Başka Astroloji

Merhaba, Ben Nazlı Deniz Timincioğlu. Halkla İlişkiler ve Reklamcılık son sınıf öğrencisiyim. Pazarlama İletişimi Metrikleri dersimiz kapsamında kendime bir internet sitesi hazırladım. Büyük bir tutkuyla takip ettiğim astroloji üzerine hazırladığım “Başka Astroloji”, internette yer alan bütün sitelerden farklı; daha samimi, daha içten, daha bilmiş, daha dost…

Proje internet sitesi: denotim.xyz

Bu derste neler öğrendim?

Pazarlama İletişimi Metrikleri dersi yeni trendlerden başlayarak, pazarlama iletişimde markaların neler yaptığını, tüketiciye dokunduğumuz noktaların hangileri olduğunu ve bunların markalara getirdiği finansal yaptırımları gördüğümüz bir ders oldu. Bu dersi alırken dijital pazarlamanın önemini bilerek seçmiştim. Günümüzde markalar sosyal medya, internet siteleri ve diğer dijital mecralarda kendilerine belirledikleri temel performans göstergelerine büyük önem vermektedir. Bu sayede gerçekleştirdikleri iletişimin başarısını ölçebiliyor ve raporlayabiliyorlar. Bu ders sayesinde temel performans göstergelerinin ve metriklerin seçimlerinin önemini görmüş olduk. Seçtiğiniz temel performans göstergelerinin hedeflerinizle doğrudan ilişkili olmadığı taktirde buna ilişkin iletişimi ölçmenin de bir öneminin olmadığını öğrenmiş olduk. Bu projenin önemli bir çıktısı, internet sitelerimize ilişkin verileri Google Analytics üzerinden analiz edebilmek ve anlamlandırabilmek oldu.

Konumlandırma ve marka kimliği

Başka Astroloji adıyla yola çıktığımda temel amacım, bu siteyi bir marka haline getirmekti. Bu nedenle öncellikle markamı konumlandırmam gerekiyordu. Başka Astroloji’yi benzer internet sitelerinden daha farklı bir sayfa olarak konumlandırdım ve marka kimliğini oluşturabileceğim araçları kullanmaya başladım. Başka Astroloji için bir logo tasarladım. Bu logoyu hedef kitleme daha iyi aktarabilmek için logomun bir hikayesi olması gerekiyordu çünkü artık tüketiciler markalardan duygusal bağlar ya da hikayeler bekliyor. Kendi burcumun İkizler olmasından ve ismimin baş harflerimden yola çıkarak bir logo tasarladım.

Başka Astroloji logo

İnternet sitemi ziyaret edecek kullanıcıları “sadık ziyaretçilere” dönüştürmek için ziyaretçilerime benimseyeceklerini düşündüğüm bir takma isimle seslenmek istedim. Sayfamı takip eden ziyaretçilere “Astrologer” ismini vererek onlarla bağ kurmayı hedefledim.

Astrologer’lar

Marka kimliğini oluşturduktan sonra ise markanın stratejisini oluşturmak gerekir. Burada hedef kitle iç görülerinden yola çıkarak stratejiyi söyle belirledim:

Başka Astroloji, astrolojik yorumları takip eden ve yorumlayan yakın bir arkadaş olacaktır.

İki farklı hedef kitle üzerine yoğunlaştım. Birincil hedef kitlem, astrolojiyi takip eden ama başka bir nefes arayanlar; ikincil hedef kitlem ise astrolojiyi takip etmeyenler. Hem astrolojiyi takip edenlere farklı bir dille seslenmek hem de daha önce astrolojiyle ilgilenmeyenlerin de dikkatini çekerek internet sitemi ziyaret etmelerini sağlamayı hedefledim.

Bloglar
Mobil Görünüm

“SMART” Hedefler

Sadık bir ziyaretçi kitlesi oluşturmak için 2 aylık dönemde (Mayıs-Haziran 2021) Başka Astroloji’nin hedefleri şunlardı:

  • Siteyi ziyaret edenlerin %40’nın yeni ziyaretçi, %60’nın geri gelen ziyaretçi (returning visitor) olması,
  • Siteyi ziyaret edenlerin en az iki sayfaya tıklaması ve siteden çıkma oranını (bounce rate) %50’nin altında tutmak.

Bu hedeflerin belirlenmesinden sonra düzenli olarak Google Analytics üzerinden metrikleri takip etmeye başladım. İlk fazda SEO kullanarak ziyaretçilerin sayfamı takip etmesini hedefledim.

Google Analytics verileri

Ziyaretçi davranışları

27 Nisan-27 Mayıs tarihleri arasındaki site trafiğini incelediğimde ziyaretçilerin çoğunluğunun doğrudan siteyi ziyaret eden organik ziyaretçilerden oluştuğunu gördüm.

Sitenin trafik kaynakları (27 Nisan - 27 Mayıs)

İnternet siteme sosyal medya ya da başka sayfalardan da trafik oluşturmak istiyordum. Bu noktada sosyal medya platformlarında iletişime ağırlık vererek trafik sağlamaya çalıştım.

Sosyal medya iletişimi

Sosyal medya ile desteklediğim iletişim sonrasında ise (27 Mayıs-14 Haziran) trafik kaynaklarının değiştiğini gözlemledim.

Sitenin trafik kaynakları (27 Mayıs - 14 Haziran)

Belirlediğim temel performans göstergelerinden en önemlileri, yeni ziyaretçi ve geri gelen ziyaretçi ölçümleriydi. Google Analytics üzerinden bu verileri incelediğimde, 2 ay sonunda %32,6 geri gelen ziyaretçiyi, %67,4 yeni ziyaretçiyi yakaladığımı gördüm. Sayfaya yeni gelen ziyaretçi oranının yükselmesinin nedeni, farklı mecralarda iletişim yapmaya başlamış olmamdı. Geri gelen ziyaretçi yüzdesi ise hedeflenen oranda gerçekleşmedi ancak hedeflediğim oranın yarısından fazlasına ulaşmış oldum.

Sayfadan hemen çıkma oranına (bounce rate) baktığımda ise bu oranın %50'den fazla olduğunu gördüm. Bu yüksek oranın sosyal medyadan gelen trafikten kaynaklandığını söylenebilir. Sosyal medya platformlarından yönlendikten sonra ziyaretçinin kendi tarayıcısına geçmesiyle sayfadan çıkma oranında artış gözlemlenebilmektedir. Bu oranı düşündüğümüzde gerçek oranın daha düşük olabileceğini söyleyebiliriz.

Diğer bir metrik olan sayfa gezinme oranına baktığımızda ise ziyaretçilerin en az 2.82 sayfa görüntülediğini görüyoruz. Bu durum, internet sitesi için belirlediğim hedeflere ulaştığımı gösterdi.

--

--