Lopikse jongeren over hun stem

Auke de Wit
Effe Lokaal
Published in
3 min readMar 17, 2021
V.l.n.r.: Jake van Dam, Noa Rijneveld en Maria Beckers

Lopik - Hoewel veel jongeren richting de stad zijn getrokken, zijn er nog steeds twintigers te vinden in onze gemeente. Deze Lopikse jongeren vertellen op straat over hun politieke voorkeur.

Jake van Dam, 22-jarige student uit Jaarsveld, vertelt over zijn stem. “Ik stem ChristenUnie. Ik voel me daar niet per se enorm mee verbonden, want ik zou ook andere partijen kunnen stemmen. Maar deze verkiezingen vind ik het wel heel goed hoe Gert-Jan Segers het doet. Voor mij is het vooral belangrijk dat ik degene aan het roer kan vertrouwen. Dat vertrouwen heeft Segers me wel gegeven. Als je kijkt naar de campagne van andere partijen, dan zie je dat ze zichzelf vooral willen profileren met hun verzette werk. De ChristenUnie geeft eerlijk toe dat niet alles is gelukt. Politiek is ook water bij de wijn doen. Voor mij als jongere is het vooral belangrijk dat ChristenUnie wel blijft opkomen voor studenten door te vechten voor het leenstelsel en huurwoningen. Als ze daarop inleveren ga ik overwegen anders te stemmen.”

De 19-jarige Noa Rijneveld stemt geen ChristenUnie meer. De Lopikse student biomedische wetenschappen vindt het vooral belangrijk om te stemmen voor een beter klimaat: “Ik stem GroenLinks, want het is nu echt tijd om het klimaat boven dingen als economie, coronabeleid of woningnood te zetten. Al deze punten vallen in het niet met de enorme crisis die voor ons ligt. Het is niet normaal hoelang er al is weggekeken. Partij voor de Dieren was ook een optie daarom, maar ik verwacht dat GroenLinks meer kans maakt om mee te regeren. Dat was dus een tactische stem. Voorheen was ik meer van de ChristenUnie, zoals je veel ziet in mijn omgeving, maar mijn studie biomedische wetenschappen heeft me toch wat progressiever gemaakt op medisch-ethisch gebied zoals abortus en voltooid leven.”

Een progressieve beweging vindt ook de 24-jarige Maria Beckers belangrijk. Ze studeert rechten in Utrecht, woont bij haar ouders in Lopik en stemde vier jaar geleden nog D66. Dit jaar gaat ze voor Volt. “In de peilingen doet Volt het goed, soms staan ze zelfs op vier zetels, daarom denk ik niet dat mijn stem als het ware een weggegooide stem is. Ik zie enorme problemen op mijn generatie aankomen en denk dat Europees innig samenwerken de enige oplossing is. D66 pleit ook voor Europese samenwerking, maar ik heb het idee dat Volt wat idealistischer is, dat spreekt mij wel aan. Daarnaast vind ik dat Laurens Dassen (voorman van Volt) het enorm goed doet. Zet dat tegenover een Sigrid Kaag, die in mijn ogen een product van haar campagneteam is geworden, dan is mijn keus snel gemaakt. Ik ben niet bang dat met Volt meer versplintering optreedt. Ik verwacht dat Volt bereid is om compromissen te sluiten, dat is namelijk het uitgangspunt van hun partij: samenwerken.”

Of ChristenUnie, GroenLinks en Volt ook het meest gestemd gaan worden door Lopikers is maar zeer de vraag. Jongeren vormen een minderheid in deze gemeente. Van de 14.471 Lopikse inwoners zijn er 9975 ouder dan 25. Nog even duimen dus voor Jake, Noa en Maria.

--

--