Deň tretí: Declutter

Za posledné 4 roky som sa sťahovala viac ako 10 krát. Pri každom jednom som si hovorila, že tých pár krabíc a ikea tašiek mi bude stačiť, veď ja predsa toľko vecí nemám. Vždy ma prekvapilo keď sa pri dverách nakoniec nakopilo viac než s čím som počítala. Znamenalo to viac chodenia, nosenia, miesta, prepravy, energie a hlavne mentálneho úsilia. Nepotrebuješ sa sťahovať tak často ako ja, aby si chápal o čom hovorím.

--

Keď som sa ale sťahovala do Šanghaja, dala som si podmienku. Neberiem viac ako jeden štandardný kufor a batoh do lietadla. To ale znamenalo minimalizovať úplne všetko. Ísť úplne na základy šatníka. Našťastie to pre mňa nebolo až také náročné, pretože roky sťahovania a cestovania ma na to pripravili. Po tom ako som si dokázala na dva týždne do Iraku zbaliť poloprázdny batoh, či na týždeň v Litve tri typy oblečenia do každého počasia (bola zima) do jedného batohu, bol jeden kufor len ďalšia challenge. Práve kvôli tomuto mám absolútne minimalistický šatník. Ten dopĺňa už len kozmetika a osobné veci ako napr. zápisníky a počítač.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

Vždy ale, keď sa sťahujem, prichádzam na to ako veľa zbytočností mám v živote. Veci sa nám v živote nakopia naozaj nečakane. Od niekoho dostaneš ako darček novú deku, mamka ti pri každej návšteve nabalí tašku vecí, alebo si niečo ukladáš ako spomienky. Jednoducho, nazbiera sa.

A nabiera sa nielen fyzických vecí ale aj mentálnych. Či už sú to spomienky, pripomienky alebo veci, ktoré musíš spraviť. Jednoducho sú to povinnosti.

Možno to tak nevnímaš ale v každom dni máš limitované množstvo energie na robenie rozhodnutí (decision-making). Každá distrakcia, každý úlet tvojej pozornosti a mysle je mikrorozhodnutie sa pre niečo. Práve preto Mark Zuckerberg chodí stále v tom istom tričku a rifliach. Aby odstránil zbytočné rozhodnutia zo svojho života.

Priveľké množstvo mikrorozhodnutí počas dňa nám uberá schopnosť pre dobré rozhodnutia v kritických momentoch. Takýto jav sa volá decision fatigue a možno si to zažil ako ten moment, keď už v “ten deň” naozaj nechceš nič riešiť. Ale práve fyzické veci sú pripomienkou toho, že ťa ešte nejaké tie povinnosti čakajú. Navyše teraz keď si doma, to je pre teba neustálou pripomienkou a distrakciou. Tak poďme na to.

Photo by Samantha Gades on Unsplash

Nasledovné rady ti môžu prísť super basic a možno si aj zafrfleš. Ale obaja dobre vieme, že spraviť to je makačka. Jediné čarovné slovíčko v tomto celom blogu je smetný kôš.

#1 neprekladaj

Áno neprekladaj to “na potom” ale dôležitejšie je aby si neprekladal veci z miesta na miesto. Akože čo? Odsleduj sa niekedy či dávaš veci späť na miesto. Ak áno, skvelé, zvládaš postupy, ktoré nás učili v škôlke. Ale odsleduj si, čo robíš s vecami, ktoré musíš nejako vyriešiť, alebo ich zakategorizovať, alebo jednoducho nejako sa rozhodnúť čo s nimi. Prekladáš ich z miesta na miesto? To znamená, že ich prekladáš aj vo svojej mysli. A aj keď sa nimi v ten deň konkrétne nezaberáť, mentálne o ne zakopávaš. A už len to samo o sebe, ti zaberá tvoju pozornosť a energiu.

#2 sprav to naraz

Jednoducho keď ti poviem, že to má byť očista, tak by sa to nemalo ťahať cez niekoľko dní. Vyhraď si zajtra večer, zober kôš a začni vyhadzovať.

#3 neboj sa spomienok, no nenechaj sa nimi ani premôcť

Toto pozná každý. Otvoríš šuflík a každá blbosť ti niečo alebo niekoho pripomenie. Krásne, ale super nepraktické. Spýtaj sa sám seba akú hodnotu to bude mať o 10 či 20 rokov. Je to niečo čo chceš uchovať pre svoje deti? Dobre, odlož to do konkrétnej krabice s podobnými vecami a uskladni. Ak nechceš nad tým plytvať sentimentom pred svojimi deťmi, vyhodiť alebo podarovať. Môže to znieť radikálne, ale ak by náš sentiment mal vždy fyzickú podobu, potreboval by si na prenájom viac bytov.

Zároveň sa pri “spomienkach” nezabudni. Listovanie v poznámkach z univerzity, či medzi fotkami z tvojho instaxu ti nijako nepomôže, práve naopak. Zoberie ti aj tvoj čas aj tvoju energiu a potom sa už možno k svojej očiste nedostaneš.

#4 zisti čo sú tvoje essentials

Bez čoho nemôžeš žiť? Čo je základ ktorý si berieš na dva týždne kamkoľvek so sebou? Keď to zistíš, všetko ostatné sú veci navyše. Všetko ostatné sú rôzne druhy a levely zbytočností. Netvrdím, že ich máš zo svojho života úplne všetky odstrániť, ale treba ich regulovať. Samozrejme všetci po niečom vždy túžime a predsa vieme svoje túžby moderovať. Declutter je tvoj začiatok. Niečo ako základné princípy tvojho fyzického života od ktorých sa odvíja zvyšok. Preto si musíš svoje essentials jasne vymedziť.

Photo by Sarah Dorweiler on Unsplash

Myslím, že koncept jednoduchšieho života a vlastnenie istého množstva vecí je celkom jasný. Fungujú v ňom tie isté princípy a pravidlá o ktorých som písala aj v predošlom blogu, Deň 2.: DELETE. Menej času zahrabaného vo veciach, znamená viac času pre teba.

Ja sama som sa k tomuto dostala neustálym sťahovaním. Aj teraz žijem v meste, kde som sa zbalila a odcestovala v priebehu víkendu. Môj plán nebol žiť tieto mesiace v Berlíne, no tu som. Dokedy tu budem, neviem. Preto ani nemôžem začať zbierať veci. Ale vlastne, čo by som mohla zbierať? Všetko čo mi k životu treba mám so sebou.

No pre prípad, že sa chceš trochu zamerať na odstránenie zbytočností zo svojho života, odporúčam očekovať Marie Kondo a jej Kúzelné upratovanie. Alebo akúkoľvek knižku o minimalizme. V prípade, že ťa bavia viac podcasty, taký basic je práve The minimalist podcas.

Tvoja challenge v nasledujúcich dňoch je objavovať samého seba. Nájsť solitude a nenechať sa premôcť všetkým čo sa okolo teba deje. Zvládneš to.

Zatiaľ čau.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

O mne: Som freelancer, projekťák, marketér a študent na NYU v Šanhghaji, kvôli vírusu som ostala v Európe a momentálne som zatvorená v Berlíne. Venujem sa témam ako etika technológií, inovácie, design a sustainability. Čekovať ma môžete na facebooku, instagrame alebo na linkedin.

--

--

Niki G.
essentialism

writing my way in this life, essentialist, NYU Shanghai