Deň prvý: Focus

Bol január a ja som sedela v kuchyni za stolom oproti mojej mamke. Mama robí z domu, takže mala oproti mne otvorený notebook a nejaké papiere. Ja som sa snažila opakovať si čínstinu a prepisovať znaky, no vždy ma niečo vyrušilo.

--

Bola to moja mama. Každú chvíľu robila niečo iné. Tu bola na facebooku, tam si pozerala bežky, tu sa postavila a odišla z kuchyne niečo preniesť či zobrať, tam sa na mňa s niečím obrátila, tu si začala opakovať angličtinu, tam riešila nejaký telefonát. A ja som len nechápavo na to pozerala, pretože takýmto spôsobom nemohla nič reálne urobiť.

Mnohí z domu už pracovali, väčšina ale takmer vôbec (all heil to slovenský kartičkový systém s pol hodinou na obed). Tak či onak väčšina ľudí, a ja medzi nimi, na to, ako pracovať z domu zabudne. Alebo tak ako ja si myslí, že pracujú skutočne efektívne. Nasledovná séria blog postov, ktorých ambícia postovania je na dennej báze, bude takou malou pripomienkou. Ja sama sa ocitám v sebaklame, že mi to naozaj ide. Preto každý deň budem písať a postovať tipy a stratégie ako na lepší pracovný život z domu. Zároveň je písanie týchto príspevkov pre mňa zaväzujúce (call me out ak ma pristihneš pri flákaní), a pre iných to môže byť niečo nové. A čo iné môže byť lepšia príležitosť pre skúšanie nových vecí a hekovanie svojich návykov ako povinná práca z domu. Vonku už nie je nič, čo by ťa mohol minúť. (hehe 😈)

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť

Je jednoduché rozptýliť sa pri práci z domu

Určite si väčšina ľudí myslí, že práca z domu je fakt easy. Veď keď nemusíš cestovať a nemáš okolo seba roptyľujúcich kolegov, určite si efektívnejší. Neviem ako to máľ ty, ale doma je práve najviac podnetov na rozptýlenie. Navyše väčšina z nás je mentálne nastavená na konkrétne pracovné prostredie. O to ale prácou z domu prichádzame, pretože domov je prostredie na život. ❤️

V nasledujúcich riadkoch je spísaných pár základných pravidiel ako na to. V prípade, že stresuješ. Ako ja pred maturitou, keď som googlila ako sa učiť (bolo načase).

Photo by Romain Vignes on Unsplash

#1 vypni všetky možné notifikácie

Ja osobne vždy začínam tým, že si na počítači nechám len jedno okno na celú obrazovku, prípadne pár esenciálnych. Ďalej si na telefóne zapnem Don't disturb mode🌙 , ktorý ruší všetky notifikácie a nikto sa mi ani nedovolá. V prípade že si nájdem nepriaty hovor, po svojej session jednoducho zavolám späť. Strašidelné? Po pár razoch ani už nie.

Niekedy sa ale stane, že už len samotná obrazovka mobilu ma láka sem tam očekovať fejsbúky alebo instagram. Čierny obdĺžnik je pre mňa až priveľké “príťažítko”. Preto si v takých momentoch zakrývam telefón alebo obraciam obrazovkou nadol. V prípade že to nepomáha, nalepím si na mobil post-it-note. Ten je fyzickým pripomenutím toho, že sa počas práce mobilu nechytám.

geeky upgrade:
Ak sa chceš dať do no touching phone mode, napríklad počas pracovného dňa, nastav si jednoduchú skratku. Cez accessibility shortcuts si na trojklik home button zapni bezfarebný mód (colour filters). Tvoj cukríkový mobil bude hneď nudnejší. 🙇🏼‍♀️

#2 prostedie nadovšetko

Toto podľa mňa počul už každý, ale prostredie je naozaj dôležité. Kuchyňa je pre moju mamku určite maximálne nevhodná, pretože jej pripomína všetky iné povinnosti ktoré vidí: obed, riad, smeti, poliať kvety, dať kocúrovi žrať, vyčistiť záchodík, záhrada…

Doma fungujeme úplne iným štýlom ako v práci. Preto je potrebné dostať sa do pracovného módu a postačia na to jednoduché triky.

  • prezliecť sa z pyžama do bežného oblečenia
    banalita, ktorá úplne funguje!
  • mať samostatný pracovný stôl
    toto sa samozrejme nedá vždy, ja niekedy pracujem rada z gauču, v takom prípade je dôležité vytvoriť si niečo iné ako trigger pracovnej morálky ako napr…
  • hudba (v slúchadlách)
    v prípade, že rád meníš miesta ako ja, slúchadlá s hudbou sú záchrana. Pomáha vytvoriť návyk a pomôže rýchlejšie sa sústrediť, aj keď nie si zrovna v pracovnom prostredí. Navyše ťa izoluje od prostredia okolo a ľudia majú menšiu tendenciu rušiť ťa. Ja sama som už zašla do takého levelu, že pokiaľ mi beží môj focus time, nereagujem ani na moje meno aj keď ma ľudia oslovujú.

Pre super uber focus používam špeci hudbu brain.fm, ktorá synchronizuje brain waves pre väčšiu efektivitu. (some serious sh*t over there).💆🏼‍♀️

  • vôňa
    toto nepraktizuje veľa ľudí pretože to asi trochu smrdí mastičkárstvom, ale ja to používam. A to som úplný hejter všetkých pofiderností. Pre mňa osobne najviac vyhráva esenciálny olej s Guduchi, ktorý ma nakopne, zenergizuje a predchádza mentálnej únave. Používam ho len pri veľmi intenzívnych sessions, kedy potrebujem za zlomok času spraviť kopu vecí. Spolu s brain.fm hudbou tak vytvára dokonalý trigger na maximálny focus. S týmto kombom som sa naučila na maturitu z GEO za dva dni. 🙊

#3 vyhraď si presný čas (!!!)

