Jak založit školu

Jana Folková
EDTECH KISK
Published in
2 min readApr 24, 2019

Přemýšleli jste někdy o tom, jak se zakládá škola?

Ne?

Já několikrát. A vždycky jsem si myslela, že to musí být hrozně složité. Musíte mít finance, odpovídající vzdělání, musíte dodržet hromady předpisů… Ale je to opravdu tak?

Zdroj

Máte školní jídelnu? A mohla bych ji vidět?

Nedávno jsem v novinách narazila na rozhovor s Ondřejem Kaniou, který mluvil mimo jiné o tom, jak zakládal čtyři soukromé školy a přitom sám ve škole úplně neexceloval. Jak jsem už naznačila výše, se zakládáním školského zařízení mám spojené určité předsudky, které bych teď ráda uvedla na pravou míru.

Oblast školství spadá v České republice pod MŠMT, kde jsem také našla odpovědi na své otázky. Pokud si chcete založit školu, musíte splnit v podstatě dvě věci: být právnická osoba a nechat se zapsat do školského rejstříku.

Zřizovatelé škol se dělí na dvě skupiny — veřejní zřizovatelé a neveřejní zřizovatelé. Do první kategorie typicky spadají města, obce či kraje, popř. stát, druhá kategorie jsou pak církve, náboženské obce a ostatní právnické osoby. Zřizovatel dále zvolí formu právnické osoby (příspěvková organizace, s r. o. atd.) a může se nahlásit do rejstříku škol. Žádost se podává u příslušného krajského úřadu a to do 30. září pro následující školní rok. Součástí žádosti je také dokument, ve kterém musíte popsat, jak si představujete financování školy, její personální a majetkové zajištění a v neposlední řadě musíte doložit, že disponujete vhodnou budovou a jste schopni zajistit budoucím žákům stravování. A samozřejmě to poslední a nejdůležitější, je nutné uvést jakou školu vlastně chcete zřídit (MŠ, ZŠ,…), jaké se budou vyučovat obory a jaký je navrhovaný počet budoucích žáků.

Z citovaného dokumentu je zřejmé, že si školu nemůžete založit jen tak, protože jste se zrovna v nudili v práci. Zároveň mě ale překvapilo, že samotné zřízení školy či školského zařízení není nějak zásadně složité a napadá mě v této souvislosti otázka, proč více zaměstnavatelů nereaguje na poptávku zaměstnanců a nezakládá například firemní školky.

Doufejme tedy, že čím dál více lidí bude mít odvahu právě třeba založit školu a že se české školství bude do budoucna jen a jen zlepšovat.

Informace o postupu při založení nové školy (školského zařízení) č. j. MSMT-12107/2016–7. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. Praha [cit. 2019–04–24]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Jak_zalozit_skolu/Informace_o_postupu_pri_zalozeni_nove_skoly_listopad_2016.pdf

Další inspirativní rozhovory s Ondřejem Kaniou zde a zde.

--

--