Strategie cílené sebeprezentace: vědecky ověřený způsob sdělení diagnózy na pohovoru

Lucie Kluzova
Epizóna
Published in
5 min readJul 29, 2021

Chcete na přijímacím pohovoru říct, že máte epilepsii, ale nevíte, jak na to? Pak si nenechte uniknout tento článek. Najdete v něm jednoduchý návod, jak o epilepsii s potenciálním zaměstnavatelem mluvit, abyste vytvořili dobrý dojem. Efektivita této metody byla dokonce experimentálně ověřována.

Ilustrační obrázek | Zdroj: pixabay.com

Nezaměstnanost, časté změny práce nebo nedostatečný kariérní růst. To jsou problémy, se kterými se ve svém pracovním životě mohou potýkat lidé s epilepsií. Někteří zaměstnavatelé se obávají toho, že pokud by pro ně pracoval člověk s tímto onemocněním, často by chyběl v práci, mohl by se zranit, potřeboval by upravit pracovní prostředí apod. Není tedy divu, že se lidé s epilepsií obávají diskriminace ze strany zaměstnavatelů a často o svém onemocnění zaměstnavatele neinformují.

Vědci se proto zaměřili na to, jak lidem s epilepsií pomoci s takovým stigmatem bojovat a zároveň zmírnit obavy zaměstnavatelů z toho, že člověk s epilepsií nebude dostatečně produktivním pracovníkem. Ve svém výzkumu se soustředili na způsob, jakým člověk může sdělit svou diagnózu během pohovoru tak, aby mu to pomohlo zvýšit šanci na přijetí. Zjistili, že velmi dobře může fungovat použití strategie cílené sebeprezentace (impression management).

Při sdělování diagnózy u pohovoru může být přínosná cílená sebeprezentace

Výzkumy naznačují, že první dojem, který si náborový pracovník o uchazeči utváří, může být při rozhodování o jeho přijetí často důležitější než samotná kvalifikace. Kromě odborných a technických dovedností by se tedy měl člověk při hledání práce zaměřit na asertivní techniky cílené sebeprezentace.

Názorně to ukazuje výzkum vedený doktorkou Sungovou z roku 2016. V jejich experimentu lidé lépe hodnotili uchazeče, který při sdělování diagnózy epilepsie u pohovoru využil techniku cílené sebeprezentace, než zájemce o práci, který o svém onemocnění pouze zběžně informoval.

Jak vědci metodu ověřovali?

Connie Sung je Associate Professor na Michiganské univerzitě. Výzkum o strategii cílené sebeprezentace vedla v roce 2016. | Zdroj: onlinelibrary.wiley.com

Vědci oslovili 99 lidí (studenti HR či obchodu), kterým náhodně pustili jeden ze tří videozáznamů z pohovoru, na kterém se člověk ucházel o práci technického prodejce.

Všichni uchazeči zachycení ve videoukázkách měli srovnatelnou kvalifikaci pro výkon práce, dobré komunikační dovednosti a vynikající technické znalosti. Lišili se pouze v tom, zda a jakým způsobem během pohovoru sdělili, že mají epilepsii. První uchazeč o svém zdravotním znevýhodnění nehovořil, druhý pouze sdělil, že má epilepsii a třetí při sdělování diagnózy epilepsie použil metodu cílené sebeprezentace.

Po tom, co účastníci výzkumu zhlédli video, měli na škále ohodnotit celkový dojem z uchazeče, kterého na nahrávce viděli a měli určit, do jaké míry se podle nich hodí na danou pracovní pozici.

Vědci zjistili, že lidé dávali průměrně vyšší hodnocení uchazeči, který u pohovoru využil techniku cílené sebeprezentace, než zájemci o práci, který o svém onemocnění pouze zběžně informoval.

Cílená sebeprezentace je způsob utváření dobrého dojmu

Impression management (IM) je způsob komunikace nebo chování, který pomáhá zlepšovat obraz sebe sama v očích druhých. Co si pod tím představit? Jde o to, že během pohovoru se člověk sám a aktivně ukazuje v dobrém světle — představuje svoje hodnoty, přesvědčení a zkušenosti.

Techniky sebeprezentace

1. Vyprávění osobního příběhu

Při vyprávění osobního příběhu může uchazeč popsat nějakou zkušenost ze své minulosti (např. pracovní) a ukázat na ní, které duševní (schopnost zvládat stres, empatie apod.) nebo sociální (schopnost spolupracovat s druhými apod.) schopnosti má.

2. Propagace sebe sama

Používá se jako zdůraznění pozitivních informací o sobě, svých silných stránek, úspěchů a schopností, a zároveň upozadění negativních aspektů. Cílem je ukázat, že se uchazeč hodí na danou pozici.

Jak vypadá využití metody v praxi?

