Sociální sítě mění náš život i způsob jakým se učíme

Simona Kunovská
EDTECH KISK
Published in
3 min readMar 5, 2020

Účet na sociální síti Facebook mám od svých 13 let, ale aktivně jsem jej začala využívat od 15 let, kdy jsem nastoupila na střední školu. Naše třída měla facebookovou skupinu ve které lidé sdíleli materiály do školy a já k ní chtěla mít přístup. Sdíleli jsme si nejen úkoly a zajímavé materiály, ale především díky sociální síti komunikovali mnohem rychleji a efektivněji než předtím. A mě navíc jako stydlivému dítěti umožnily lépe komunikovat se svými spolužáky i učiteli. Jinak jsem tehdy sociálně sítě pro účely vzdělávání nevyužívala. Především to pro mě byl komunikační kanál a to jak pro účely sdílení věcí spojených se školou, tak i pro soukromé účely. Řešily jsme zde učitele, látku, testy atd. S nástupem na výšku jsem se taktéž přidala do ročníkové skupiny i ročníkového chatu a navíc i do mnoha dalších skupin v rámci různých béčkových předmětů. Tam nám vyučující nejen sdíleli zajímavé materiály a úkoly, ale i podporovali kolaboraci a peer to peer learning skrze sociální sítě. Například v komunitním kurátorství jsme měli za úkol napsat příspěvky týkající se různých článků a navzájem si je okomentovat. Postupem času jsem začala objevovat další sociální sítě týkající se různých oblastí a ty se pro mě staly studnicí vědomostí.

Nyní studuju magisterské studium a mám už představu co mě tak zajímá a co mi může pomoct ve studiu. Vyhledávám zdroje o UX designu a přidávám se do kánálů a sociálních sítí, které mi umožňují dále se vzdělávat. Zjistila jsem například, že existuje sociální síť Slack a konkrétně kanál UX CZ. Kanál je skvělým zdrojem informací pro lidi jako jsem já, kteří by rádi poznávali podobně zaměřené lidi a získávali od nich zkušenosti. Prostřednictvím osmi kanálu (general, events, jobs, nonprofit, ourpublishing,poradna, random a resources) se každý den dozvím nové informace o tom co se zrovna teď řeší v UX komunitě. V aplikaci je možnost nejen přispívat a komentovat jednotlivé příspěvky v kanálech (včetně reakcí na příspěvky pomocí emoji), ale i poslat někomu soukromou zprávu. Umožňuje mi to propojit se ze zkušenými UX designéry a proniknout do komunity nejen online, ale i offline způsobem, jelikož skrze UX CZ dostávám i tipy na zajímavé akce. Motto Slacku je „Where work happens.“ a já bych ho změnila na „Where work and learning happens.“

Jako další zajímavou sociální síť vnímám TED-Ed. Jejich motto je „Myšlenky, které stojí za to sdílet.“ Jedna jejich kategorie videí se jmenuje How things work. To mi připomnělo můj narozeninový dárek dětskou knížku 101 otázek. Další zajímavou kategorií je Things That They Dont Teach in School (But Schould). Kategorie je plná soft skills, což mě nepřekvapuje. Kdo z Vás se ve škole učil jak mluvit s lidmi se kterými nesouhlasíme? Umění být asertivní mě tehdy nikdo nenaučil a předpokládám, že se to žáci základních škol neučí ani teď. TED-Ed umožnuje učitelům vytvořit svým studentům vlastní lekce s otázkami a diskuzí a mimo jiné se lze skrze TED-Ed propojit s jinými učiteli a studenty.

A jaká je budoucnost? Budou se naše děti učit už jen online? Například skrze ještě neexistují sociální síť?

Ted-Ed as a Teaching Tool. Kajeet [online]. 2019–04–12. Dostupné z: https://www.kajeet.net/extracurricular/ted-ed-as-a-teaching-tool

--

--