Kryptoměny jako nová forma platidel

Kristýna Šoukalová
EDTECH KISK
Published in
3 min readMay 1, 2019
Ilustrační obrázek z webové stránky Člověk bez hranic

Tentokrát jsem se rozhodla, že budu psát článek na téma kryptoměn. Je to téma, které mě zajímá, občas se mihne médii, ale ještě se podle mého názoru pořádně nedostalo do povědomí občanů České republiky.

Sama jsem o kryptoměnách slyšela poprvé asi 5 let zpátky, kdy jsem byla ještě na střední škole. Tehdy jsem o kryptoměnách slyšela velmi málo, ale i tak jsem si říkala, že bych si mohla zjistit, jak se kryptoměny těží s tím, že bych to taky mohla zkusit. Nějak více jsem se ale k tomuto tématu už nedostala. Dále jsem na kryptoměny znovu narazila na vysoké škole v rámci přednášek informační etiky a v rámci bloku expertů (zmíňku najdete ještě na konci tohoto článku). Díky přednášce v rámci bloku expertů jsem měla možnost se podívat více na problematiku kryptoměn a zjistila jsem, že je k tomu potřeba daleko větší vybavení, než je jenom notebook. Proto jsem těžku kryptoměn musela zavrhnout.

Pojďme si krátce představit, co jsou to kryptoměny. Jde o tak zvané digitální peníze, které nemají fyzickou podobu. Zároveň je tato měna decentalizovaná (nedohlíží na ní banky nebo vláda) a naprosto anonymní. Sice jsou veškeré transakce zaznamenávány, ale nejsou k nim přiřazovány jména. Aby mohl někdo kryptoměny vlastnit, je potřeba, aby měl tzv. digitální peněženku, kde budou peníze uloženy. K této peněžence je potřeba heslo, takže když zapomenete heslo, přijdete i o veškerou svou měnu.

V souvislosti s kryptoměnami se často hovoří o těžbě. Slovo těžba hezky vyjadřuje cestu, jak je možné se ke kryptoměnám dostat (pokud pomineme nákup kryptoměn). Majitelé výkonných počítačů poskytují jejich výkon pro realizování plateb ostatních uživatelů. Díky poskytnutí svého výkonu dostávají odměnu — tedy vytěženou kryptoměnu (např. Bitcoin). Bitcoinu je omezené množství a jednou bude tato měna kompletně vytěžena.

VÝHODY KRYPTOMĚN
- decentalizovaná měna
- nepodléhá inflaci
- nedá se zfalšovat
- naprosto anonymní používání
- rychlá realizace plateb

NEVÝHODY KRYPTOMĚN
- neekologická měna (jedna bitcoinová transakce potřebuje na zrealizování stejné množství elektrické energie jako je potřeba na ohřev 36 000 rychlovarných konvic s vodou)
- zneužití anonymity (využití na černém trhu, dark webu apod.)
- nestabilní kurz

Příklad vývoje kurzu Bitcoinu z webové stránky www.kurzy.cz

Kryptoměny mají velký potenciál, ale mám pocit, že se dostávají spíše do povědomí lidí, kteří se zajímají o informační technologie nebo do povědomí nadšenců. V České republice můžeme využít Bitcoiny jako platidlo ve vybraných internetových obchodech jako je Alza.cz. Také jsem si všimla, že se dá touto měnou zaplatit v brněnské restauraci Amici.

Pokud by Vás téma kryptoměn zajímalo, doporučuji shlédnout velmi přínosnou přednášku v rámci Bloku expertů, který každosemestrálně pořádá Kabinet informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity.

Bitcoin a jeho potenciál — Tomáš Marada
https://www.youtube.com/watch?v=1k2S88xQ2mU&index=2&list=PLV0imKrAcRszBsULob20cRLnO1dUH3p5j

Zdroje:
1. Kryptoměny: Proč je o ně takový zájem?. In: Člověk bez hranic [online]. Člověk bez hranic [cit. 2019–05–01]. Dostupné z: http://clovekbezhranic.cz/byznysaosobnirozvoj/kryptomeny-proc-ne-takovy-zajem/
2. FILLNER, Karel. Vlastnosti btc, výhody i nevýhody. In: Btctip: Vše, co potřebujete vědět o bitcoinu a kryptoměnách[online]. btctip.cz, 2014, 21.03.2014 [cit. 2019–05–01]. Dostupné z: https://btctip.cz/vlastnosti-btc-vyhody-i-nevyhody/
3. Odvrácená tvář kryptoměny: Bitcoin spotřebuje víc elektřiny než Nigérie či Irsko. In: Deník referendum [online]. 28.11.2017 [cit. 2019–05–01]. Dostupné z: http://denikreferendum.cz/clanek/26608-odvracena-tvar-kryptomeny-bitcoin-spotrebuje-vic-elektriny-nez-nigerie-ci-irsko

--

--