Proost! Op een digitoegankelijke toekomst. 🥂

Roel Van Gils
Eleven Ways • Digital Accessibility Lab
2 min readMay 16, 2019

--

Vandaag is een internationale feestdag. 🎉 Op 16 mei vieren we Global Accessibility Awareness Day (GAAD). Voor de achtste keer alweer.

Op deze dag willen organisaties wereldwijd het belang van een toegankelijke digitale samenleving in de verf zetten. Via evenementen als het Nationaal Congres Digitale Toegankelijkheid bijvoorbeeld, dat vandaag plaatsvindt in Nederland. Daar kan ik helaas niet bij zijn omwille van een overlijden in de familie, maar ik wens alle sprekers en deelnemers een leerrijke dag toe.

Voor mij is vandaag ook een dag om terug te kijken op een bijzonder inspirerend (en druk) professioneel jaar. Precies een jaar geleden zijn mijn partner Jelle en ik gestart met Eleven Ways, ons eigen bescheiden ‘Digital Accessibility Lab’ in Gent.

Eleven Ways helpt organisaties om hun websites, apps en services toegankelijker te maken voor mensen met een fysieke of sensoriële beperking, ouderen en mensen met beperkte digitale vaardigheden.

Dat doen we o.m. aan de hand van gebruikersonderzoek, expert reviews en audits. We coachen digitale professionals en begeleiden bedrijven en overheden die willen voldoen aan internationale richtlijnen inzake digitale toegankelijkheid.

Ik ben trots dat we het voorbije jaar met heel wat geëngageerde klanten hebben mogen samenwerken. Ik denk aan Stad Gent, VDAB, Rabobank, Usabilla, Inter, Vlaamsoogfonds, de Zelfmoordlijn en diverse digital agencies die ons inhuurden voor een workshop of het testen van een website of app.

Ik heb ook de eer en het plezier gehad om twee gemotiveerde studenten individueel te begeleiden, te jureren voor tweedejaarsstudenten multimedia en heel veel fijne en inspirerende nieuwe mensen (met en zonder beperkingen) te leren kennen op diverse conferenties en andere evenementen.

Er staan een aantal grote nieuwe uitdagingen op het programma. Meer dan ooit zien Jelle en ik het superhard zitten om Vlaanderen (en Nederland) een stukje ‘digitaal toegankelijker’ te maken de komende tijd.

Denk je er ook aan om de website van je organisatie voor zoveel mogelijk klanten of burgers toegankelijk te maken? Geef een seintje op +32 473 88 18 06 of roel@elevenways.be en ik help je graag op weg.

Verstuurd met mijn iPhone. Omdat het kan ;)

--

--

Roel Van Gils
Eleven Ways • Digital Accessibility Lab

I'm a UX / Front-end / Accessibility Geek. I coded my first table-based website in 1997. I’ve been learning ever since.