Morgon

Att lägga grund för en dag i flow

Den enda tid som du kanske riktigt äger själv är morgonen. Gör det bästa av denna tid.

Förhoppningsvis fick du god sömn. Snooze-knappen valdes bort. Du klev upp. Och såg fram emot en dag med tillförsikt.

Oavsett energiläge har jag kommit fram till några praktiska handlingar som gör att dagen blir bättre.

Först av allt — ha en flaska vatten på ditt nattduksbord. Kanske någon liter! Och drick upp det när du vaknar. Vatten är liv, och detta är en av de enklaste sätten att ge dig det. På en gång. Du är dehydrerad när du vaknar, och med vatten renar du och sätter igång kroppens system.

Och vad kan vara tydligare att leva sitt liv i flow, än att ge dig denna vattenkick på en gång när du vaknar? Och håll det flytande! Drick vatten genom hela din dag. Fyll en större vattenflaska och ha den med dig hela dagen. Men drick mer och vid distinkta tillfällen. Kanske fem till sex gånger.

Men. Bortom det livgivande vattnet?

Jag skulle sammanfatta det till att “gå till ditt GYM”. Och då menar jag inte “gymmet”. Låt mig förklara.

[bild: @theilr från FlickrCC-BY-SA]

“GYM” — glädjefylld tacksamhet, yoga, meditation

GYM är helt enkelt en förkortning av glädjefylld tacksamhet, yoga och meditation. Eller på engelska, “Gratitude, Yoga, Meditation”.

Glädjefylld tacksamhet

Det kommer med en rad positiva effekter att fylla sin själ med tacksamhet inför någon och/eller något. Det har varit underforskat, men på sistone har många studier visat på dessa gynnsamma effekter. Mer lycka. Mindre stress. Mindre depression. Mer tillfredsställelse med liv och relationer. Större upplevd kontroll över livet — och de som aktivt mobiliserar sin tacksamhet känner framförallt att de växer i sin personliga utveckling och får djupare syfte med livet.

(Studier om tacksamhetens psykologiska betydelse är inom området “positiv psykologi”. För sammanställning, se http://en.wikipedia.org/wiki/Gratitude#Empirical_findings)

Formerna för att uttrycka denna tacksamhet kan variera. En ren tanke. Att säga det till någon — varför inte direkt till den du är tacksam för att du har i ditt liv? Ett mail om de är på distans. Över frukostbordet. Eller mer konkret — att föra en tacksamhetsdagbok. Hitta minst tre anledningar att vara tacksam. Varje dag. Klappa katten eller krama hunden och ta den energin och hitta inspiration för din riktade, aktiva tacksamhet. Den finns där. Leta upp den!

Karin. Nadine, min dotter. Uchi. Deshi. Kärlek.

Yoga

Rent generellt. Fysisk aktivitet som en del av morgonens uppstart är av godo. Yoga är en av många möjliga sätt, och kanske illustrerar ett område med många alternativ. Qi Gong, Tai Chi, stretching i största allmänhet. Och ja, Yoga finns i många varianter med olika fokus — fysisk intensitet, energiuttryck, andlighet och dimensioner. Prova på den som matchar din stil och ditt lynne. Jag har hittat ett program som passar för mig. Några av de övningarna illustreras.

Källa: http://bit.ly/18ClWX9

Effekterna av Yoga är fysiska, samt psykiska (mentala, emotionella och andliga).

Till de fysiska effekterna hör starkare muskler, ökad benstomme, bättre matsmältning, bättre cirkulation, bättre signalsystem och hormoniell balans via endokrina körtelsystemet.

Till de psykologiska hör bättre koncentrationsförmåga och fokus, stillat sinne, ökat känsloliv, ökad emotionell stabilitet, minskad stress, ökad medvetenhet och större kontroll över dina reaktioner på din omvärld.

(Även här studeras hälsoeffekter inom “positiv psykologi” — se exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Yoga_as_exercise_or_alternative_medicine som en ingång för vidare studier.)

Meditation

Andas.

Där har du världens enklaste meditationsteknik.

Djupandningen. Tre gånger.

Gör det nu. På trettio sekunder kan du kanske i slutändan spara tio timmar av att undvika ett stressrelaterat fel som tar ett par arbetsdagar att städa upp efter. Eller tio månader. Av ditt liv. Om du gör det regelbundet.

Stress förkortar livet, eller hur?

Om vatten är ett element att fylla ditt liv med, är luft ett annat. Och att ge sitt sinne luft kan vara ett sätt att beskriva vad som händer vid meditation.

Varianter av meditation är nog lika gamla som människan självt, men det är först på senare år vetenskapliga resultat har kommit på effekten av meditation, och påminner också mycket av effekterna som fysisk Yoga har på kropp och sinne. Det finns även här massor av olika skolor och varianter. Leta ett program som passar dig.

Min morgonrutin med yantramattan.

