A QUiCK kedvenc ügyfelei: Humen Media Group

Szivárványok, sokszínűség, SAP, tudatosság, krízisválaszok: Egy 21.századi vállalkozás története

RIPORT
ÉRTEM A CÉGEM
10 min readJan 6, 2021

--

Zsolt az első között volt, aki QUiCK-et tesztelt, sőt sok későbbi funkció az Ő nevéhez, vagy kéréséhez kötődik. Egy fejlesztési kérést, mindig nagyon megvizsgálunk, megpróbáljuk megérteni a gyökérproblémát. Ha az meg van és a kérés valóban arra ad választ, amire a kérés született, akkor kezdünk neki az igény kielégítésének. Zsolt kérései szinte minden esetben fejlesztést indukáltak és a lenti interjú ékes bizonyítéka anna, hogy miért, és annak is Zsolték miért tartoznak kedvenc ügyfeleink közé. Zsolttal, Kristó Zoltán beszélgetett.

Mivel foglalkozik a Humen Media?

Magyarország egyetlen, célzottan az LMBTQ célcsoport marketingkommunikációjával foglalkozó vállalkozása vagyunk. Zászlóshajónk a Humen Magazin, ami hazánk egyetlen, nyomtatásban megjelenő, ingyenes LMBTQ életmód- és kulturális magazinja. Az egész cég ebből a kiadványból indult 2011-ben, majd ehhez jöttek a különböző rendszeres különszámok. Többek között a SZiGET Fesztiválnak is mi csináltuk a különszámot magyar és angol nyelven.

A nyomtatott kiadványokon felül másik üzletágunk a Humen Online, amely magába foglalja Magyarország legnagyobb LMBTQ hírportálját, életmód- és kulturális oldalát, valamint a hozzá kapcsolódó Facebook és Instagram oldalakat.

A Humen Media továbbá itthon egyedülállóan foglalkozik LMBTQ-turisztikával, amely jelenti egyrészt a Humen Travel Magazine-t — ez egy három országban, angol nyelven megjelenő turisztikai magazinként nyújt tájékoztatást a célcsoport számára az LMBTQ barát desztinációkról és turisztikai szolgáltatókról.

A turisztikai águnk része a Pink Budapest, amely a főváros LMBTQ-turisztikai márkája. Ez a ma már komplett desztináció-marketinget magába foglaló projekt egy 12 európai városban megjelenő nyomtatott LMBTQ guide-dal, majd weboldallal indult. Később 24 turisztikai vállalkozással közösen megalapítottuk az egyesületünket, amely a főváros népszerűsítését végzi ebben a szegmensben, amelyben óriási potenciál van turisztikai és gazdasági szempontból is.

A Humen Evet üzletágunkba tartoznak a szakmai- és közönség-rendezvényeink, amelyek közül kiemelném a Pink marketing brunch-ot, ami az ország egyetlen pink marketinggel foglalkozó eseménye marketinges, kommunikációs szakembereknek és cégvezetőknek. A közönségrendezvényeink közül pedig a Humen Fesztivált emelném ki, ami a legnagyobb és legszínesebb LMBTQ kulturális fesztivál az országban. Filmnapok a Művész moziban, saját fotókiállítás, tárlatvezetés a Ludwig Múzeumban, színházi és kortárs tánc előadások színesítik minden évben a fesztivált, amely tavaly ünnepelte az ötödik évét.

Végül ott a Humen Shop is, ami az üzletágaink ötödik eleme immár. Ez az egyetlen LMBTQ webáruház az országban szivárványos termékkel és LMBTQ-barát vállalkozások termékeivel.

Ez utóbbi úgy tudom COVID válasz? Mesélsz erről többet? Vannak-e ezekvívül újabb tervek a fejedben?

Igen. A legutolsó projektem, ami november végén indult, az imént említett Humen Shop, ami Magyarország első LMBTQ webáruháza.

Ezt a projektet valamilyen szinten a kényszer szülte. Szeptember közepén ott ültem a laptopom felett és realizáltam, hogy ha sürgősen nem teszek valamit, akkor egy fillér árbevételünk sem lesz az elkövetkezendő hónapokban. Az utolsó árbevételi forrásunk, a reklámbevételek is kezdtek egyre láthatóbb módon kiesni. A cégek ugyanis elkezdték visszafogni a reklámköltéseiket, mindenki kezdte látni, hogy az elkövetkezendő hónapok kemények lesznek. Adtam magamnak egy éjszakát, hogy kitaláljam, hogyan tovább.

