MOOC — jeho přínosy a úskalí

Lucie Horakova
EDTECH KISK
Published in
3 min readMar 8, 2017

1. Programování pomocí kurzů nebo ve škole?

Největší nabídka online kurzů, které dnes máme, se týká programování v IT.

Zkusila jsem spočítat kolik mých spolužáků, kamarádů, rodinných příslušníků studovalo programování ve škole a kolik z nich online.
Z rodiny se všichni programátoři učili programovat v rámci VŠ (cca před 20 lety), co se týče spolužáků ze ZŠ, SŠ, VŠ, narazila jsem pouze na 4, kteří se programování věnovali ve škole a dalších 18, kteří se k němu sice také dostali na střední nebo vysoké škole, ve většině případů však vzdělání ukončili a programování se naučili raději sami online, tempem, které jim samotným vyhovovalo a vybrali si jazyky, na které se přímo chtěli zaměřit.

I tato menší fakta jsou pro mě celkem jasnou známkou toho, že pro ně bylo příjemnější, naučit se věci vlastní cestou. Studium programování pro ně bylo na některých oborech příliš zastaralé vzhledem k rychle se posunujícímu pokroku technologií a možností v programování.

Jaké máme nabídky učení se programování na vysokých školách?

Proč studenti nechávají studia a raději se naučí programovat sami na vlastních projektech?

Proč se na vysokých školách neposunuje úroveň programování a je studentům často vytýkáno, že jdou rovnou do pracovního prostředí, když získají zkušenosti mnohem rychleji a rovnou jim dávají smysl v určitém kontextu?

2. Proč nedokončujeme MOOC kurzy?
Druhé téma je trochu osobní, ale jak hovoří výzkumy a čísla, zdaleka není zaměřené jen na mě. Pradvěpodobně na všechny studenty, kteří studují MOOC.

Za svůj život jsem studovala kolem 17 MOOC. Když jsem se zamyslela nad tím, kolik z nich jsem skutečně dokončila, vyšel mi z toho jeden — týká se designu a prototypování v určitém programu. Kurz byl na Future Learn. Zbytek jsem nedodělala z důvodu nedostatečné motivace, nebo už jsem zjistila věci, které jsem potřebovala.

Proč jsem obvykle neukončila ty nejlepší a nejtěžší, do kterých jsem byla nejvíce ponořená? Ačkoli to může znít banálně, zkusila jsem najít nějaké velmi jednoduché a základní kroky, které alespoň mě při práci na dalších kurzech pomáhají. Protože jsou z různých zdrojů, zkusím zde interpretovat ty, které pro mě nejzásadnější a třeba pomohou i dalším studentům.

1/ Naprosto zásadní je, zapsat si kurz do kalendáře s přesnou hodinou stejně jako přednášku ve škole nebo práci a v tomto režimu zůstat tři týdny. Stejně jako u sportu si organismus zvykne na rytmus a nesmíte ho porušit.

2/ Velkým rizikem může být místo a pokud jste živnostníci a pracujete doma, je celkem důležité, udělat kurz v době, kdy mozek funguje na 100%. Uděláte ho mnohem rychleji než při nebo po obědové pauze kdy koncentrace upadá, po několika hodinách strávených prací se začínajícím pocitem únavy, večer po práci nebo v neděli večer těsně před odevzdáním.

3/ Pro ty co živnostníci nejsou nebo nemají home office, může být hodně zajímavé pracovat na kurzu v práci. Je to prostředí, kde jste zvyklí něco dělat a s odpočinkem pravděpodobně nemá nic společného, takže se dobře koncentrujete. Samozřejmě by s tím měl souhlasit nadřízený. Třeba vás ještě podpoří?

4/ Vypínat všechny okolní okna, mail notifikace, všechno. Je až neuvěřitelné, jak dokáže jedna zpráva rozhodit celou koncentraci a od té chvíle už myslím jen na to, jak zapracujii to, co mi právě přišlo a přesto, že na email nebudu hned odpovídat, moje koncentrace je soustředěná jinam.

Bylo by jich mnohem více, ale zde je výčet základních atributů, které vám třeba pomohou stejně jako mě.

--

--