Photo by Rob Hampson on Unsplash

Deň druhý: Delete

Asi to bude znieť zvláštne keď ti poviem, aby si si vymazal aplikácie z mobilu. Najmä teraz keď zostať v kontakte z priateľmi a rodinou sa nedá nijak inak ako online. Ale viac času doma znamená aj väčší use našich telefónov. Preto by sme ich mali “očistiť” od zbytočností a aplikácií, ktoré nám kradnú našu pozornosť a naučiť sa používať technológie tak, aby nám prinášali maximálnu hodnotu.

--

Nechcem vyznieť ako úplný utilitarista, takže nebudem ani hovoriť že veci sú dobré pokiaľ ti prinášajú hodnotu. Ale verím, že naším cieľom má byť žiť dobré životy (preto aj píšem tieto blog posty). Dobrý život znamená dobré návyky, dobrú disciplínu, a znamená aj lepšie rozhodnutia. A dobré rozhodnutia sa týkajú aj dobrého pracovného života z domu.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

Určite už teraz zažívaš úplný overload informácií a contentu. Nemyslím tým teraz len fakt, že z facebooku sa stal coronafacebook, ale akýkoľvek iný konzum fotiek, videí, príspevkov, článkov, blogov a podobne. V predchádzajúcom týždni som postupne dostávala informácie od univerzity o zatvorení školy, moji kamoši každú chvíľu čekovali koľko ľudí je nakazených v Berlíne, instagram sa pretrhol iniciatívami o rúškach, do toho som čítala správy o Saudi-Russian Oil War, a proste oof… bolo toho veľa. U mňa konkrétne sa to prejavuje tým, že sa začnem cítiť zle pri používaní mobilu. Musela som s tým niečo spraviť a musíš aj ty.

Celý internet je ako také kedysi pekné mesto 🏙, ktoré dnes špatí príliš veľa vizuálneho smogu.🌁 Nemyslím tým len reklamy, ale úplne všetko. Všetci všade sa ti snažia pridať nejakú “hodnotu” (aj tvoji kamoši keď sa usilujú o tvoje lajky či ja týmto blog postom), preto je jednoduché sa v ňom stratiť. Buď zablúdiš a plný nadšenia sa vydávaš neznámymi uličkami, alebo sa stratíš a z márneho hľadania cesty von ťa rozbolí hlava. Ale potom stretneš mňa, urbánnu aktivistku, ktorá volá po odstránení tohto vizuálneho smogu z tvojho mesta.

Tvoj telefón je plný cukríkových farieb aplikácií, ktoré ti “pridávajú nejakú hodnotu”.🍬 Priveľa cukríkov nikdy nie je dobrých. 🍭 Poďme na to…

Image by tookapic from Pixabay

#1 vymaž čo nepoužívaš

Znie to jednoducho, ale nie je to easy. Zober svoj telefón a sprav si úplný purge aplikácií, ktoré si za posledný mesiac ani raz neotvoril. Vymaž Huji, pretože aj tak to vždy zabudneš použiť, aj to Duolingo pretože už 3 mesiace si na úrovni A1, vymaž aj Apple maps ak používaš tie od google, verím, že Safari ti je už nezným termínom. A možno vymaž aj ten facebook či twitter, pretože už si aj tak unavený zo všetkých tých správ a noviniek…📱

Tohto kroku sa netreba ani trochu báť. Pravdepodone objavíš, že veľa aplikácií máš dvojmo. Možno zistíš, že máš v mobile veľa aplikácií, ktoré sa snažia zlepšiť ti život, no vôbec ti ich netreba. Vymaž najmä tie, pri ktorých si si istý len na 50%. Po prvom týždni sa obhliadni späť, či si mal pálčivú potrebu ich použiť. Nie? Super. Áno? Nevadí ak si ich stiahneš späť. No určite zváž, či ti tá appka skutočne pomáha v zlepšení svojej práce, štúdia, či osobného rozvoja.

geeky upgrade:
Ak sa chceš dať do no touching phone mode, napríklad počas pracovného dňa, nastav si jednoduchú skratku. Cez accessibility shortcuts si na trojklik home button zapni bezfarebný mód (colour filters). Tvoj cukríkový mobil bude hneď nudnejší. 🙇🏼‍♀️

#2 obmedz svoj čas online

Určite si nad tým premýšľal už dlho. Nechceš byť toľko na youtube, pretože potom veľa nespravíš. A možno si sa s týmto vôbec nestretol, ale čaká ťa to práve teraz v tvojom homeoffice mode. Tak či tak, mať zdravý vzťah so svojimi online alteregami je v dnešnom svete nutnosť. To či už sa rozhodneš obmedziť svoj čas strávený na mobile kvôli svojmu well beingu, kvôli vzťahom s partnerom či rodinou, alebo kvôli lepšej efektivite je úplne na tebe. Ale musí ti to dávať zmysel.

