Kultura — přístupy — práce — nomádi

Lucie Horakova
EDTECH KISK
Published in
3 min readMay 19, 2017

Digitální nomádství je forma práce na dálku v odlišných destinacích spojená s cestováním.. Pro mě osobně především z pohledu práce na dálku, ale i následné práce na konkrétních místech a projektech.

Jako designérku mě zajímá odlišnost designu a přístupů k němu v různých kulturách, zemích, organizacích a tyto přístupy se v každé z nich něčím liší. V tom vnímám vysokou míru nové zkušenosti a dovednosti, která vás může hodně posunout dopředu. Narazíte na něco, co u nás “ještě není” tak obvyklé jako jinde na denním pořádku a můžete vnést do své běžné práce nové myšlenky a podněty. Nebo vám může místo vnuknout úplně jiné podněty k práci a třeba svůj koncept úplně přehodnotíte.

Po posledním delším pobytu mimo ČR, čtyřměsíční pracovní stáži v Austrálii, jsem si v rámci zvědavosti a obhlídky spolupráce a konkurence našla grafická studia, která mě bavila svým přístupem a designem. Do některých jsem se podívala jen tak na prohlídku nebo se sešla s lidmi na kávu a pobavila se o jejich filozofii a konceptu studia. Přijde mi velmi důležité nejen pracovat v zemi, kterou jsem se rozhodla navštívit, a plnit práci pro klienty z ČR. Především vnímat přínosy dané kultury, která vás může tolik obohatit a rozšířit vaše obzory ve vlastní práci a přemýšlení je podstatný bod.

Znám dva typy lidí, kteří nomádství provozují a jedni z nich sice cestují po světě, ale v podstatě sedí celé týdny u počítače a pracují na zakázkách pro klienty z ČR. Druzí také pracují na dálku pro klienty z ČR, ale také se zkouší uchytit se svými znalostmi a prací na tamějším trhu a pracovat tak i domů i na místě. Tento point může být velmi důležitý, protože sice za pár měsíců opět odjedete, nesete si však zákazníka s sebou.

Fascinují mě fotobankoví lidé, kteří pracují 24 hodin denně na pláži a leží u toho na lehátku. Pláž je super. Je tam skvělý písek, který vám padá do klávesnice a také slunce, přes které nevidíte na obrazovku. Je to příjemné místo na relax, ale rozhodně ne na práci. Na fóru nomádí komunity můžete najít dobré typy na co-work nebo se dobře zorientovat v tom, jaké práce se nabízí při tomto životním stylu.

Něco na závěr. Je to náročné. Je to únavné. Je to komplikované a vyžaduje to vysokou dávku energie a přizpůsobivosti…. Je to skvělé!

Z mého pohledu je velmi podstatné dobře si specifikovat, za jakým účelem se rozhodnu pro tuto cestu. Je to práce — cestování nebo je to cestování — práce? Toto jsou dva odlišné přístupy. Můj byl a je práce — cestování. Primárním zdrojem financí je tedy práce, kterou skutečně chcete dělat a ve které si buduje svoji identitu a status. V tomto případě nejde o to, jet do zahraničí a najít si nějakou práci, ale rovnou si ji vezete s sebou a v nejlepším případě najdete na místě další věc v oboru. Další dobré odkazy najdete např. Na web–work–travel nebo digitální nomád.

Přidávám ukázky real working spaces.

--

--