Ano, v češtině to zní divně

Petr Pospíchal
EDTECH KISK
Published in
2 min readApr 18, 2017

Když se řekne brainstorming, asi si všichni představíme podobnou situaci. Vezme se velký kus papíru, někdo se chopí fixy a všichni najednou říkáme jeden nápad za druhým. A používáte tuhle metodu i v praxi?

Já se musím přiznat, že ani moc ne. A vlastně ani nevím proč. Ale když už se odhodlám ji použít, docela si to užívám, protože můžu chrlit věci, které mě napadnou, a neřeším, jestli se to někomu bude líbit nebo ne. Vždyť jde o kvantitu, ne? Ale teď vážněji. Je pár věcí, které jsem si z brainstormingu odnesl a používám je celkem často.

Omez si čas

Pod tlakem se mi prostě pracuje líp. Takže si dávám limity, i když o nic nejde. Třeba tenhle článek bych mohl vynechat, protože na něj nemám čas a navíc ještě můžu. Nebo si řeknu, že ho napíšu za hodinu. A dát si dvacet minut na „mikrorešerši“ a čtyřicet minut na psaní. A už teď vím, že to nestihnu, ale ta čtvrt hodina navíc už mě asi nezabije.

Někam si to napiš

Možná se to nemusí na první pohled zdát, ale je prostě lepší si myšlenky někam zapsat. Ideálně si je ještě rozdělit do skupin a dát jim strukturu. Zpětně se pak máme k čemu vracet a třeba zjistíme, že věc, kterou jsme si původně ani zapsat nechtěli, je přesně ta, která nám pomůže nejvíc. Pokud umíte kreslit, máte vyhráno a krásná mentální mapa plná obrázků je přesně to, co potřebujete (potřebuji já, ale neumím kreslit).

Nezahazuj šílené nápady

Dobře, asi to není nejvíc podstatná rada, ale i od nápadů, které jsou na první pohled naprosto nepoužitelné, se dá celkem dobře odrazit. Něco z nich ubrat, tu přidat nějakou tu špetku reality a hned je z toho kreativní a inovativní řešení, o kterém si nejsme jisti, zda je to umělecká instalace nebo náhodné uskupení rostlin.

Abych to zakončil…

Brainstorming je metoda, ze které se dají vytáhnout i obecné principy. Pokud nemáte čas se s něčím zaobírat půl dne, pravděpodobně vám může výrazně pomoct. Znáte třeba brainwriting? 6–3–5? Možná to sebere víc času, ale nápadů budete mít, že nebudete vědět, co s nimi. Doporučuje 10 z 10 introvertů. Používáte při brainstormingu post-ity? To mě třeba před psaním téhle přípravy nenapadlo, ale dává to smysl. Můžete je pak přesunovat, strukturovat, dělat z nich v podstatě mentální mapu a celkově mě dost nadchly. Navíc všechny tyhle principy můžete využít, i když jste jenom sami a chcete napsat přípravu do školy. (72 minut ;-) )

--

--