‘Als je het niet doet, dan schiet ik je dood’ — Impact of War

Echt Arnhems
EchtArnhems
Published in
4 min readAug 17, 2018

Vluchteling Raed was doodsbang toen de vissersboot volliep met water. Hij probeerde de oversteek te maken van Turkije naar Griekenland. Evacue Thea werd als kind weggejaagd uit Arnhem door de Duitsers. Arnhemse modeontwerpster Mirte Engelhard verwerkte de persoonlijke verhalen in een kledinglijn: Impact of War. Benieuwd naar de verhalen?

Hart onder de riem

Mirte vertelt: ‘De kleding is geïnspireerd op de ontmoetingen van de evacués en vluchtelingen. Ik heb de verhalen verwerkt in outfits waarmee ik de impact van de oorlog laat zien.’ Zo is er in de outfit van Joop en Abdo een brandend hart verwerkt omdat de beelden van Arnhem in vlammen in het geheugen van Joop staan gegrift. Vluchteling Abdo zag hoe een zelfmoordterrorist op tijd werd opgepakt, waardoor een aanslag voorkomen kon worden. In zijn outfit zie je een hart onder de riem terugkomen.

Hart onder de riem

De kaki broek

De vader van evacue Thea had tijdens de Tweede Wereldoorlog een textielverwerkerij. ‘Een Duitse hoge man kwam met zijn kaki broek en vroeg mijn vader de broek grijs te verven, maar dit is onmogelijk. De soldaat zei: ‘Als je het niet doet, dan schiet ik je dood. De broek is nooit opgehaald.’ Na de oorlog had Thea geen kleding meer. Ze verfde de broek van de Duitse man zwart en droeg deze jarenlang.

De kaki broek

Verjaardag in de schuilkelder

De outfit van evacue Jopy is gebaseerd op parachutes. Ze vertelt: ‘Op mijn 11e verjaardag keek ik uit het raam en zag ik duizenden parachutisten. Ik dacht dat de Engelsen mij kwamen feliciteren. Aan die blijheid kwam helaas snel een einde. We moesten samen met twintig anderen schuilen in de kelder. Door de tralies zag ik hoe een jonge Duitse soldaat op de stoep zat te huilen. Mijn moeder trok hem mee naar binnen om hem te troosten.’

Geïnspireerd op parachutes

Vluchteling burgemeester Marcouch

Ook onze eigen burgemeester Ahmed Marcouch vluchtte naar Nederland. Toen hij drie jaar was, overleed zijn moeder. Hij kon niet naar school. Om te handelen verkocht hij plastic zakjes. Tegenwoordig is hij trots burgemeester van Arnhem. ‘Ik zal altijd mijn dromen waar proberen te maken en dat moet iedereen kunnen!’

De ambtsketen van burgemeester Marcouch

Geraakt door mode

‘Een tijd geleden sprak ik met een schrijver en vroeg hij mij wanneer ik voor het laatst ben geraakt door mode. Ik dacht na maar wist het niet. Na dat gesprek wilde ik meer. Ik wilde mijn creativiteit gebruiken om verhalen te vertellen. Het is fijn om mijn klanten blij te maken met een kledingstuk, maar ik vind het mooier maken van de binnenkant eigenlijk net zo belangrijk!’, aldus ontwerpster Mirte Engelhard.

Verzet = Ergens voor stáán!

Persoonlijk verzet is het thema van de collectie. Mirte: ‘Er is gekeken naar het verhaal van ieders persoonlijk verzet. Dit verhaal komt terug in de vorm, kleurkeuze en details van de outfits waarin de koppeling van het verleden en het heden is terug te zien. De collectie is daarmee een illustratie bij de verhalen. Ik wilde graag een podium bieden voor de verhalen achter de mensen en dat heb ik gedaan.’

Kleurrijke oorlog

De collectie Impact of War bestaat uit negen outfits geïnspireerd op de ontmoetingen tussen Arnhemmers van vroeger en nu. Mirte: ‘Als ik dacht aan de Tweede Wereldoorlog zag ik alles in zwart-wit, maar er was gewoon kleur! Daarom heb ik gekozen voor veel contrast en vrolijke kleuren. Door de lagen in de kleding lijkt het net alsof één kledingstuk uit meerdere stukken bestaat. Dit staat voor de vluchtelingen die zoveel mogelijk mee proberen te nemen.’

De collectie Impact of War van Mirte Engelhard is t/m oktober 2018 te zien in Rozet. De kleding is daar samen met de persoonlijke verhalen te bewonderen.

Wil je meer persoonlijke verhalen lezen over de Slag om Arnhem? Lees dan deze blogs.

Meer weten over de collectie Impact of War? Neem dan een kijkje op de website van Bridge to Liberation!

--

--

Echt Arnhems
EchtArnhems

Dé Arnhemse gids voor bewoners & bezoekers, compleet met hotspots, cultuur en events.