Nastav si pravidlá ako svoj čas obmedzíš. Ja osobne používam funkciu screen time na mjom mobile.⏱ Najprv som používala časový limit na konkrétne aplikácie, ale prišla som na to, že instagram som nahradila youtube. Takže žiadna sláva. Prešla som teda na celkový limit max 1h denne na všetkých aplikáciách dokopy. Možno to znie strašidelne, pre mňa ale boli oveľa strašidelnejšie moje priemerné hodiny strávené tupým konzumovaním contentu, ktorý ma rozhodne lepším človekom nerobil.

príklad zlého používania mobilného telefónu (fakin 30 hodín týždenne!!!!)

#3 zruš si notifikácie

Toto je asi najoslobodzujúcejšia vec. Nechcem stále pozerať kto dal like či koment na moju fotku. Načo? Robí ma to lepším človekom? Nie. Možno mi to pridáva na sebavedomí (a.k.a. self validation), ale práve to by som nemala robiť.

Absolútne nerozumiem ľuďom, ktorí si kúpia apple watch, aby na nich mohli vidieť každé upozornenie. Nie len že to ruší pozornosť, znižuje focus, uberá z energie, ale pripomína, že musím zobrať telefón zase do ruky. Ďakujem, ale nie. Zápal karpálneho tunela naozaj nepotrebujem.

Photo by Roberto Nickson on Unsplash

bonus: môj osobný hejt

Myslím, že tendencie k jednoduchšiemu životu, pracovného či osobného, som mala vždy. Vyeskalovalo to ale v Číne. Nikdy si neuvedomíš, že máš problém pokiaľ na teba nekričí odvšadiaľ. Na zlé držanie tela som si poriadne ani nespomenula, pokiaľ som nevidela ľudí nezdravo sklonených nad telefónmi na zástavke metra. Môj screen time mi problém nerobil, pokiaľ som nezažila celé metro čumieť do mobilov aj po ozname ktorý to zakazoval. Problém s informačným smogom bol pekná téma v Bratislave, no kritickou sa stalo keď ma v Šanghaji rozbolela hlava z toľkých inputov.

Začala som preto cutovať.✂️ Áno, môžem platiť smart hodinkami, ale mobil mi postačí. Môžem mať ďaľší gadget pripnutý na ruke, ale neustále vybrácie ma rušia.

Nikto ti nepovie koľko času by si mal ideálne stráviť na svojich devices, ale faktom ostáva to, že na nich tráviš hodiny.

Mohla by som ti napísať o cancer villages v Číne, kde sa vyhadzujú nepoužité baterky a batérie z našej elektroniky a ľudia umierajú, pretože ich stále nevieme zrecyklovať.

Mohla by som v negatívnych príkladoch pokračovať do nekonečna, ale to nie je pointa.

Pointa je, že všetky zdravé rozhodnutia robíš pre seba. ❤️ Menej času na tvojom mobile, znamená viac času pre teba.

Tvoja challenge v nasledujúcich dňoch je objavovať samého seba. Nájsť solitude a nenechať sa premôcť všetkým čo sa okolo teba deje. Zvládneš to. A v prípade, že by si chcel radikálne zmeniť svoj vzťah k technológiám, môžeš začať knihou od Cala Newporta, Digitálny Minimalizmus, alebo Adamom Alterom a jeho knihou Irresistible.

Čau.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

O mne: Som freelancer, projekťák, marketér a študent na NYU v Šanhghaji, kvôli vírusu som ostala v Európe a momentálne som zatvorená v Berlíne. Venujem sa témam ako etika technológií, inovácie, design a sustainability. Čekovať ma môžete na facebooku, instagrame alebo na linkedin.

--

--

Niki G.
essentialism

writing my way in this life, essentialist, NYU Shanghai