for eksempel å sette opp Facebook-annonser for å finne kunder. Selv om man alltids finner utav ting selv, er det deilig med alt man har gjort en gang før.

Jeg lærte også at noe av det fine med å få starte for seg selv er nettopp det at man kan ta hensyn til sine individuelle egenskaper. Og som en del av et ES-team, forsto jeg viktigheten av et variert team med folk som er gode på ulike ting!

Til slutt vil jeg nevne mindsetet og tanken om at det er lurt å utvikle konsepter i iterasjoner, altså steg for steg. Alt trenger ikke være ferdig og perfekt med en gang. I mitt tilfelle var det veldig viktig å få utvikle konseptet etter hvert som jeg så ting klarere for meg.

Hvordan har Early Stage påvirket deg utover akkurat ferdighetene du lærte?

Det har påvirket mitt mindset i ganske stor grad tror jeg, uten at jeg egentlig er klar over det!

Jeg tar meg selv i å tenke over hvordan random ting i hverdagen kan forbedres, som vi prøvde oss på gjennom design thinking-helgen. Rent knyttet til bedriften har jeg også mer selvtillit enn før, og tror på en “fake it til you make it” holdning, og sier ja til alle oppdrag jeg får forespørsel om selvom jeg ikke føler jeg kan nok om det enda. Bare fordi verden er full av historier om folk som begynte på nettopp den måten.

En siste ting er dette med å bare teste ting! Hiv noe ut i markedet, se om du får respons, ikke vær redd for at det ikke er perfekt med en gang, men lær av responsen underveis.

Hva er planen for Planterommet videre?

Over hele Norge har vi folk som har planter som deres største hobby, så jeg ser gode muligheter for å utvikle en nettbutikk på et senere stadie. I tillegg er det et mål å arrangere ulike arrangement, workshops og lignende, for å kunne tilby noe mer til denne bransjen enn bare upersonlig salg i butikk, samt et mer spennende konsept i havet av butikker som stort sett ligner på hverandre.

Etter hvert har jeg også veldig lyst å utvikle et eget konsept for kun blomster som vil skape arbeidsplasser for grupper i samfunnet som ikke kommer seg så lett ut i jobb. Jeg har ingen partnere ennå, men vil gjerne ha! *hint hint* :-)

Hva vil du si til studenter som vurderer å søke på neste runde av Early Stage?

DO IT så klart! Å få være med på hele prosessen fra idé til gjennomføring er så verdifull. Praksis slår så sykt teori, og du får lære fra noen veldig kunnskapsrike (og pratsomme) folk. Og det er gratis, hallo!!

Les mer?

Sjekk ut Planterommets egen nettside, eller enda bedre, følg butikkens superfreshe instagram for å se hvordan den ser ut og hva som skjer i og rundt butikken.

Vil du lese mer om Early Stage programmet, kan du gå til earlystage.no, hvor du også kan søke opptak eller melde deg på nyhetsbrevet vårt for å få tilsendt mer informasjon.

Originally published at Early Stage.

--

--

Jacob Morch
Early Stage Education

Free range human. I write to learn in public. Into entrepreneurship, biohacking, productivity, #nocode and mental models. Weekly newsletter @ jacobmorch.com