V následujících ukázkách se můžete podívat na úryvky z pohovoru, ve kterém uchazeč sděluje, že má epilepsii za použití cílené sebeprezentace. Text pochází z přepisu nahrávky z popisovaného experimentu.

Všimněte si, jak uchazeč používá krátké osobní vyprávění k tomu, aby nejen seznámil potenciálního zaměstnavatele se svou diagnózou, ale také při tom poukázal na svoje přednosti. Zároveň utlumuje potenciální rizikovost onemocnění tím, že vyzdvihuje, jak se mu daří diagnózu zvládat. Ukazuje, jaké překážky se mu podařilo překonat a přitom se vyhýbá přílišnému chvástání se.

TÉMA ÚRYVKU: SDĚLENÍ ZDRAVOTNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ
Tazatel: Můžete mi o sobě něco říct?
Uchazeč o zaměstnání: No, narodil jsem se a vyrůstal v Duluth v Minnesotě, a když mi bylo 6, začal jsem hrát hokej. Během celé střední jsem hrál a byl jedním z nejlepších střelců. Také jsem zápasil a ve své váhové třídě vyhrál zlato. Dostal jsem stipendium pro hokejisty na Univerzitě v Kanadě a hrál dvě sezóny, dokud jsem neutrpěl otřes mozku.
Tazatel: Otřes mozku?
Uchazeč o zaměstnání (používá vyprávění osobního příběhu jako strategii IM): Byla to zvláštní nehoda během jednoho z hokejových zápasů na vysoké. Vystřelil jsem puk a najednou vrazil hlavou do mantinelu. Převezli mě do nemocnice na pozorování, kde mi řekli, že mám otřes mozku. Zdálo se, že je všechno v pořádku, dokud jsem nezačal mít epileptické záchvaty. Na radu svého lékaře jsem pak přestal hrát hokej. Užívám ale antikonvulzivní léky a ty mi dobře zabírají — záchvat jsem neměl asi rok. Nedlouho poté jsem přestoupil na Univerzitu ve Wisconsinu.

TÉMA ÚRYVKU: UZPŮSOBENÍ PRACOVNÍHO PROSTŘEDÍ
→ Uchazeč o zaměstnání
(využívá překonávání překážek jako strategie IM): Možná vás zajímá, jak se svou epilepsií dokážu fungovat. 2 roky beru léky proti záchvatům a musím říct, že zabírají velmi dobře. Teď, když se lékařům podařilo nastavit mi ideální dávkování, neměl jsem záchvat už více než rok, a tak mám platný řidičský průkaz a vlastní auto. Hmm, při práci v kanceláři, budu potřebovat obrazovku, která dokáže filtrovat jas monitoru počítače. To je opravdu jediná věc, co bych potřeboval kvůli epilepsii uzpůsobit.

TÉMA ÚRYVKU: NEMOC JAKO PŘÍNOS
→ Tazatel
: Můžete mi uvést příklad projektu, na který jste obzvláště hrdý?
Uchazeč o zaměstnání: Tak například moje veřejně prospěšné aktivity. Poté, co mi byla diagnostikována epilepsie, jsem pomohl zorganizovat a hledat finance na akci s názvem „Chodíme Madisonem za boj s epilepsií”. Smyslem akce je podpořit sociální služby pro lidi s epilepsií v Madisonu. Hovořil jsem s několika manažery, kteří mají na starost rozmanitost zaměstnanců na pracovišti z několika společností se sídlem v Madisonu a získal jsem 15 firemních sponzorů. Byla to velmi obohacující zkušenost.

Zkuste si krátké cvičení a získejte od nás zpětnou vazbu

Pokud tedy plánujete zaměstnavatele seznámit se svou diagnózou, zkuste na to jít tímto strategickým způsobem. Představte si, že jste na takovém pohovoru vy a sepište krátký příběh o sobě v kontextu vaší nemoci. Díky tomu budete na pohovor lépe připraveni.

Chcete na příběh zpětnou vazbu? Chcete vědět, jestli jde opravdu o impression management? Napište ho pod článek a máte ji mít! Pokud vám nejde vložit komentář nebo nám chcete poslat soukromou zprávu, můžete nám napsat na email epizona@spolecnost-e.cz. Do předmětu prosím napište „Cílená sebeprezentace — zpětná vazba“ a hned budeme vědět, co potřebujete.

Líbí se vám Epizóna, nový projekt Společnosti E? Podpořte nás jednorázovým nebo pravidelným příspěvkem. Máte dotaz nebo konkrétní podnět? Napište nám na epizona@spolecnost-e.cz.

--

--

Lucie Kluzova
Epizóna
Writer for

Psycholožka, výzkumnice a ambasadorka Společnosti E. Vyučuji psychologii na FHS UK, bádám na Psychologickém ústavu AVČR a podílím se na hovoryozdravi.cz (UPOL).