Photo by Simon Migaj on Unsplash

Deň piaty: Destress

Ako si na tom po týždni práce z domu? Nebolí ťa chrbát? A čo krk a stuhnuté svaly na ramenách? Ako sa vlastne uvoľniť, keď Netflix & Chill môžem mať teraz každý večer a piatok vonku ešte dlho nebude?

--

Je piatok a vieš čo je na ňom super? Že si doma!

Trochu ironické, ale ja to myslím naozaj vážne. Piatky doma sú naprosto boží. Je koniec pracovného týždňa, ale ešte predtým než sa rozvalíš na gauči, daj si trochu času uvoľniť napätie z tvojho tela.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

Základom je zlé sedenie

Ešte som nestretla človeka, ktorý by dobre sedel. Ak si myslíš, že tvoja otrasná čierna kancelárska stolička s kolieskami na ktorej sedíš v práci, či dokonca doma, ti v tom nejako pomáha, mýliš sa. A v podstate aj keby máš tú najviac cool stoličku s tým najergonomickejším operadlom, nič ti to nepomôže ak aj tak nevieš sedieť.

O príznakoch asi nemusím hovoriť, preto ti radšej poviem o tom ako správne sedieť.

Prvým problémom, ak si ako ja je, že pracuješ z notebooku. Čiže nielenže sa neustále pozeráš neustále nadol, ale celá tvoja chrbtica je v jemnom oblúku. Koľkokrát si sa zamýšľal nad kúpou nového monitora, externej klávesnice či notebook standu? Nech je to už veľa či málo, je to jedno. Ak si to nechceš kúpiť tak nekupuj. No pri ďaľšom dni stráveného za počítačom skús sa vystrieť, uvoľniť ramená a pridať support tvojim krížom (kľudne aj vankúšom). Zvyšok si už dohľadáš sám. Postačí ti aj tá najobyčajnejšia drevená stolička, je lepšia ako ktorákoľvek s kolieskami. Ja do toho ešte pridávam svoj dynamický vankúš Dynasit, s ktorým aj počas sedenia posilňujem chrbtové svalstvo. Navyše je dobrou preventívou pred statickým sedením a preťaženm chrbta.

Nezabudni sa pravidelne postaviť a prejsť. Dlhodobé sedenie je nezdravé, preto skús zdvihnúť zadok zo stoličky aspoň každú hodinu.

Sedenie je síce základ ale nie o tom som chcela rozprávať…

Photo by Tim Goedhart on Unsplash

#1 tvoje telo reflektuje tvoj mentálny stav

Stuhnuté ramená sú často príznakom mentálnej záťaže, ktorá sa zrkadlí do tvojho tela. To isté sú je aj choroba, ktorú dostaneš vždy keď príde dovolenka či prázdniny. To isté aj únava, ktorú nevylieči ani ten najdlhší spánok. Toto sa dá zároveň využiť aj naopak.

Ľudia, ktorí cvičia v posilke a pravidelne zdvíhajú váhy, by ti mohli povedať, že cvičenie sa pre nich stalo takou zdravou závislosťou (slovo zdravou je diskutabilné, mala by som svoje námietky, ale nerozoberajme to tu…). Určite je veľa dôvodov, ale vždy keď naše telo cvičí tvoj mozog vidí výsledok svojej práce. Telo vysiela mozgu jasnú správu pri každom zdvihnutí činky. Tá správa je, že je silné. A keď si tvoje telo myslí, že je silné pretože je to priamy výsledok jeho práce, začne si to myslieť aj tvoj mozog.

Cítim sa akoby som tu opisovala mágiu. Ale je to jednoduché. Skús sa teraz postaviť a zdvihnúť ruky čo najvyššie nad hlavu akoby si sa naťahoval.

Ako si sa cítil? Sprav to ešte raz a skús si to všimnúť.

Radosť, spokojnosť či niečo iné, určite to bolo pozitívne. Takto sa každá tvoja fyzická aktivita zrkadlí do tvojho mentálneho stavu. Teraz si zober, že celý deň sedíš schúlený nad počítačom…

Na to, aby si si doma doprial pozitívneho fyzického zrkadlenia nepotrebuješ ani karimatku. Stačí ti koberec alebo deka naspodok. Nemusíš ani začať super veľkou záťažou a dávať si do tela 45 minút vkuse. Začni zľahka.

