Topp tio bourbon på Systembolaget (in Swedish)

En lista med rekommendationer på Amerikansk whiskey i Systembolagets utbud

Erik Hasselgärde
Erik Hasselgärde
4 min readNov 7, 2016

--

Säg att vi nu har lärt oss vad bourbon är. Nästa steg är att ta redan på vilken vi köper på Systembolaget. Det finns ju en del. Inte ens nära lika många som det finns skotsk single malt (zzz…), men ändå. Ungefär åttio stycken amerikanska whiskeys inklusive de i beställningssortimentet.

Här kommer två listor för att hjälpa välja: en topp tio, inklusive beställningssortiment–och en topp fem endast begränsad till det vi hittar på hyllan. Båda på det som slarvigt/coolt kallas för sipping whiskey, alltså whiskey som passar att förtäras endast med eller utan is, alternativt några droppar vatten. Listan på cocktailbourbons skulle se annorlunda ut. Hur som helst. Nummer ett på vardera lista får lite info och en förklaring varför jag ställt den högst. Alla innehåller artikelnummer och en länk till Systembolagets produktsida. En på vardera lista har jag även märkt som “bra första bourbon”. Det betyder inte att de övriga inte är det, men att av alla så är det dessa två jag brukar rekommendera som ett vettigt första köp.

Topp tio, ordinarie + beställningssortiment:
1. Blanton’s Straight From The Barrel (86626)
Blanton’s tillverkas vid Buffalo Trace Distillery i Frankfort, Kentucky, döpt efter Albert B. Blanton, chef vid destilleriet på början av 1900-talet. Straight From The Barrel är en ovanlig utgåva i den bemärkelse att den endast säljs för en utom-amerikansk marknad (tillgång till denna samt Blanton’s Gold, som heller inte går att få tag på i USA, kan vara den enda bra saken med att vara bourbonälskare i Sverige). Denna utgåva, som namnet antyder, tappas på flaska direkt från fatet (tunnan). Det betyder ofta, även i detta fall att 1. alkoholhalten varierar lite, och 2. är hög. Den första SFTB-flaskan jag köpte ligger på morska 128.8 proof (64.4%). Denna utgåva är en single barrel–där det du får i flaskan är helt och hållet från ett enda fat. Det betyder att produkten kan variera. En flaska kan vara lite annorlunda än den bredvid. Jag skulle inte köpa denna som allra första bourbon kanske, men för någon med medium till stor vana är den oslagbar. Både näsa och smak är tung, komplex och innehåller smörkola, vanilj, torkad frukt och kolat ekfat. Topp fem bästa jag hittills smakat.

2. Four Roses Single Barrel (85091)
3. Blanton’s Gold (557)
4. Michter’s Bourbon (86732)
5. Bulleit Bourbon (570)
6. Woodford Reserve (10104)
7. Buffalo Trace (595) (bra första bourbon)
8. Jack Daniel’s Single Barrel* (70221)
9. Knob Creek (479)
10. Four Roses Yellow Label (502)

Topp fem, endast ordinarie sortiment:
1. Blanton’s Gold (557)
Gold är, som jag tidigare nämnde, endast tillgänglig utanför USA. Denna utgåva är lite lugnare och mildare än Straight From The Barrel. För de som inte nödvändigtvis är ett fan av high proof, tunga stora bourbons är detta ett utmärkt alternativ. Det finns säkert många som tycker att Gold är godare än SFTB just av den anledningen. Näsa och smak har inte lika tunga ekfatstoner, annars ganska samma grejer i, dock lugnare. På 103 proof (51,5%) är det ändå en rätt dragig bourbon.

2. Bulleit Bourbon (570) (bra första bourbon)
3. Woodford Reserve (10104)
4. Bulleit Rye** (495)
5. Maker’s Mark (558)

Nu har inte exakt alla Systembolag Blanton’s Gold heller. Men för det mesta så vill ni ha svinbra bourbon: köp Blanton’s. Alla andra på listorna är också fantastiska. Jag har heller ännu inte druckit mig igenom hela beställningssortimentet på Systembolaget. I några fall beroende på helt sinnes prissättning, i andra för att jag helt enkelt inte kommit dit än. Eventuellt att plats 8–10 kan komma att förändras när jag provat några fler (jag misstänker att Evan Williams Bottled in Bond kan hitta sig in). Utöver det så är jag säker i mina placeringar.

* Jack Daniel’s Single Barrel (och Old Nr. 7 för den delen) är i ordets alla bemärkelser en bourbon, bara att märket själv väljer att istället kalla det Tennessee Whiskey. Kolfiltreringen nämns inte i lag som en avvikelse från reglerna för bourbon yada yada yada.
** Bulleit Rye är däremot inte en bourbon, utan en rågwhiskey (minst 51% råg. Denna är 95%). Amerikansk rågwhisky är dock tillräckligt lik i karaktär samt produktion för att inkludera här.

En sista sak! Jag skulle verkligen uppskatta om du visar ditt stöd för denna artikel (genom att ”klappa”) så andra kan hitta den, och kommentera gärna! Följ Northern Bourbon-publikationen för att bli notifierad när nya bourbon-relaterade artiklar publiceras. Om du gillade denna artikel, överväg gärna att följa mig på Instagram samt att gilla Northern Bourbon på facebook. Tack!

/Erik

--

--

Erik Hasselgärde
Erik Hasselgärde

Passive bourbon whiskey activist. Based in Stockholm, Sweden.