- Det är ohyggligt, ofattbart… Det är åt helvete!

Arvid Norling
Fake News News
Published in
4 min readMar 9, 2018

--

Hans Ulfvebrand försökte hjälpa människor genom sorg och chock efter terrordådet på Drottninggatan. Maysan Sääreläs mamma försökte genom att ställa upp i tidningen belysa en underbemannad äldrevård. Istället användes de båda för att sprida främlingsfientlighet och rädsla online, i form av fake news.

Den 7:e april 2017 kom terrorn till Stockholm. Fem personer miste livet när en kapad lastbil körde genom folkvimlet på Drottninggatan. En av dem som satt i SVT:s studio efter dådet för att prata om det som inte fick hända var Domprosten Hans Ulfvebrand. Han var där för att uppmana det svenska folket att ta hand om varandra och hjälpa till.

– Det var helt förskräckligt och obegripligt. I en sån här situationen måste alla människor av god vilja försöka hjälpa till.

Falskt citat spreds

Men efter att han hade medverkat i Tv spreds ett helt annat budskap i domprostens namn. En skärmdump från intervjun med Hans Ulfvebrand började spridas på nätet.

Problemet var att citatet som stod under Hans Ulfvebrand var ett som han aldrig sagt. Bilden fick snabbt stor spridning och retweetades av bland annat Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof.

Richard Jomshofs tweet och Svenska Kyrkans svar. Bildkälla: Twitter

Följande dag befann sig Hans Ulfvebrand i Jakobskyrkan för att hjälpa människor att bearbeta sorgen och chocken som terrorn fört med sig. Plötsligt högg en av kyrkans kommunikationsansvariga tag i honom och utbrast: “Har du verkligen sagt detta!?”

Hans Ulfvebrand hade själv inte hört talas om den manipulerade bilden som cirkulerade.

– Jag hade ingen aning. Jag tänkte att, “Det här kan jag ju inte ha sagt.” Men ändå fanns det en oro eftersom jag själv inte hade sett eller hittat originalet så kunde jag inte vara helt säker på vad jag verkligen hade sagt, berättar Hans Ulfvebrand.

Timmarna som följde beskriver Hans Ulfvebrand som otäcka och oroliga. Efter febrilt letande och kontakt med SVT så hittade man tillslut orginalklippet, och man kunde till domprostens stora lättnad fastslå att Hans faktiskt aldrig hade sagt vad som påstods. Han själv kunde inte tillskrivas någon skuld för propagandan som spreds som en löpeld online.

– Jag känner mig själv väldigt fri nu. Oavsett vad andra människor tar till sig, tror på och inte tror på så vet jag ju vad jag själv har förmedlat och vad jag inte har förmedlat.

Blev stum

Efter att ha blivit utsatt för fake news så känner sig Hans uppgiven. Men han tycker inte att det handlar om honom personligen.

Jag blev stum, att bli utnyttjad i propaganda, jag blev stum. Jag tänkte: är det här sant? Att göra så här är ju så cyniskt. För det handlar ju inte om mig överhuvudtaget, det handlar ju om de drabbade familjerna. Att då dra nytta av detta för att göra fake news på någon som uttalar sig, det är cyniskt över alla gränser.

Hans Ulfvebrand knyter näven mot fake news. Bild: Julia Caesar

Om du hade träffat hen som klistrat in det här citatet, vad hade du sagt då?

- Jag hade frågat: Vad var ditt syfte? Vad ville du med det här?

Hans tror sig dock redan ha svaret på sina frågor. Han tror att fake news både härstammar från och används för att skapa rädsla. Det öppna samhälle vi lever i måste vi försöka bevara, och att vissa människor försöker utnyttja det till sin egen och sin agendas fördel tycker han är förkastligt. Han tror att hela vår demokrati i en förlängning står på spel.

- Faran med fake news är att det skapar rädsla. Människor som gör så här vill ju verkligen skapa rädsla och rädsla skapar människor som inte vågar titta varandra i ögonen. Fortsätter det som det gör idag så riskerar vi till sist att leva i en diktaturstat med ett fåtal mäktiga ledare och en rädd befolkning som blint följer dem.

Rädslan tar sig uttryck i främlingsfientlighet

- Jag tänker att det finns ett starkt drag av främlingsfientlighet. Lever vi i ett öppet samhälle så lever vi också i ett sårbart samhälle, och det blir inte alltid så lätt. Jag tror att det är oerhört viktigt att ändå försöka leva i just ett öppet och sårbart samhälle. Och jag tror att personer som gör så här, är rädda för det någonstans.

Hans är inte den enda som utnyttjats för att sprida falska främlingsfientliga agendor. Maysan Säärelä är även en av dem. Mer exakt hennes mamma, som nu har gått ur tiden. Maysan Sääreläs mamma, Karin Forslund ramlade för fyra år sedan på sitt ålderdomshem. Hon fick stora och många blåmärken i ansiktet. För att belysa att äldrevården behöver mer personal så ställde hon upp på en bild. Bara veckor efter att Karin ramlat så avled hon.

Nästan fyra år efter att Karin Forslund går bort så dyker helt plötsligt en bild på hennes mamma upp på sociala medier. Men till bilden så står det inte att hon ramlat på ett ålderdomshem. Istället står det att “Stina, 85, blev misshandlad och rånad av tre asylinvandrare i Jordbro”. Under en annan står det “Anna, 87, blev rånad och misshandlad för andra gången på ett år av hitresta rumänska romer”.

Det falska inlägget om Maysans mamma Karin. Bildkälla: Facebook

– Då blev ju vi jätteledsna och jättearga. Vi är fyra systrar, och alla var helt ifrån sig, för det är så långt ifrån vad mamma stod för. Allas lika värde var en jätteviktig fråga för henne, berättar Maysan Säärelä.

Nästa vecka kan ni lyssna på en längre intervju med Maysan Säärelä på Fake news News hemsida. Då berättar hon om när sin avlidne mamma blev en symbol för främlingsfientlighet.

Reportrar: Bénédicte Cedergren och Arvid Norling

--

--