Így került elő a fiókból a Humen Shop ötlete, ami már kb. 2 éve a fejemben volt, de nem volt idő a megvalósítására. Most lett. Olyannyira, hogy 3 hét alatt a nulláról kezdtem el felépíteni a shopot, hogy november 25-én elstartolhasson. Furcsa volt, hogy a kollégáim az első perctől kezdve hittek benne, hogy ez egy sikeres projekt lesz, pedig általában elég nagy fenntartással kezelik minden új ötletemet (nevet). A shop elindult és kicsit több, mint egy hónap alatt több mint 700 rendelés érkezett. De így visszagondolva, nagyon húzós 3 hét volt, mert napközben a termék- és csomagolásfejlesztés, beszerzések töltötték ki az időm nagy részét, este pedig a webáruház fejlesztése. Hozzáteszem, életemben nem csináltam ilyet előtte, de meg kellett oldani.

Az az érdekes az egészben, hogy azóta több cég is jelentkezett már nálunk, hogy ők egy ideje gondolkodnak szivárványos termékek bevezetésében, de eddig nem tudták, hogyan vágjanak bele. Kicsit úgy érzem magam most, mint 2013–2017 között, amikor a hirdetőknek még azt kellett elmagyaráznom, hogy az LMBTQ emberek miért költenek több pénzt és miért éri meg a részükre célzottan hirdetni.

A jövőben tervben van néhány átalakítás a nyomtatott magazin és az online portál kapcsán. Némileg ezt már elkezdtük nyáron és ősszel arculat- és koncepcióváltásokkal, de közel se vagyunk még ott, ahol szeretnénk. Az idei évben nagyon erős kampányokon és márka erősítésen gondolkodunk, továbbá a nemzetközi jelenlét növeléséből és az expanziós törekvéseimből se adtam le, ráadásul itt van a shop is, amiben prémium minőségű saját márkás termékek is vannak, amiket külföldön is el lehet adni.

Milyen tapasztalatokkal kezdtél saját vállalkozásba?

Az első vállalkozásomat 20 évesen indítottam a bátyámmal. Debrecenben vágtunk bele egy program- és trendmagazinba, a Freestyle magazinba, de 2 éves működés után úgy döntöttem, hogy kiszállok belőle és átadtam az egészet, így még pár hónapig működött, majd teljesen megszűnt. Ezalatt a 2 év alatt nagyon sokat tanultam, de a legfontosabb az volt, hogy ne kezdj vállalkozásba olyan emberrel, aki teljesen ellentétes habitusú, mint te vagy.

Ezt követően elmentem az ország egyik legnagyobb élelmiszeripari multinacionális vállalatához dolgozni, ahol egy év után belecsöppentem egy SAP bevezetésbe és az OTC (order-to cash) folyamatok kialakításának jó része hozzám került, továbbá én kaptam meg az EDI (Electronic Data Interchange) folyamatok kialakítását is az SAP-n belül, a rendelés, szállítási adatok és elektronikus számla bevezetését nem csak házon belül, de a külső partnerekkel (pl. Tesco, Metro, Auchan, Spar, Coop, Reál, CBA, stb.), így nem csak a saját ügyviteli folyamatainkba, de a partnereinkébe is beleláttam valamilyen szinten. Az SAP elindulása után pedig az SD (Sales and Distribution) folyamatok támogatása és üzleti folyamatfejlesztés tartozott hozzám. Mindent minél hatékonyabban, kevesebb emberrel és kevesebb papír felhasználásával kellett megoldani, amit nagyon élveztem, mert a munkám egy része az országban is egyedinek mondható volt.

Eközben jött az életembe a Humen Magazin. A lap 2011 októberében indult és mint szerző csatlakoztam, majd kicsit több, mint egy éves működést követően, 2013-ban vettem át az egészet és alapítottam meg a Humen Media-t.

Szerinted szükségszerű, hogy eleve szenvedéllyel csobbanjon az ember egy vállalkozásba, vagy a szenvedély a sikeres vállalkozók side-effectje?

Szerintem ne kezdjen az vállalkozásba, aki csak azért csinálja, hogy sok pénzt keressen, mert annak semmi értelme. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a munkám a hobbim és a hobbim a munkám. De ezt azért tudatosan alakítottam így. Nem tudnék valamit azért csinálni, mert csinálni kell. Szerintem csak akkor működik valami jól, ha azt teljes erőbedobással és maximális szeretettel tudjuk csinálni. Én se nyitnék horgászboltot csak azért, mert abban van üzlet, amikor nem szeretek horgászni.

