Dette er TikTok

Kristian L. Thomassen
Falk Media
Published in
6 min readMar 17, 2019

Den nye utfordreren innenfor sosiale medier, TikTok, gjorde sin store inntreden på høsten i 2018 — da den toppet listene over den mest nedlastede appen i USA, i oktober. Også i Norge begynner dette mediet å få solid oppmerksomhet hos allmennheten, selv om det allerede har eksistert under navnet Musical.ly i flere år.

Men ikke nok med at det dro heftig innpå i USA ifjor. Nå ligger TikTok som det femte (hvis ikke fjerde) mest populære sosiale mediet i verden.

Opprinnelig startet Musical.ly i 2014 med et hovedkontor i Shanghai, i tillegg til å ha et kontor i Santa Monica, California. Målet var å skape et morsomt sosialt medie, der man enkelt kunne lage korte videosnutter og lip-synce til musikk og filmsekvenser som fantes i deres database. Brukerne kunne på en måte lage sin egen lille musikkvideo eller filmmonolog.

Kinesiske ByteDance opprettet konkurrenten Douyin i 2016, det som etterhvert skulle hete TikTok i andre deler av verden. Da ByteDance kjøpte opp Musical.ly i 2018, slo de disse to sammen og endte opp med å kalle sammenslåingen TikTok — slik vi kjenner det idag.

Ny arena for mobbing

Det er mye snakk om at medier som dette skaper en arena for mobbing, og det er selvsagt et viktig tema å ta opp. Jeg ser opptil flere ganger i kommentarfeltene, at ungdom i dette mediet kan være ganske drøye. Dog veldig lite gjennomtenkt. Som kommentar på en av mine videoer, er det en som skriver “jeg gir opp livet”. Noe som i utgangspunktet er et forholdsvis drastisk tiltak etter å ha sett en av mine småflaue videoer der jeg kaster en hatt. Det er for øvrig ikke til å skyve under en stol, at kommentarfeltet blant de voksne på Facebook kan være mye verre.

Heldigvis, etter det jeg har sett, er det et absolutt flertall av positive kommentarer. Jeg har ingen statistikk, men hvis jeg skal stole på mine egne observasjoner, viser det seg at folk i all hovedsak er positive til hverandre. Det er nesten uvirkelig hvordan janteloven tilsynelatende viskes mer og mer bort gjennom våre nyere generasjoner.

“Det er typisk norsk å være god”, sa Gro Harlem Brundtland i 1992. Og det stemmer jo, forsåvidt. Men unner vi andre å være gode? Her har vi nok mye å lære av de landene som er flinke til å heie frem hverandre. Som for eksempel USA, der jeg var og fikk skryt fra mange tilfeldige fremmede fordi jeg hadde en NYC Marathon-medalje rundt halsen.

Janteloven er noe av det verste som kan eksistere for en persons motivasjon til å utøve sitt talent. Men, som nevnt, det ser ut som kommende generasjon — og brukere av TikTok — har mye positivt ved seg. Man skal ikke se bort ifra at årsaken kan være flere impulser fra det store utland, gjennom økt tilgang på internett og sosiale medier. Jeg krysser fingrene for at min påstand er korrekt, og at janteloven er i ferd med å forsvinne.

Hvem bruker TikTok?

Nå har vi enda ikke fått noen norske tall omkring brukere av TikTok, noe jeg antar at f.eks. Ipsos snart vil ta med i sine statistikker. Det vi har, er noen tall på global basis — og ikke overraskende er det en stor andel av tenåringer på dette mediet.

Litt flere menn, enn kvinner — og absolutt flest i alderen 10 til 18 år. Det som er veldig interessant, er hvordan brukertallet går ned i 30-årene, for deretter å øke igjen i 40-årene. Noe som kan tyde på at foreldre er inne for å holde et øye med sine tenåringsbarn.

Det er ikke lenge siden TikTok fikk en solid bot fra amerikanske myndigheter, etter at de hadde samlet inn data fra brukere under 13 år. Boten var på 5,7 millioner dollar, og TikTok gjorde umiddelbare grep i å fjerne alle videoer, og all data fra sine brukere under denne alderen. Aldersgrensen for å dele videoer ble også satt til 13 år.

