Daha basit, daha özelleştirilmiş Macbook kullanımı size zaman ve hız kazandırır ! Yazılım geliştiricileri için zaman kazandırıcı, MacOSX tüyoları

Fatih Toprak
Fatih Toprak | Blog
4 min readMar 8, 2016

Az evel Medium üzerinde takip ettiğim arkadaşlardan olan Adem ilter bir yazısında daha basit bir Mac daha kullanılabilir bir işletim sistemi demek olduğuna değinmiş. Naçizane tecrübelerim ve yeni Mac kullanımına başlamış herkes için benimde onun yazdıklarına ekleyeceğim bir kaç detay olacağını düşündüm ve bende bir şeyler eklemek istedim. Hem Fatih Toprak / Medium hesabına ilk denememi de eklemiş olayım…

En azından MacOSX hakkında kullanım deneyiminiz olduğunu varsayarak, kendiniz de bu yazıda bahsi geçen küçük ipuçları ve yönergeleri kullanarak daha kullanılabilir bir MacOSX sahibi olabilirsiniz…

Amaca yönelik kullanım

MacOS aslında sanıldığı kadar da sizi sıkıntıya sokan bir işletim sistemi değil. Hatta kimler ya da hangi mühendis ağabeyler UI tarafını geliştirmişler ise efsane metametik yapıp sonucunda bu yapıyı ortaya koymuşlar hayranım. Son derece kullanıcı odaklı bir işletim sistemi diyebiliriz.

Aslında nasıl bir kullanıcı olduğunuza da bağlı olmakla birlikte çok daha verimli, bir işletim sistemine sahip olabilirsiniz. Bunun için zaten sade olan bir işletim sistemini daha sade ve daha anlaşılır hale getirmeniz sizin için hem zaman hem de kullanılabilirlik değerlerini % olarak arttıracaktır.

1- Finder

Herkes aslında, Finder ‘ın çok sıkıntılı bir izlence olduğunu düşünür. Katılmıyorum aslında. Finder oldukça güzel kişiselleştirildiğinde efsane iş görebiliyor.

MacOSX Finder Klasörlerin araısnda gezmek aslında çok güzel ve karmaşayı ortadan kaldıran bir yapı.

Şahsen ben Finder’de bir kaç klasör atladıktan sonra geri gelmek gibi bir durumla karşılaşmıyorum her şey, kullanım esnasında izlediğim yollar vb. tek seferde benim önümde beliriyorlar. Sizde klasik klasör ve dosya görünümünden zaman zaman iri iri olan ikonlardan nereden nereye geldiğinizi düşünmekten sıkılmadınız mı ? Evet evet zaman alıyro değil mi ? :) Bu çıktıyı alabilmek için,Finder penceresi açıkken, çark işaretine tıklayarak olmayan butonları ekleyebilir, ya da farklılaştırabilirsiniz.

Finder için favoriler kısmı (Sidebar elemanları)

En çok kullandığınız kısayolları, varsayılan olarak gelen etiketler vb kısımlarını silip kişisel erişimlerinizi sürekli olarak yenilediğiniz yolları bu alana eklemekte müthiş fayda var. Mesela, localhost için kullandığınız MAMP vb. gibi 3. parti uygulamaların bile ana dizinini (resimde htdocs) bu alana eklemek size her defasında spotlight’da arama yapmamayı veya Applications klasöründen, uygulama içine girip klasörü bulma belasından kurtarabilir.

Bu kısımın ayarlarını Finder Preferences kısmından özelleştirebilirsiniz.

2- Hot Corners

Aslında bir Mac kullanıcısının olmazsa olmazı bence. Mesela Windows’tan kalma alışkanlıklarımız var değil mi ? Masaüstüne Pencere + D ile gitmek gibi. İşte bu aslında efsane kolaylık değil mi ? Odaklanmışken çalışmaya bir anda masaüstüne geçiş yapmak isteyen her kullanıcı gibi, Mac kullanıcılarının da buna hakkı var. İşte bunu çok küçük bir tanımlama ile mümkün kılabiliyorsunuz.

Hot Corners (Sıcak Köşeler, Sistem ayarları > Masaüstü ve Ekran Koruyucu > Sıcak Köşeler adımında)

Resmin altındaki yol ile, sıcak köşelere birşeyler tanımladıktan sonra, mesela ben ekranın en sol üst köşesine geldiğimde masaüstünü hızlıca görebiliyorum. Oldukça kullanışlı değil mi ?

3- Dock

Sade ve görünmeyen Dock candır.

Aslında çok kullanışlı mı değil midir bana göre tartışılır ama, Windows kullanmının sonrası Mac kullanmak için eziyetler çekiyorsanız iş görür. Ancak açık programlar veya diğer programlara erişmek için şahsen Spotlight Search kullanıyorum ama Dock’da zaman zaman iş görebiliyor. Dolayısı ile, bu tarz kullanımlarda bir dönem sonra, kendinizi ekranın bir noktasına alıştırmıyorsunuz, “yahu nerdeydi şu bu ” diye.

Şahsen Dock sizin kullanımıza göre farklı konumlandırılabilir ama, ekranın en kullanışsız tarafı olarak değerlendirdiğim sağ kısma ben Dock’u bıraktım orda çok canım Dock kullanmak isterse kullanıyorum diyebilirim :)

Çok da gerekmedikçe, kullanım sıklığınıza göre Dock üzeirndeki program / uygulama kısayollarını kaldırmanızı tavsiye ederim. Hatta dilerseniz, otomatik olarak gizleyi kullanırsanız bir dönem sonra Dock’un var ya da yok olmasına alışarak tamamen Spotlight ile daha özgür takılabilirsiniz.

4- Spotlight Search

Gerçekten günde en az 500 defa CMD + SPACE kombinasyonunu kullanıyorum. Cihazın içinde tek tek dosya aramaktansa, Spotlight Search ile uygulama / dosya veya herneyse hepsine bu yolla erişiyorum diyebilirim.

CMD + Space ile Spotlight efsane kolaylıktır.

5- Dark Mode

Uzun süre makina başında olduğumuzdan çok parlak ve açık renkler zaman zaman can sıkıcı ve yorucu olabiliyor. Şahsi tavsiyem işletim sisteminizi tamamen Dark Mode ile kopkoyu (simsiyah) kullanmanız. Sizi ilgilendiren kısımların daha çok dikkatinizi çektiğini farkedeceksiniz.

6- İngilizce Bir MacOSX

Bir diğer şiddetle önerdiğim durum, sistemi tamamen İngilizce kullanmanız. Malum, tüm sistem hataları Türkçe’ye çevrildiğinde, ya da kullanımla alakalı bir sorun ya d ayardım almak istediğinizde Türkçe pek açık kaynak yok. Dolayısı ile İngilizce aramalar, Google sonuçları daha verimli olacaktır. İlk zamanlar zor gelebilir alışması ama, Disk Utility yerine Disk İzlencesi diye çevrilen bir dile sahibiz. Hadi geçmiş olsun !

Daha sade ve bir kaç dokunuşla daha hızlı kullanım olanağı sağlayan bir İşletim sistemi sizi daha mutlu edecektir. Ortalama 6 yıldır bu kişiselleştirmeler ile ve özellikle Finder klasör ağacı mantığında kullanımla kim bilir kaç dakikalık kullanım avantajı sağlamış oldum :)

Umarım faydalı olmuştur. Mutlu Mac’ler.

--

--