Rob Kruse (67): “Een homoseksueel hoeft niet per se homofiel te zijn”

Roos Veling
Effe Lokaal
Published in
4 min readApr 14, 2021

2021 is het jaar waarin het legaal homohuwelijk in Nederland haar twintigste verjaardag viert. Eén op de tien mensen valt op hetzelfde geslacht. Waaronder Rob Kruse (67). Hij woont in Leidschedam en is homofiel. Volgens Kruse weten te weinig mensen het verschil tussen homoseksualiteit en homofilie, en wordt er in kerken te veel over gezwegen. Hij vertelt over zijn kijk op de relatie tussen homofilie en de kerk.

Voordat Kruse ermee in aanraking kwam, was homofilie eerst iets dat ver van hem afstond. “Toen ik een jaar of veertien was, merkte ik dat ik mijn buurjongen leuk vond. Ik associeerde dat echter niet direct met homo zijn,” vertelt hij. Rond zijn zestiende had Kruse weleens vriendinnetjes, maar hij merkte dat hij dat minder interessant vond. “Toen ik ging kamperen met wat vrienden ben ik smoorverliefd geworden op een jongen. Ik had destijds een vriendin aan wie ik het eerlijk heb verteld.” Dit was voor Kruse het begin van uit de kast komen, waar goed op werd gereageerd. “Mijn moeder vond het vanwege ons christelijke geloof lastiger, maar ze accepteerde mij zoals ik was.”

In de kerk waar Kruse destijds naartoe ging, werd er echter minder goed gereageerd op zijn homofiel zijn. “Zij accepteerden mij als homo, maar ik mocht het niet publiekelijk praktiseren. Toen ik op mijn vijfentwintigste ging samenwonen met mijn toenmalige vriend, waren ze het daar niet mee eens en plaatsten mij onder censuur. Uiteindelijk is deze relatie uitgegaan en ben ik overgestapt naar mijn huidige kerk in Voorburg om met een schone lei te beginnen.”

Homoseksualiteit en de Bijbel

Er zijn mensen die op grond van de Bijbel vinden dat praktiserend homo zijn een zonde is. Kruse is ook christelijk opgevoed en is nog steeds gelovig. Hij heeft veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen zijn geloof en homoseksualiteit. Hij vertelt: “In Romeinen 8 staat dat homoseksuele mannen de natuurlijke omgang hebben verlaten, maar dit ís mijn natuurlijke omgang, dus die heb ik niet verlaten.” Kruse is erachter gekomen dat de Bijbel het niet heeft over homofilie, maar over homoseksualiteit gepraktiseerd door vooral heterofiele mensen. “Het verschil is dat er bij homofilie geen seksuele relatie hoeft te zijn,” legt Kruse uit. Hij vindt het daarom niet fijn als mensen hem homoseksueel noemen. “Ik ben homofiel, en homofilie duidt op de geaardheid. Als een homofiel seks heeft met iemand van hetzelfde geslacht, heeft diegene dat vanuit diens geaardheid. Dat maakt diegene niet direct homoseksueel, want diegene verlaat diens natuurlijke omgang niet,” aldus Kruse

Discriminatie

Kruse is nooit lastig gevallen vanwege zijn seksuele voorkeur. “Af en toe hoorde ik wel berichten dat anderen werden uitgescholden of in elkaar werden geslagen vanwege hun seksuele geaardheid.” Dit is onder andere waarom Kruse zich in de kerk bij gemeentevergaderingen een aantal keer van zich heeft laten horen. “Ik vind dat er meer openheid en acceptatie over moet zijn, zeker in de kerk.”
Dat bepaalde politici het niet met homoseksualiteit eens zijn, zit Kruse ik niet mee. “Ik heb Kees van der Staaij heel hoog zitten. Hij onderbouwt zijn standpunten vanuit een bepaalde christelijke overtuiging en toont respect voor homofiele mensen.”

Bespreekbaar maken

Persoonlijk heeft Kruse nooit de behoefte gehad om te trouwen. “Naar mijn mening heeft God dat niet op die manier bedoeld.” Dat betekent niet dat Kruse erop tegen is. “Van mij hoeft het niet, maar als anderen wel willen trouwen, heb ik daar geen problemen mee.” Als het gaat om kerken, vindt Kruse dat er actie ondernomen moet worden. “Ik vind dat er in kerken meer openheid en acceptatie over homofilie moet zijn, zeker voor jongere generaties. In de kerk waar ik naartoe ga, wordt er te weinig over gesproken. Jongeren die onzeker zijn over hun seksuele geaardheid moeten zich ook veilig voelen in de gemeente.”

Zelf heeft Kruse gestreden met zijn geloof en seksuele voorkeur. “In mijn kerk werd vroeger homofilie als een soort afwijking neergezet, daar ben ik toen fel tegenin gegaan. Uiteindelijk werd dat aangepast.” Volgens Kruse moet homofilie geplaatst worden bij het mensbeeld: “Een mens kan hetero zijn of homo, het moet niet neergezet worden als iets in de mankementenfabriek.” Kruse hoopt ooit in de (jeugd)groepen van zijn kerk iets te vertellen over homofilie, zodat het bespreekbaar wordt onder de jeugd en volwassenen. “Ik gun het jonge mensen met homofiele gevoelens, dat ze zich welkom weten. In de kerk en overal. Je bent ten slotte een bouwwerk van God.”

--

--