Keď môžem, cvičím jogu. Nie som bežecký typ, ale joga je pre mňa ideál. Niekedy potrebujem úplne jemné cviky na rozprúdenie, niekedy potrebujem úplnú záťaž. V joge sa s úrovňou záťaže dá úplne hrať a mňa to udržuje nie len vo fyzickej ale najmä mentálne kondícii.

#2 uvoľni svoj chrbát a svalstvo

Toto je tak jednoduchá a neskutočne efektívna vec, že tu ani nemám čo viac písať. Na trhu sú rôzne typy a sady rollerov, ktoré sú úplne jednoduché pomôcky na všetko. Give yourself some self-love a skús si objednať jednu sadu s ktorou si dáš masáž. Ak je niečo viac gratifying než vidieť výsledok svojej práce, tak je to toto.

#3 medituj pre menšiu tension

Určite poznáš ten pocit keď sa ráno zobudíš a tvoje telo už fičí no tvoja myseľ akoby ešte ležala v posteli. Alebo naopak, tvoja myseľ už fičí zatiaľ čo tvoje telo zabudlo používať jemnú motoriku. Tvoja myseľ a telo nie sú zosynchronizované. Nemusí sa to ani prejavovať takto drasticky, ale práve z tejto zlej synchronizácie sa v tvojom tele zbiera napätie. Meditácia je super spôsob ako svoju myseľ a telo naladíš na rovnakú vlnovú dĺžku a precitneš na takéto nahromaždené napätie. Tam to ale nezostáva, pretože počas 15 minút meditácie sa jej aj vieš zbaviť. Ak nevieš ako presne na to, alebo chceš doprovod, dá sa nájsť veľa spôsobov ako lepšie meditovať. Ja osobne používam v tomto prípade brain.fm ale veľmi známe sú aj iné appky. V prípade, že by si chcel nejaké freebies napr. na headspace daj vedieť.

#4 sprchuj sa v ľadovej vode pre viac radosti

Nie, nerobím si srandu. Znie to bizardne, ale ľadová sprcha je plná radosti. Samozrejme posilňuje imunitu a dokonca aj stress resilience a odolnosť voči chladu. No čo je najviac je vlna hormónov šťastia. Nikdy nezabudnem na svojich prvých 15 sekúnd ľadovej sprchy a záchvat smiechu po nej. Bol to masaker, ale celý mesiac ľadových spŕch stál za to. Ako na to mi pomohla Wim Hof method. Síce to chcelo dosť odhodlania a disciplíny, po celý čas som cez svoje telo vysielala svojmu mozgu signál, že som silná a odvážna. To mi potom pomohlo dostať sa cez naozaj zlé časy, kedy som stratila zmysel pre život.

#5 čisti si medzi zubami

Toto je len všeobecné odporúčanie. Pani zubárka a tvoje zuby sa potešia.

Photo by Tess Mol on Unsplash

O tom, že je dobré udržiavať fyzickú aktivitu vieme všetci. Aj to, že treba piť dosť vody. Ale aj tak to nerobíme. No je dobré si to pripomínať. Tvoja challenge na dnes je trochu sa ponaťahovať a pri meditácii zistiť, kde sa ti zbiera stres či napätie.

Ak sa k tomu nevieš dokopať sám, skús to s kamošom. Ak ti to príde ako hlúposť, skús sa napojiť na nejakú online class, ktorá sa koná len v konkrétny čas. Najťažšie je začať, ale aj to je v skutočnosti úplne easy. Dôležité je, aby si dal svojím telom jasný signál svojmu mozgu. Si silný, šťastný a zvládneš to.

Bonus: free yoga class
Ako darček pre dočítanie až nakoniec ti dám tip na free joga hodiny, ktoré sa konajú každý deň. Moja univerzita spustila program Mindful NYU kde postujú ZOOM link s live yoga class. Môžeš sa pridať (malo by to byť for free) a môžeme byť joga parťáci.

📝Sleduj pravidelné príspevky o tom, ako sa v najbližších dňoch nezblázniť.

O mne: Som freelancer, projekťák, marketér a študent na NYU v Šanhghaji, kvôli vírusu som ostala v Európe a momentálne som zatvorená v Berlíne. Venujem sa témam ako etika technológií, inovácie, design a sustainability. Čekovať ma môžete na facebooku, instagrame alebo na linkedin.

--

--

Niki G.
essentialism

writing my way in this life, essentialist, NYU Shanghai