Má práce se pohybuje na hranici umění a designu, říká autorka instalace Imunity Vendula Kolářová

Fashion Event Dotek
Fashion Event Dotek
4 min readApr 3, 2019

Už od studia na gymnáziu tíhla k umělecké tvorbě, studium sochařství pro ni však nebylo to pravé a správnou cestu k proplouvání uměním nakonec nalezla na Ateliéru Tělového designu. Reč je o Vendule Kolářová, která se ve své tvorbě zabývá převážně lidským tělem, jeho přítomností a absencí. Pro letošní ročník Doteku vytvořila instalaci, která slouží jako bezpečný prostor k rozjímání. V rozhovoru prozradila více nejen o své instalaci Imunity, která bude vystavena v rámci Doteku ve Vitríně Deniska, ale také o její tvorbě a svých malým uměleckých snech.

Vendula Kolářová, foto: Vito Nikolić

Na jakou tvou instalaci se návštěvníci Doteku mohou těšit?

Pro DOTEK jsem vytvořila úplně novou instalaci, která je založena na dvou hlavních bodech. Jedním je práce, na základě které mě vybrali na DOTEK. Druhým bodem je místo, kde se bude akce odehrávat, tedy Konvikt a především kaple Bořžího Těla.

Můžeš čtenářům článku instalaci malinko přiblížit?

Jedná se o obřadní roucho, které je naddimenzované. Člověk se tak do něj může skrýt, v podstatě jako do stanu, avšak díky střihu roucha by instalace měla odkazovat spíše k malé kapličce. Snažila jsem se tak vytvořit prostor ke klidnému rozjímání. A aby to pro návštěvníka bylo příjemnější, tak součástí instalace bude ještě polštář, který odkazuje na modlitební klekátko, které známe z kostelů.

Kde jsi pro ztvárnění instalace brala inspiraci?

Hodně jsem čerpala z mojí bakalářské práce, která také pracovala s oděvem. Nepracovala jsem však s jeho vizuální stránkou, ale s jeho funkčností. Dostala jsem se tak ke srovnání imunitního systému a oděvu. Oba tyto prvky mají naše tělo chránit před vnějšími vlivy a právě na této podobnosti jsem práci založila. Na co jsem hodně dbala a z čeho jsem čerpala, je místo, na kterém se bude akce odehrávat. Proto jsem si jako hlavní prvek vybrala ministrantské roucho, které můžeme vidět na mši v kostele.

Instalace Venduly Kolářové Imunita

Jak instalace vznikala?

Protože mě na DOTEK vybrali na základě bakalářské práce, o které jsem mluvila před chvílí, vycházela jsem hlavně z ní, byl to pro mě určitým způsobem výchozí bod. Avšak postupem času vznikl úplně nový projekt, stále však stojí na konceptu mé bakalářky. Práce na instalaci nebyla úplně snadná. Aby prostor pro rozjímání byl dostatečně velký, pracovala jsem s látkou, která měřila 2,5 metru a opět jsem si vybrala materiál, se kterým se nešije zrovna nejjednodušeji. Já jsem nikdy neprošla žádným kurzem šití a tak se všechno učím „za pochodu“, někdy to vidím jako výhodu, jindy hledám pomoc u kamarádů.

Vendula Kolářová při práci, foto: Vito Nikolić

A teď pár otázek na tebe. Máš nějaký svůj sen nebo spíše necháváš život plynou a čekáš, co ti sám přinese?

Já asi nemám vytyčený cíl, kterého chci dosáhnout. Nemám vybranou galerii, ve které bych ráda vystavovala. Ale úplně si nemyslím, že bych jen čekala, co život přinese, bude to tak nějak půl na půl.

Máš nějakou představu o tom, kde vidíš sebe samotnou za 5 let?

Jéje, no to je otázka dost na tělo. Upřímně teď budoucnost moc neplánuji a snažím se soustředit na to co je tady a teď. Po létě bych ráda vyrazila na pracovní stáž do zahraničí a na to se teď snažím soustředit. Tohle je součást cesty, kterou se chci dát, nezabývat se jen tvorbou, ale také se zapojit do galerijního provozu a vlastně už teď se mi to daří.

Fotky z prezentace práce Venduly Kolářové, foto: Vito Nikolić

Co ty a Dotek, líbí se ti jeho koncept události?

Já jsem na DOTEKu nikdy dřív nebyla a nyní mě to mrzí, když vidím, kolik skvělých věcí bude na jednom místě. Líbí se mi hlavně propojení módy, designu a umění.

Co tebe osobně na projektu nejvíce zaujalo?

Líbila se mi možnost prezentace mé práce mimo klasický galerijní prostor. Ráda dávám své věci do nových kontextů a mé práce se často pohybují na hraně mezi uměním a designem. Jsem zvědavá jak na akci, která to všechno spojuje, má instalace vyzní.

Přijdeš se na letošní ročník Doteku podívat? Případně na co se těšíš?

Na DOTEK stoprocentně dorazím, budu totiž součástí performance Natálie Drevenákové. To ale není jediný důvod, proč bych na DOTEK dojela. Moc se těším na přednášky i přehlídky dalších návrhářů.

Vernisáž instalace Imunity od Venduly Kolářové proběhne již 10.4 v 18:00 ve Vitríně Deniska v Olomouci. Posléze bude následovat prezentace tvorby Venduly, která proběhne v bývalém jezuitském konviktu od 19:00. Instalace však bude ve Vitríně Deniska až do 17.4.2019, takže si jí zájemci mohou prohlédnout i v rámci sobotního Doteku. Vitrína Deniska se nachází v ulici Denisova 5, což je pouhé 3 minuty chůze od Konviktu.

Více informací naleznete na Facebooku Fashion Event Dotek a na www.vitrinadeniska.cz

Autorka: Nikola Bajerová

--

--