Folk du kan følge

Det er mange kreative mennesker inne på TikTok, og det er vanskelig å lage en liste med bare noen få navn. Jeg har gjort et forsøk, så her er en oversikt over noen av dem som har utmerket seg, både i Norge og globalt.

Emilie Lein (2 millioner fans)

Emilie er Norges mest populære TikTok’er, og har utmerket seg både nasjonalt og internasjonalt. Det hun skiller seg ut på, er at hun er veldig jordnær, ekte og spiller på humor. Hun er ambassadør for MOT og tar et viktig standpunkt i forbindelse med mobbing.

Zara Cecilie (151700 fans)

Zara er også norsk, men har i tillegg sin egen YouTube-kanal der hun kommuniserer på flytende engelsk. Videoene hennes i TikTok baserer seg i all hovedsak på at hun mimer til sanger og filmscener — men hun gjør det bare bedre enn veldig mange andre. Både lyssetting og bildekvalitet er tilsynelatende gjennomtenkt, og det ser ikke ut som hun etterlater noe til tilfeldighetene. Zara byr på mange imponerende overganger og velregisserte klipp.

NRK Supernytt (61700 fans)

En genial måte å kommunisere siste nytt på til ungdommen. NRK klarer her å belyse det som skjer i verden på en humoristisk og kreativ måte. De bruker det sosiale mediet til akkurat det det er ment til, og samtidig får de fram det som er deres hovedagenda — nemlig å fortelle nyheter.

Lotte and Liise (297000 fans)

To sjarmerende tvillinger fra Norge, bare 13 år gamle og veldig kreative. Deres profil inneholder mye synkronisert dansing, og det er utvilsomt mye av dette som er godt gjennomtenkt og innøvd. I tillegg er de dyktige og kreative med mulighetene til TikTok, med flere innslag av kule overganger (såkalte transitions)

Anders Ødegården (37300 fans)

En såkalt transitioner på TikTok. Anders har spesialisert seg på kreative overganger, noe som kommer veldig godt frem i profilen hans. Disse overgangene tar tid å gjennomføre, så det er åpenbart at han vet hva han driver med. En god “transition” krever både planlegging og kreativitet, noe Anders ser ut til å mestre glimrende.

Lisa And Lena (33 millioner fans)

Disse tyske tvillingsøstrene har flest følgere på hele TikTok, med sine nærmere 33 millioner fans. Måten de koordinerer seg på er imponerende, og det ser virkelig ut som de har øvd for hvert klipp. Samtidig er de jordnære og ekte — og opptatte av å følge opp sine fans så godt det lar seg gjøre. Profilen deres er også full av humoristiske klipp.

Loren Gray (30 millioner fans)

Som nummer to i verden, ligger Loren Gray. Hun har like over 30 millioner fans, og etter at hun tidlig fikk sin popularitet, har hun blitt et populært moteikon for den yngre generasjonen. Idag jobber hun som både modell og artist, og videoene bærer preg av dette. Loren har velregisserte TikTok-videoer der både sminke, antrekk, lyssetting og væremåte er gjennomtenkt.

Gilmher Croes (18 millioner fans) og Jayden Croes (15 millioner fans)

To brødre, som begge egentlig kan omtales som nåtidens Jim Carrey. Deres profiler spiller på humor, og deres gele-ansikter ser ikke ut til å gå tomme for grimaser.

Kristian Thomassen (81 fans)

Javisst, jeg har også en profil på TikTok. Men om den er av samme kvalitet som de over, det kan jeg ikke si med 100 % sikkerhet. Hvis sant skal sies, så kan jeg egentlig med 100 % sikkerhet si at min profil absolutt ikke er i nærheten av dem over. Men, jeg har i det minste en nisje — og det er å kaste ting bakover for å se om jeg treffer et gitt mål. Og viktigst av alt, jeg filmer kun det første forsøket!

--

--

Kristian L. Thomassen
Falk Media

Public speaker and marketing enthustiast with an optimistic curious mind for future possibilities. I’m here to improve my writing. Reach out at klt@falkmedia.no