Ett komplement till ditt meditationsprogram är att lägga sig på en akupressurmatta (“spikmatta”). Den var ju oerhört populär för några år sedan, men sjönk i glömska då den antagligen blev överreklamerad. Men i sitt rätta sammanhang och med rätt proportioner känner jag positiva effekter av den.

Kort och gott — hitta någon meditationsteknik och ligg på mattan, och sen sittande i skräddarställning eller knäsittande, som en stark början på en stark dag!

Vad händer under och efter mina gympass?

En effekt av denna morgonritual är att jag får sorterat mitt huvud och mina tankar, under och efter den. Att-göra-system och kalendrar till trots — den i inledningen nämnda intutionen förstärks. Det som verkligen pockar på, likväl det som jag riskerat att ha glömt bort, dyker upp under denna allena morgonstund. Sättet att låta dessa tankar befrias från ditt huvud är naturligtvis att snabbt ge dem några analoga pennstreck och anteckningar för senare bearbetning. Jag undviker det digitala under denna första timme av morgonprogram!

Känslan av kontroll och prioriteringsförmåga upplever jag öka — och därmed både trygghet och styrka i genomförandet. Och definitivt, efter dessa morgonpass, så ökar energin och glädjen!

… och kanske några kilometer i löparspåret

En annan erkänt bra metod att skapa sig en god morgon är att inkludera en löparrunda. Denna brukar jag visserligen förlägga till “after work”, men de gånger jag inkluderat löpningen på morgonen har jag lagt den före yoga/meditation. Även löpningen har en stark meditativ och skall-rensande effekt. Några av mina mest klockrena insiktsgenombrott och starka idéer har kommit när slutet av en timmes löpning över någon mil börjar närma sig!

Omoraliska vitaminer

En stor del handlar det om hur hormonerna skapas och flödar. Oxytocin av att krama där en famn finns öppen — det hormon som förtätar och fördjupar våra relationer från det vi föds. Kortisol, detta stresshormon, som försvinner med svetten i takt med att skosulorna taktfast bär löparen fram. Endorfin, kroppens egen kombination av smärtstillande och lyckorusbringande som kommer efter någon halvtimme i samma löparspår — eller som en effekt av den självkontrollerade smärtan från akupressurpunkterna på spikmattan. Dopamin, serotonin, adrenalin. Hormonsoppan bör få en harmonisk blandning och omrörning. Eller hur?

Alpha-neoendorfin. Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Endorphin

Jag kom ihåg programmet Fråga Lund, där en av de lärde kallade hormoner för “omoraliska vitaminer”. Visst känns det så.

Reflektera, kreera, visualisera! Hitta gärna en och samma plats för detta, som inte är din plats för arbetet.

Reflektion och kreation

Låt din “GYMSession” vara en halvtimme. Och efter det — ta vara på morgonens stillhet och din nyvunna energi. Innan allt går igång, reflektera över dagen som kommer. Skapa. Visualisera. Gå inte in i att-göra-listor och konkret agenda. Och observera. Du har fortfarande inte kollat vare sig mail eller den ständigt flimrande strömmen på den sociala webben. Det är när du har fått denna påfyllning av energi och när ditt sinne är klart som du har chansen att få en klar helhetsbild och nya idéer, inifrån och ut. Ge denna stund av morgonro och stillhet ytterligare en halvtimme. Och mellan åtta och halv nio, gör en “daglig översikt”. Det kommer jag skriva mer om i nästa avsnitt i detta kapitel.

Frukost

Med denna morgonritual — som jag ser till att den så ofta som möjligt börjar 07.00! — är kroppen redo att ta emot en närande och ordentlig frukost. Dagens viktigaste mål. Hälsosam och stärkande. Jag ger mig inte in i tunga hälsoråd här, men själv föredrar jag kaffe med 40%-grädde (en hit!), och något ägg, och smörgås med nyttigt pålägg. Generellt försöker jag hålla nere på kolhydraterna och ge mig goda källor av protein och bra fett. Målet är att stå sig så länge som möjligt, och att hålla hungern borta hela förmiddagen. Den viktigaste tiden för produktivt och kreativt arbete — den innan lunchen — skall hållas så fri från störningar som möjligt. Jag brukar äta frukost med min fästmö vid 08.30.

Frukost. Snart dags för dagens första mailkoll. Men inte innan.

Med det är dagens arbete redo att tas an! Hur det går till ger jag råd för i nästa avsnitt.


Detta är första avsnittet i första kapitlet i boken “En liv i flow — Hur överleva, leva och berika sig i flödessamhället?” — kapitlet “En dag”. Läs mer om detta bokprojekt.

--

--

Anders Abrahamsson
Ett liv i flow — Hur överleva, leva och berika sig i flödessamhället?

RE:LOVE THE WORLD. Messaging For Improvement. Family, Aikido, DJ, Writer. Love is the hero! // Here on Medium: First draft of a book done. Check Publication!