Slipp unge talenter til!

Karen Stampen
Escio
Published in
2 min readSep 20, 2018

Sommerferien er en gyllen mulighet for studenter til å få prøve seg i arbeidslivet og knytte kontakter. Jeg husker det selv, livet på universitetet og det en lærte der, kunne føles fjernt fra hva man møtte ute i “den virkelige verden”.

I sommer tilbrakte en student fra NTNU på Gjøvik to måneder i Escio som interaksjonsdesigner. Angelika Kristiansen går nå 2.året på bachelor i Interaksjonsdesign, men før hun pakket sakene for høsten gav hun oss sine betraktninger om erfaringene fra Escio:

“Sommerjobb som interaksjonsdesigner for Escio var tøft, men en veldig lærerik opplevelse”, forteller Angelika.

“Sommerjobb som interaksjonsdesigner for Escio var tøft, men en veldig lærerik opplevelse. Det bød på utfordrende oppgaver som jeg aldri ville fått gjennom skolen. Arbeidet var veldig selvstendig og hadde frie tøyler til å gjøre det jeg mente var rett. De prosjektene jeg jobbet med var annerledes enn de jeg har gjort på skolen. I skolesystemet kan prosjekter utføres med god tid, og prosesser kan utføres til punkt og prikke, men slik fungerer ikke verden. Erfaringer fra prosessen med å starte et prosjekt, jobbe sammen i sammensatte team og se fremdrift og resultatet, er noe som vil hjelpe meg i skoleprosjekter utover i bachelorgraden min. Hvis noe skulle vært annerledes kunne jeg tenkte meg tettere oppfølging, da man som førsteårsstudent ikke har den største verktøykassa enda!”

Fra et arbeidsgiverperspektiv er det også mange fordeler med å inkludere studenter i stallen. Daglig leder i Escio, Espen Holje, deler sine betraktninger fra andre kanten av bordet;

“Vi har gode erfaringer med å bringe juniorer sammen med seniorer; dette skaper en god dynamikk og vi er opptatt av at en sommerjobb skal gi verdi for begge. Hos oss er det ganske rett på reelle prosjekter, og selv om det kan virke tøft, tror jeg at det vil gi verdifull erfaringer til senere.

Når vi mottar søknader fra ferske studenter som skal ut i arbeidslivet, ser vi etter gode karakterer i de “rette” fagene, men også relevant praksis de har hatt under studietiden.“

Les også:

Kule arbeidsplasser — her på Gjøvik?

Mens Angelika var hos oss, intervjuet vi henne og kjæresten Martin som også studerer ved NTNU Gjøvik. Martin og noen medstudenter driver og utvikler et eget produkt, og trodde tidligere at han måtte flytte fra byen for å få realisert prosjektet sitt. Se videoen under eller les intervjuet med paret her: https://medium.com/escio/angelika-og-martin-25-gj%C3%B8vik-var-jo-et-sted-man-reiste-fra-3edbffdd8000

--

--