Az erő és az energia ahhoz, amit csinálok, a testemben van, míg a szenvedély hozzá a szívemben. Máshogy el se tudnám képzelni az egészet.

Miért van szükség szivárványos termékekre, vagy szivárványos kommunikációra? Már maga ez a megkülönböztetés nem erősíti a megkülönböztetést?

Ha nagyon egyszerűen és szakmai oldalról kellene megfogalmaznom az egészet, akkor azt mondanám, hogy ez is egy célcsoport, mint minden más. Minden célcsoportnak megvannak az egyediségei és érdeklődési körei, azok az elemek, amelyek meghatározzák őket. Az LMBTQ emberek esetében az egyik ilyen a hat színű szivárvány, ami a sokszínűség jelképe. Egyébként a szivárványos termékeket nem csak az LMBTQ emberek vásárolják szívesen, hanem bárki más, akinek tetszenek a színes dolgok. És mint ahogy említettem is, ezeknek a színeknek jelentései vannak, ami inkább a sokszínűségre utal.

Az újonnan indult webshopotokban csak a LMBTQ vásárlók vannak?

Nem. Nagyon sok heteró nő vásárol nálunk. Ezt a házasak esetében leginkább a nevükből tudjuk a legkönnyebben kideríteni.

Szóval azt mondhatom, hogy ami az alap hitvallásunk és szlogenünk a magazinnal, az itt is érvényesül, miszerint

a Humen Magazin nem egy magazin LMBTQ embereknek, hanem egy LMBTQ magazin mindenkinek.

Nálunk ez a fő irányvonal, hogy megpróbálunk a lehető legszélesebb körhöz szólni úgy, hogy mindeközben megtartjuk az alapértékeinket.

Mi volt eddig életedben a vállalkozásoddal kapcsolatban az, amire a legbüszkébb voltál?

Ez számomra egy nagyon nehéz kérdés, mert alapvetően sokáig nehéz volt számomra büszkének lenni magamra és a munkámra. Nagyon önkritikus személyiség vagyok és először meg kellett tanulnom, hogy büszkének kell lenni magamra. Emlékszem, hogy amikor pár hónap alatt kitaláltam a Humen Travel márkát, megcsináltuk az első turisztikai magazint, az Utazás kiállításon a Pink Corner-t (LMBTQ desztinációk állítottak ki) és rá pár napra a világ legnagyobb utazási kiállításán az ITB Berlin-en ott volt a Pink Budapest Guide, akkor azt mondtam magamnak, hogy ez szép munka volt.

De én azt vallom, hogy legyél bármilyen sikeres is az életben, maradj meg ugyanolyan szerénynek, mint előtte. Talán a sok elért cél ellenére, erre vagyok a legbüszkébb.

Mi az, ami a legnagyobb nehézséget okozza a vállalkozásodban?

Mondhatnám azt, hogy leginkább az LMBTQ emberek megítélése az országban, hogy az elfogadás tekintetében teljesen más szinten vagyunk, mint tőlünk nyugatabbra, akár egy országgal arrébb. Viszont engem személy szerint sose ért hátrányos megkülönböztetés, és szinte kivétel nélkül az összes üzleti partneremmel nagyon jó viszonyt ápolok és a vállalkozásomban se voltak igazán markáns visszautasítások — de nyilván nem olyan itt értékesíteni egy hirdetési felületet egy LMBTQ magazinban, mint mondjuk Spanyolországban.

Amit én a legnagyobb nehézségnek látok, az az erőforrás hiánya. Az egész céget úgy építettem fel, hogy folyamatosan visszaforgattam, amit termelt. Ebből fejlesztettük tovább a céget, viszont közben nem fejlődött eléggé a humán erőforrás. És valljuk be őszintén, egy ilyen gazdasági válság, amiben most vagyunk — és leszünk is még egy ideig — akármennyire is számított rá az előrejelzésekből az ember, gátolja a fejlesztéseket és tőkét von el a vállalkozásból. Szóval, ha most megtehetném, akkor holnap felvennék 4–5 új embert és el tudnánk kezdeni dinamikusabban növekedni.

Szerinted mi a kulcsa annak, hogy sikeresek vagytok?

Először egy személyes vonulattal kezdeném a választ. Az életemet úgy élem, hogy ha valamilyen célt kitűzök magam elé, akkor ha beledöglök is, megcsinálom. Sose ismertem lehetetlent és annyira öntörvényű vagyok sok esetben, hogy ha mások kételkednek egy ötletemben, akkor direkt bebizonyítom nekik, hogy meg lehet csinálni.

