Co přináší portfolio studentovi?

Petra
EDTECH KISK
Published in
3 min readMar 20, 2024

--

Ráda bych se podělila o možnosti, které přináší vedení digitálního portfolia. Při první zmínce o zavedení digitálního portfolia jsem byla lehce zděšena hlavou se mi letěly myšlenky: Jak to udělám? A k čemu mi to bude? Při delším zamyšlení jsem si uvědomila výhody plynoucí z využívání studentského portfolia pro zkvalitnění mého studia a jeho tvorba se začala jevit v zcela novém světle. V tomto článku se s vámi podělím o svůj pohled na výhody portfolia z pozice studenta a chtěla bych zmínit jeho 3 klíčové benefity, které vnímám jako přínosné.

1. Dokumentace a prezentace

Portfolio také může sloužit jako ucelená dokumentace cesty mého studia. Obsahuje ukázky mých prací, ať už se jedná o eseje, projekty, reflexe k předmětům, nebo jiné výstupy. Díky portfoliu tak mohu snadno a přehledně prezentovat své dovednosti a získané odborné kompetence. Což může později mít potenciál pro budoucí zaměstnání.

2. Reflexe a sebepoznání

Portfolio mi umožňuje kriticky reflektovat moji práci a identifikovat oblasti, ve kterých se mohu zlepšovat. Naopak při pohledu zpět vidím, jak se moje dovednosti a znalosti v průběhu studia vyvíjely. Díky tomu si mohu uvědomit své pokroky a naopak selhání ze kterých je potřeba se poučit, protože tudy cesta nevede a je vhodné najít cestu novou. Zároveň může portfolio pomoci lépe pochopit své silné a slabé stránky.

3. Motivace a sebevědomí

Práce na portfoliu mi pomáhá udržovat si motivaci a zlepšovat své studijní návyky. Vím, že každá nová práce, kterou do portfolia přidám, mi pomůže posunout se zase dál. Naopak když nastane moment, že bych chtěla studium vzdát, může mi portfolio pomoci překonat tento pocit, už jen díky tomu, že se budu moci ohlédnout zpět svou a na to co jsem už zvládla. To mi dává pocit sebevědomí, že se dokážu vypořádat s výzvami, které mi studium přináší a věřím že by mohlo portfolio pomoci i vám.

Tipy pro studenty

  • Začněte brzy: Nečekejte na poslední chvíli, abyste začali tvorbou portfolia. Už od prvního semestru si do něj vkládejte své práce pro věrné zachycení celého vašeho studentského vývoje.
  • Organizujte: Nezapomeňte uspořádat portfolio tak aby bylo přehledné, což usnadní práci jak vám tak i ostatním při hledání.
  • Aktualizujte portfolio pravidelně: Po dokončení každé práce ji přidejte do portfolia a nezapomeňte ho průběžně aktualizovat upravovat.

Studentské portfolio je cenným nástrojem pro každého studenta. Pomáhá nám reflektovat náš pokrok, dokumentovat naše dovednosti a ukázat komplexnější pohled naši osobu. Pokud portfolio správně využijeme, může se stát klíčem k našemu studijnímu a následně profesnímu úspěchu.

Bibliografie

ČERNÝ, Michal, Odborný článek: Práce s digitálním portfoliem jako součást efektivního procesu učení [online] [vid. 2024–03–19]. Dostupné z:

https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/20735/prace-s-digitalnim-portfoliem-jako-soucast-efektivniho-procesu-uceni.html

NEZVALOVÁ, Danuše, Portfolio a jeho hodnocení.

--

--