ROZHOVOR: Dominika Kozáková a její Freak Show

“Lidé musí být odvážní, ne úzkostliví a omezováni,” říká v rozhovoru Dominika Kozáková, další z talentovaných zahraničních designerů, která představí svou tvorbu na letošním Doteku. Už v minulém roce nás uchvátila svou barevností a materiály kolekce Daily Routine. Mezitím však uběhl rok a Dominika svou novou kolekcí, kterou prezentovala i na Mercedes-Benz Prague Fashion Week, posouvá limity naší fantazie. Nejenže nás osvobodí od genderových stereotypů a formalismu, ale doslova odkryje naše nejniternější touhy a zbaví strachu. Více o své Freak Show vám prozradí v rozhovoru.

Fashion Event Dotek
Fashion Event Dotek
4 min readApr 1, 2018

--

Jak bys sama sebe charakterizovala?

Ako zasnenú.

Pre mňa je najdôležitejšie vytvoriť si vlastnú cestu a postaviť sa za to, v čo veríme.

Moja realita , môj svet.

Máš nějaký módní vzor?

Áno, určite je pre mňa veľkým vzorom Viviene Westwood, Sita Abellan,

dizajnérka Dilara Findigoglu či speváčky Grimes, Peaches, Brooke Candy. Vzorom sú pre mňa taktiež kráľovná Alžbeta, Marlene Dietrichová, bohyňa Atén.

Majáky ženskej sily, sily a nesúladu.

Obliekajú sa a vystupujú, ako statočné postoje k otvorenosti a sebavyjadrenia vo svete, kde sú každodenne napadnuté všetky druhy práv.

Jak bys popsala svůj vlastní styl odívání?

Čím víc, tím líp haha

Punk, Post punk, vintage, techno hlavne farebne a nenápadne.

Co tě vedlo k tomu stát se návrhářkou a jaké byly tvé designérské začátky?

Už ako štvorročná som začala navštevovať základnú umeleckú školu.

V rodine sa nikto nevenuje umeniu, preto nikto nevieme čo ma k tomu už ako malú viedlo.

Od základnej školy a hlavne na strednej škole som prišla na to, že mi je tvorba odevu a kostýmu najbližšia a posledný rok som presvedčená o tom, že sa chcem móde venovať najviac.

Mám za sebou len dve módne kolekcie a pred sebou ešte dlhú cestu.

Pre mňa ide o spojenie, vášeň a krásu.

Tvůj styl navrhování je velmi osobitý, jak bys ho popsala laikovi?

Móda by nám mala dať možnosť zmeniť očakávania, je povinnosťou bežných ľudí, aby zmenili veci tak, aby neboli obmedzené.

Vytiahnuté emócie zvnútra na povrch. Pre mňa je dôležité tento pocit dostať do istej koncepcie, ktorú dokáže vstrebať aj divák a my sa tak dostaneme na jednu vlnu. Formulovať to do slov nie je až také dôležité, skôr ten príbeh, atmosféra, idea, na ktorú sa spoločne naladíme.

Ľudia musia byť odvážni, nie úzkostliví a obmedzovaní.

Podle čeho vybíráš materiály, které používáš ve svých kolekcích?

Podľa inšpiračných zdrojov, na základe celej myšlienky kolekcie.

Tento proces, výber materiálov,skúšky s ním a experimenty ma baví asi najviac.

Takisto jako aj výber farieb.

Jaká je kolekce, kterou představíš na Doteku 2018?

Freak Show je kolekcia inšpirovaná chaosom cirkusu. Nesie sa v snovej, extravagantnej nálade, ktorá nadväzuje na módne odkazy baroka a rokoka.

Modely nesú znaky womenswear, no sú určené rovnako ženám aj mužom — komukoľvek, kto je dostatočne odvážny na to, aby v šialene farebnom outfite vyrazil do ulíc, do každodenného cirkusu. Je len na ľuďoch, aby rozhodli, či sú modely „nositeľné“ alebo úplne odtrhnuté od ich sveta. V bežnom prostredí môže kolekcia provokovať spoločnosť k tomu, aby sa oslobodila od genderovej oklieštenosti a formalizmu.

Všetci sme istým spôsobom „freaks“, tak prečo to schovávať?

Jak vnímáš svou konkurenci?

Konkurenciu neberiem ako súperov, skôr ako inšpiráciu a motiváciu posúvať sa ďalej. Je to väčšie, ako si myslíme, a to je to skvelé objavovanie za našimi cieľmi aj vďaka iným ľuďom.

Co tě baví na zahraniční módní scéně?

Pre mňa je vždy najdôležitejšia energia a atmosféra z módnej prehliadky a návrhára.

Veľmi som si obľúbila značku LOVERBOY Charles Jeffrey. Milujem jeho prezentácie, výstavy či módne prehliadky. Takisto ma veľmi inšpiruje aj dizajnér Matty Bovan či Gareth Pug.

Chtěla bys spolupracovat s nějakou konkrétní značkou či návrhářem?

Momentálne by som povedala, že nie chcela by som zatiaľ tvoriť sama a stále hľadať svoj rukopis. V budúcnosti určite hej, rada experimentujem a spolupracujem so zaujímavými ľuďmi.

Jaká je tvá vize do budoucna?

Naďalej sa stále vzdelávať, rozvíjať svoju tvorbu a ísť cez hranice.

Chcela by som sa dostať na vysokú školu, so zameraním na štúdium odevný dizajn.

--

--