Mindig is azt vallottam, hogy követni kell az álmainkat és nem szabad feladni a céljainkat.

Az üzleti oldalát nézve pedig a sikerünk egyik alapja az egyedi célcsoport. Pink marketinggel előttem olyan nagyon senki sem foglalkozott az országban, így ha valaki az LMBTQ célcsoport felé szeretne kommunikálni, akkor általában valamilyen csatornán keresztül eljut hozzánk.

A sikerünk másik kulcsa pedig a folyamatos megújulás és fejlődés. A trendeket nem követni szeretjük, hanem elébe menni és olyan dolgokat meghonosítani itthon, ami még nem volt korábban. Persze ez sokkal nagyobb kockázattal jár és nehezebb is új dolgokat bevezetni, de szerintem ettől lesz valami egyedi és jó, nem pedig sablonos.

A fejlődés és az fejlesztések pedig valahol a túlélés alapja is. Erre a legjobb példám a már említett Humen Shop. Megtehettük volna azt is, hogy elkezdünk helyette leépíteni dolgokat és minimálisra csökkentjük a jelenlétünket, de erről én hallani se akartam. Vagy mész előre vagy eltűnsz a süllyesztőben.

Állandóan az üzleten pörögsz, vagy vannak olyan fix pillanatok az életben, amikor egyáltalán nem érdekel a vállalkozásod?

Amikor a másik hobbimnak, a sportnak hódolok, de már abból is munka lett (nevet). Mivel alapvetően kreatív ember vagyok, ezért le kell fárasztanom magamat agyilag és testileg is. Amikor 5 évig Spanyolországban éltem, megismertem a világ legnagyobb group fitness cégének, a Les Mills-nek a csoportos óráit és rabja lettem. Mivel az életem 100%-os része a zene, ezért egy zenére koreografált óra egyértelműen a szerelmem lesz. Így szereztem meg a BODYCOMBAT (harcművészetekre épülő) programból az instructori képesítést Londonban, majd tavaly elvégeztem két másik óratípusra (BODYPUMP és BODYJAM) az alapképzést online a tavaszi karantén alatt. Utóbbi kettőből még a záróvizsgák hátra vannak, de utána már oktathatnék három óratípust, viszont nekem ezzel más terveim vannak, amik remélhetőleg pár hónapon belül napvilágot látnak.

Miért kezdted el használni a QUiCK-et?

Mert elegem lett abból, hogy amíg a multinál rendszereket találtam ki és vezettem be, addig a saját vállalkozásomban az asztalon kellett keresgélni a számlákat, hogy melyiket kell átutalni. Egyszerűen megfogalmazva ennyi.

Emlékszem, hogy 2018 novemberében ültem este az irodában, és már nagyon elegem volt abból, hogy az egyik számla e-mailben érkezik, a másik postai úton, és fogalmam sincs, hogy melyik lett már rendezve, melyik került bele a könyvelésbe és melyik kallódik valahol a fiókban.

Abszolút határozott elképzeléssel kezdtem el keresni a neten rendszert, mert tudtam, mit akarok viszontlátni. Amikor regisztráltam a QUiCK próbaverzióra, nem volt számomra kérdés, hogy leteszem a voksom mellette, mert hasonló rendszert láttam viszont, mint ami már a korábbi munkahelyemen nagyban működött.

De emlékszem arra is, hogy rögtön nyitottam egy új e-mailt és elkezdtem összeírni nektek, hogy szerintem milyen irányba lehetne fejleszteni, nem tudtam megállni, hogy ne jöjjön elő belőlem a korábbi multis múltam (nevet).

Mi az, amire úgy érzed, lecserélnéd a QUiCK-et?

A QUiCK legújabb verziójára. Nem hiszem, hogy lecserélném egy ERP rendszerre mondjuk a QUiCK-et, mert ez nem az a vállalkozás, akinek erre lenne szüksége. Tudom egy ERP előnyeit, de ezzel együtt a rugalmatlanságát is.

Azért mondtam, hogy újabb verziós QUiCK-re, mert az én fejemben még sok minden van, amit szerintem meg lehetne valósítani és amivel például a mi életünk is könnyebb lenne. Főleg, hogy épp most gondolkodunk a kereskedelmi és beszerzési folyamatok rendszerbe történő integrálásán.

Szeretnél hasonló cikkeket olvasni Tőlünk. Itt tudsz feliratkozni hírlevelelünkre.

--

--