Pre veľa ľudí práca z domu nemusí automaticky znamenať aj flexibilnú pracovnú dobu, preto len pripomeniem.

(i) Sústreď svoj čas do normálnych pracovných hodín, ak sa roztiahne do celého dňa nebude stáť poriadne za nič.

(ii) Koncentruj svoj focus time do menších intenzívnych blokov.
Ja osobne preferujem 20 alebo 30 min bloky, kedy nerobím nič iné len jednu konkrétnu vec. Keď mi zazvoní timer, mám pauzu v ktorej je fajn na chvíľu sa postaviť a prejsť cez izbu. Pomáha to zdraviu chrbtice a lepšiemu sústredeniu mozgu v ďalšom bloku. Pauzy by ale nemali byť moc dlhé, ideál je okolo 5 minút, nie viac. Tieto kratšie bloky sú ale samozrejme spojené do väčších. Môj focus time trvá približne 2–5 hodín denne. Vždy záleží od workloadu a ak je tvoj čas naozaj intenzívny, po niekoľkých hodinách sa tvoja efektivita začne znižovať s narastajúcou únavou. Netreba to moc hrotiť.

Tu by som mohla začať sypať všetky možné spôsoby, ako si to očekovať. Ako pomodoro clock, cold turkey extension a ďalšie. Ale môj pobyt v Číne ma len utvrdil v mojom esencializme (o tomto niekedy inokedy). Preto úplne postačia veci, ktoré už máš “po ruke” ako jednoduchý timer na mobile. Netreba si život zbytočne zahatať gadgetmi, appkami a extensions. Keep it as simple as possible. Čím menej pomôcok, tým lepšie.

#4 štruktúra

Je dobré nastaviť si na začiatok pravidlá ako má focus mode konkrétne vyzerať. To že ja ignorujem na 20 minút aj ľudí okolo seba, je moje osobné pravidlo, nemusí ho plniť každý. Niekto si radšej vypne telefón, niekto si to vypnúť kvôli charakteru práce nemôže. Nech sú pravidlá akékoľvek, treba ich dodržiavať pre “dokonalé vytvorenie návyku”.

V prípade, že nie si doma sám, je fajn nastaviť si pravidlá vrámci domácnosti. Aj keby si nastavíš všetko dokonale, nebude to fungovať s niekým kto okolo teba neustále chodí a podchvíľou sa ťa na niečo pýta. Hlavne ak o tvojej novej pracovnej disciplíne nič netuší. Sadnite si, spravte si čaj, povedzte si ako chcete pracovať (najmä ak jediný normálny stôl máte v kuchyni) a povedzte si ako to má v najbližších týždňoch fungovať. Zlatým pravidlom je otvorená komunikácia. 🙏🏻 Ak s niekým bývaš, môže to byť výzva no zároveň dobrá motivácia pre vás oboch.

Zároveň je dôležité nastaviť si metriku. Je na mne či prečítam za 20 minút päť strán alebo dvadsať, ale keď už mám focus time, tak by som do toho mala dať všetko. Intenzívne, sústredene a konzistentne. Len vtedy budem za sebou vidieť výsledky. Navyše krátke časové bloky po 20–30 minút mi dávajú prehľad o mojej produktivite. Ak som za prvý blok spravila relatívne málo, v tom ďalšom sa budem snažiť zrýchliť.

#5 evaluácia

Okej, ako to ide? Obhliadnime sa trochu späť a zreflektujme či to funguje. Nie? Treba niečo upraviť. Áno? Poďme to pushnúť ešte ďalej. :)

Ako to pushnúť ďalej? Spôsobov je veľa, na začiatok by som ale odporučila očekovať knihu Cala Newporta — Deep Work.

Photo by Roland Denes on Unsplash

Učím sa dobre reagovať

V dnešnej dobe by najradšej každý chcel, aby sme reagovali okamžite v tom danom momente. Mať preto intenzívny focus time môže niekomu prísť nezodpovedné. Ale práve takéto instantné reakcie znižujú našu schopnosť sústrediť sa, byť produktívni, robiť dobré rozhodnutia a uberajú našej energii.

Navyše je to pre mňa aj škola sebadisciplíny, kedy viem potlačiť na krátku dobu aj tie najbanálnejšie aktivitky. Sama som nevedela ako veľa mám “obranných mechanizmov”, ktoré mi nedovolia plne sa sústrediť, až pokiaľ som si prvý krát nesadla na ničím nerušených 30 minút za stôl. V prvom momente, či dokonca v prvých hodinách a dňoch ti po mysli budú pravdepodobne behať rôzne veci od toalety, vody, snackov, tepla, vlhkosti vzduchu, arómy, cigariet… Ale postupom času si vybuduješ návyk. Potom bude (takmer) každý ďalší focus time vstupom do zen módu. Oujé.🤘🏼

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť

O mne: Som freelancer, projekťák, marketér a študent na NYU v Šanhghaji. Kvôli vírusu som ostala v Európe a momentálne som zatvorená v Berlíne. Venujem sa témam ako etika technológií, inovácie, design, vzdelávnie a sustainability. Čekovať ma môžete na facebooku, instagrame alebo na linkedine.

--

--

Niki G.
essentialism

writing my way in this life, essentialist, NYU Shanghai