Güney İzlanda ve Buzullar

Bengü Akyürek
Executive Tourist
Published in
3 min readOct 20, 2016

Yazının orjinali havadakileylek sitesinde yayınlanmıştır.

İzlanda’nın her yeri ayrı bir coğrafi görsel. Kuzeydeki kaynayan çamurlardan ve doğudaki yeşilliklerden uzaklaştıkça güney buzulları görünmeye başladı. Jökulsarlon buzullardaki ilk durağımız oldu hatta amacımız buzulların arasında bot turuna çıkmaktı ancak sert rüzgardan dolayı neyse ki bot turları iptal edilmişti. Neyse ki diyorum çünkü bir sonraki durağımız buzulların arasında zaten yürüyebileceğimiz ice beach olacak.

Hayatımda buzul gezmemiş biri olarak buzulları gezerken çok etkilendim. Hava çok soğuktu, rüzgar beni sallayacak kadar sertti ama bu gezi eşsiz bir görsel deneyimdi.
Parçalanarak denize akan dev buz kütlelerinin arasında tekne turuna da çıkılabiliyor.

Ice Beach / Buz Sahili

bir kedi gördüm sanki!!!

Jökulsarlon’un hemen deniz kıyısında Ice Beach bulunuyor. Bir önceki durakta o kadar çok üşüdüm ki arabanın klimasını açıp içinde oturmayı sahile yürümeye tercih ettim. Ancak bir müddet sonra eşim arabaya gelip bu manzarayı kaçırmaman gerek aşağısı şahane mutlaka gel diye ısrar edince sahile yürüdüm. İşte İzlanda’nın nesini sevdim diye soranlara verilecek bir yanıt daha; 10 adım arkandaki manzara ile 10 adım önündeki manzara asla aynı değil. Araba kullanırken önünde gördüğün yol ile dikizden baktığın yol aynı değil. Yine süpriz bir güzellikle karşılaştım. Dev buz parçaları hem sahili doldurmuş hem denize serpilmiş.Tüm fotoğrafçılar çıldırmış gibi bir buz parçasında kadraj çalışıyorlar.

İzlanda’nın doğal afetlerini biraz okuyunca aslında görünen güzelliklerin sadece turistlere güzel geldiğini fark ettim. İzlanda dünyanın ana tektonik levhalarından biri olan Avrasya Levhası’nın uç noktasında bulunur. Yani İzlanda alttan kaynıyor, üstten donuyor. Volkanik hareketler yüzlerce yılda bir olur gerçeği İzlanda’da çok geçerli değil çünkü ülkenin her yeri volkan ve hemen hepsi aktif. Büyük problem volkanın patlaması değil çünkü volkanın hareketini ve tahmini patlamasını ölçümleyebiliyorlar ancak iki afetin önüne geçemiyorlar: Birincisi kül patlaması. Çevrede yaşayanların tüm hayatlarını durduran, gündüzlerini gece yapan korkunç bir kül yığınına gömülmelerine neden olan bir afet. İkincisi sel baskını. Patlayan volkan lav akıntısı ile erittiği buzulları şiddetli sel baskınları ile denize taşır. Bu arada sadece su değil büyük buz parçaları da su ile savrulur. Bu sel baskınları o kadar kuvvetli ve hacimli su taşır ki İzlanda için hayati öneme sahip Route 1 yolu üzerindeki köprüleri yıkar geçer. Resimlerdeki güzelliklerin arkasındaki hikayeler aslında yereller için çok dramatik.

birçok şey benim boyumdan uzun ama bu buz kütleleri gerçekten çok büyükler

Skaftafell

Bölgedeki ikinci buzul Skaftafell ayrı bir güzellikte. Kahverengi suları, parçalanmamış dev kütlesi ve kenarında tur düzenlenen bir yürüyüş rotası var. Buzul gezmenin en keyifli kısmı bir çatlama anına denk gelmek. Youtube’da bu buzulla ilgili şahane bir video var ancak biz de oradayken etrafta yankılanan büyük bir kırılma sesine denk geldik.

dün kaynayan çamur gören bünyeyi sarsan dev buzul fotoğrafçıda kucaklama isteği uyandırdı

İzlanda’nın Çimi

Her ne kadar maki bitki örtüsü gibi görünse de bu çimler köpüğümsü bir yapıya sahip, basıldığı an ezilip siyah bir kalıntı bırakıyorlar bundan dolayı basmak kesinlikle yasak.

İzlanda turumuz boyunca yer yer göz alabildiğine çim alanlara rastladık. Ancak bu alanlara basmak kesinlikle yasak, çünkü uzunca yıllar el değmemiş doğada yetişen bu çimler basıldığı an çukurlaşan köpüğümsü bir yapıya sahip ve çimleri ezmek kalıcı hasara neden oluyor.

vallahi billahi yol manzarası

İzlanda turumun diğer yazıları; İzlanda, Reykjavik, Snaefellsness’e Gidiş, Snaefellsness, Akureyri, Doğu İzlanda, Güneyden Reykjavik’e Dönüş

facebook veya twitter dan da takip edebilirsiniz…

--

--