Dişil Mitler

Dişil Mitler
FC-EX
Published in
3 min readJun 19, 2022

Hikayesi bilinmeyen kadın tanrıçalarla tanışabileceğiniz mini bir podcast serisi.

Dişil Mitler, Yunan mitolojisi karakterleri gibi popüler mitolojik karakterlerin aksine; hikayesi pek duyulmamış, farklı kültürlerin kadın tanrıçalarını konu alan bir podcast serisi. Her bir bölümde farklı mitolojilerden farklı kadın karakterlere yer verdiğim bu seride mitlere değiniyor ve bu kadın karakterlerin bilinirliklerini arttırmayı amaçlıyorum.

Dişil Mitler logo

Podcast projemin ilk sezonunu 7 bölüm ve her bir bölüm yaklaşık 7–8 dakika olacak şekilde planladım. Her bir bölümde Türk mitolojisi, hint mitolojisi gibi farklı mitolojilere yer vermeyi amaçladım. Seçtiğim her bir tanrıça figürü, bulunduğu bölgenin ana tanrıçaları denilebilecek karakterler oldu.

İlk bölümün tanrıçası Ayzıt

İlk bölümde başlangıcı bir Türk mitolojisi tanrıçası ile yapmak istedim. İlk bölüm olduğu için bölümü oluşturmak ve anlatısını oturtmak benim için uzun, zor ama aynı zamanda keyifli bir süreç oldu. Bölümde kendisinin kim olduğundan, nasıl bir tanrıça olduğundan ve bulunduğu toplumda ne anlamda var olduğundan bahsettim.

İkinci bölümün tanrıçası Freya

İkinci bölümde, İskandinavya’nın meşhur tanrıçası Freya’yı konu aldım. İsminin etimolojik kökeni ve günümüze etkileri yanı sıra,İskandinav paganizmi ve mitolojisindeki yerini anlattığım bir bölüm oldu.

Üçüncü bölümün tanrıçası Astarte

Serimin üçüncü bölümünde ise biraz daha yakın doğu medeniyetlerine yaklaşarak Astarte’yi konu aldım. Kendisi ile birlikte oluşan kültür ve devamında süregelen gelenekleri, geçmişte kendisine inanan toplumları ve günümüze yansımalarını anlattığım bir bölüm oldu.

Beşinci bölümün tanrıçası Sarasvati

Dördüncü bölümde ise uzak doğu medeniyetlerinin en eskilerinden biri olan hint mitolojisinin tanrıçasını konu aldım. Günümüzde de hala kendisine inanılan tanrıçamızın inanıldığı coğrafyada nasıl bir etki yarattığına, kendisine nasıl ibadet edildiğine ve hakkındaki farklı inanışlara yer verdim.

Beşinci bölümün tanrıçası Brigid

Beşinci bölümde, İrlanda’nın kökeni olan Kelt’lerin kültlerine ve mitolojisini konu aldım. Kendisinin günümüze kadar uzanan batıllarından bazı dinler üzerine nasıl etkileri olduğuna, kendisinin günümüzde bile neden kutsal kabul edildiğini anlattığım bir bölüm oldu.

Altıncı bölüm tanrıçası Ninhursag

Altıncı bölüm, Mezopotamya’ya etki etmiş ve birçok inancın da temelini oluşturan, anlatıldığı mitler ile günümüz inançlarını şekillendiren bir tanrıça olan Ninhursag oldu. Bölümde kendisinin kim olduğu ve hakkındaki mitleri ve bu mitlerin günümüz inançlarıyla ilişkisine değindim.

Yedinci bölümün tanrıçası Kibele

Podcast serimin son bölümünde, tüm ana tanrıçaların en büyüğü diyebileceğimiz ve neredeyse tüm dünyadaki tanrıça inancını şekillendiren Kibele’yi konu aldım. Kendisinin kim olduğundan ziyade nelere nasıl etki ettiğini, günümüz dini inanışlarının temelini nasıl oluşturduğunu anlattığım ve oluşturmakta en keyif aldığım bir bölüm oldu.

Serimin tüm bölümlerinin kayıtlarını cep telefonu üzerinden gerçekleştirdim. Sonrasında düzenleyip Anchor aracılığı ile Spotify üzerinden yayınladım. Aşağıdaki linkten, podcast serimin en son bölümüne ulaşabilirsiniz.

Projem bir podcast serisi olduğu için dinlenme oranı, kitle ve geri dönütler benim için oldukça önemli bir konu. Tüm bu podcast serimin yayınlanan her bir bölümünü duyurduğum ve erişibilirliğini arttırmak amacıyla açtığım bir Instagram sayfası oluşturdum.

Henüz küçük bir kitleye hitap eden sayfamın zamanla ve yeni bölümler oluşturdukça kitlesine ulaşacağına inanıyorum. Sayfa düzeninde tema rengimden ödün vermeden, bütünlük sağlayacak şekilde tasarladığım görsellerle oluşturdum.

--

--

Dişil Mitler
FC-EX
0 Followers
Writer for

Hikayesi bilinmeyen kadın tanrıçalarla tanışabileceğiniz mini bir podcast serisi.