Nikki Duits: “Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander”

Jasmijn Apte
Effe Lokaal
Published in
3 min readMar 16, 2021

ZUTPHEN- Mede dankzij de coronapandemie wordt stemmen ingewikkelder dan ooit. 70-plussers mogen per post stemmen, maar de 34-jarige Nikki Duits zal gewoon naar het stembureau moeten. Door haar medische situatie wordt het moeilijk om haar stem uit te brengen, wat ze wel alsnog onafhankelijk wil kunnen doen.

Nikki Duits (34) uit Zutphen

Nikki: “Ik heb een ongeluk gehad waarbij ik hard op mijn hoofd ben gevallen en een hersenkneuzing heb opgelopen. Na een halfjaar ben ik daarvan nog steeds aan het genezen. Het zijn vooral prikkels die het moeilijk maken om ergens naartoe te gaan.” Nikki beschouwt zichzelf niet als kwetsbaar, maar ze is wel bang voor de drukte bij de stembureaus. Hoewel de coronamaatregelen streng worden nageleefd bij het stembureau is afstand niet hetzelfde als drukte volgens Nikki. “Ik zou liever met de post stemmen, dat kan nu alleen voor 70-plussers. Ik heb het gevoel dat me er nu wat wordt afgenomen. Ik wil heel graag stemmen en zelf mijn mannetje staan. Ik wil niet afhankelijk zijn van een ander.”

Mogelijkheden

Een ander probleem voor Nikki is het vervoer naar het stembureau. “Ik kan naar locaties gaan die dichtbij zijn, maar dat blijft lastig. Ik kan ook mensen machtigen, en ik vertrouw hun ook, maar mijn zelfstandigheid wordt nu van mij vernomen.” De partij van de Dieren had eerder bezwaar tegen de rechter gemaakt. Volgens hen was er sprake van ‘leeftijdsdiscriminatie’ nu alleen 70-plussers in de gelegenheid worden gebracht per post te kunnen stemmen. Echter wijst in het vonnis de rechter erop dat er bewust is gekozen voor een beperkte groep mede vanwege risico’s die aan het briefstemmen vastzitten. Volgens de rechter zijn 70-plussers per definitie al extra kwetsbaar. Nikki: “Je moet kijken naar de mogelijkheden van mensen. Wil je afhankelijkheid boven de leeftijd gaan stellen?”

Draagvlak

Voor Nikki zijn te veel prikkels en fysieke inspanning lastig, maar gelukkig weet ze zich prima te redden met de coronaregels. Sinds maart zit Nikki namelijk al thuis. “Ik werk ook in de horeca dus ik ben eigenlijk aan huis gekluisterd. Daarnaast gebruik ik coronatijd ook om te herstellen. Ik heb gelukkig nog mensen om mij heen die om mij geven. Ik mag niet klagen maar ik kan me voorstellen dat ouderen en jongeren wel eenzaam zijn. Je moet roeien met de riemen die je hebt en positief blijven. Ik ben wel voorzichtig, maar als je veel in de buitenlucht bent en daar contacten zoekt wordt het draagvlak veel beter.”

Stemmen

“Ik vind het wel moeilijker om mijn stem uit te brengen nu omdat je in een onzekere periode zit,” vertelt Nikki. “Ik kijk nu wel naar de debatten met de gedachte in mijn achterhoofd wie de gevolgen van de coronacrisis op zijn schouders kan dragen. Ik wil geen minister die wegloopt omdat het hem op het gegeven moment te zwaar wordt.”

“Ik ga toch de stoute schoenen aantrekken om zelf te kunnen stemmen,” zegt Nikki met een glimlach. “Ik heb wel mijn huiswerk gemaakt om te zoeken naar een locatie die ik ken. Ik kijk wat vertrouwd voelt en ik kan zelfs met de bus komen.”

--

--