Microlearning jako cesta z doomscrollingu

Pavlína Řezáčová
EDTECH KISK
Published in
3 min readApr 24, 2024
Photo by NordWood Themes on Unsplash

Nedávno na mě v rámci personalizované reklamy na jedné ze sociálních sítí při jedné z mých nekonečných scrollovacích seancí vyskočila reklama na nejmenovanou microlearningovou aplikaci se sloganem „replace doomscrolling with micro-learning.“ I jako mladý, dospělý, prozíravý a dostatečně digitálně gramotný člověk se často cítím svázána okovy sociálních sítí a jejich informačních toků, rozhodla jsem se tedy tomuto tématu věnovat svůj čas.

Co je to doomscrolling?

Doomscrolling můžeme charakterizovat jako činnost, při níž trávíme přílišné množství času v informačním prostředí konzumací především špatných nebo negativních zpráv.[1]

Co je microlearning?

Microlearning se odvíjí od principů, které bych popsala jako rychlé a efektivní. Jedná se o digitální výukový obsah, který lze konzumovat v krátkém čase, na jakémkoli místě a v jakémkoli čase, kdy kontrolu nad svým učením přebírá sám žák/participant a jako aktivita musí microlearning přirozeně zapadnout do jeho každodenního rozvrhu.[2]

Napadá mne otázka: „Jak moc se podle předeslaného definování microlearning liší od konzumace obsahu na sociálních sítích?“ Vždyť přece scrollováním na sociálních sítích konzumuji určitý tematicky laděný obsah, v krátkém čase (protože moje pozornost déle nevydrží), kdekoli a kdykoli podle toho, jak si sama určím, a je to již tak normalizovaná část mého života, že to dělám každý den. A nutno říci, že personalizace je tak dobrá, že mi sledování obsahu opravdu poskytuje nové znalosti či tipy, které pak mohu uplatnit ve studiu, při provozování svých koníčků nebo i v práci.

Odpověděla jsem si záhy: Microlearning má totiž složku důležitou nejen pro učení, ale pro všechny aspekty našeho života — má hranice. Přesněji řešeno, nastavuje hranice, které si nejsem schopna nastavit sama.

Kniha, která mi posloužila jako zdroj, shrnuje domény charakterizující a ohraničující microlearning. Jsou jimi:

1. Výuková jednotka — výukový prvek má začátek a konec, umožňuje zážitek, obsahuje vše co účastník potřebuje (může to být aktivita, video, textová zpráva, ..)

2. Krátká doba trvání — zde se názory a designy mohou lišit, obvykle je to pár minut až pár desítek minut

3. Zapojení — slouží k udržení pozornosti účastníka, jedná se o metody, které mají učícího se připravit na proces učení, například v podobě gamifikace, smyslového zapojení atd.

4. Aktivita — pasivní sledování videa nebo nepřítomné čtení materiálu NENÍ žádoucí a nevede k výsledku, žádoucí je vyvolat činnost nebo aktivitu, do které se učící se zapojí, nejčastěji mentální aktivity jako výběr z možností pro řešení problému atd.

5. Návrh na míru — přizpůsobeno pro učení a pro učícího se

6. Vyžadující konkrétní výsledek — výukové prvky microlearningnu obsahují určení konkrétního výsledku, kontrola formou testu apod.

7. Účastník — osoba, která prochází aktivitami na jejich konci ví, má znalosti, učení není zaměřeno na výkon[3]

V rámci své malé úvahové analýzy jsem si jistou aplikaci na microlearning i vyzkoušela. Co mi velmi imponovalo byl její design, zaměřený na mě jakožto na uživatele, na mé potřeby a vášně, na to, co mě interesuje, ale také na moje kvality a nedostatky, jako je například délka mé pozornosti, kolik toho denně přečtu apod. Na základě těchto poskytnutých informací mi byla aplikace schopna sestavit set microlearningových aktivit, a mohu potvrdit, že zvláště změna prostředí (ze sociální sítě na aplikaci, která má smysl a hranice) mi prospěla asi nejvíce, ačkoli témata mého zájmu byla personalizovaná do stejných sfér.

Microlearning je dobrá cesta k pohodlnému rozvoji sebe sama v jakémkoli tématu. Krom toho je to také způsob, jak eliminovat čas beroucí a kontraproduktivní činnosti na mobilních zařízeních, a tím řídit svůj digitální wellbeing.

[1] Doomscrolling. In: Cambridge Dictionary. [on-line]. 2024. [cit. 24.4.2024]. Dostupné z: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/doomscrolling

[2] KAPP, Karl M. a DEFELICE, Robyn A. Microlearning: short and sweet. 2019. ISBN 9781949036732. Kapitola What Is Microlearning?

[3] Tamtéž.

--

--