EL SANATLARI ZAMANI

Görkem Özkan
FC-EX

--

Sanat hayatın kendisidir.

Belgesel tadında video serisinin fragmanı.

El Sanatları Zamanı, unutulmuş ya da unutulmak üzere olan el sanatlarını gün ışığına çıkartma amacıyla yapılan bir proje. Bu projede el sanatlarıyla uğraşan ustalara ulaşarak icra ettikleri sanatı yerinde görmeyi ve göstermeyi, ayrıca el sanatlarını gün yüzüne çıkararak Youtube üzerinden geniş kitlelere yaymayı hedefledim. Bu Youtube odaklı video projesiyle gelecek kuşaklara ışık tutmayı amaçlıyorum.

El Sanatları Zamanı’ nda, İzmir’deki el sanatı yapan ustaları beraber tanıyoruz. Ustaların evlerine ve ya atölyelerine konuk oluyoruz. Onlarla röportaj yaparak, sanatlarını deneyerek görüyoruz.

Projemin videolarını her hafta düzenli olarak çektim. Ayrıca, mini belgesel tadında olan videolarımın ilk bölümünden son bölümüne kadar yerleşmiş bir düzen içinde çekmeye ve yayınlamaya özen gösterdim.

Ustalara ulaşmak için sosyal medya bana büyük katkı sağladı. Projem kapsamında İzmir’in bir çok semtini gezdim ve birçok insanla tanıştım, onlarla sohbet ettim. Ustaların mesleki hayatları üzerine sorular sordum. Bana bu mesleği yaparken ki hislerini, mesleğe kimin ya da kimlerin teşvik ettiğini, mesleklerinin zorluklarını samimi ve gayet açık bir şekilde anlattılar.

Projemi 3 aşamada yürütmeye özen gösterdim. İlk aşamada röportaj yaptım ve bu sayede ustayı yakından tanımış oldum. Daha sonra el sanatı çalışmasının çekimleriyle devam ettim. Son aşamada ise ustanın atölyesini ve çalışma alanını görüntüledim.

Projemin çekimlerini Canon 550D fotoğraf kamerasıyla çektim. Tripod, yaka mikrofonu ve zaman zaman led ışık kullandım.

El Sanatları Zamanı projemin ilk bölümünün çekimi için Çankaya semtine gittim. Orada deriden çantalar, çeşitli dekoratif eşyalar ve kılıf yapımcısı Suat Günay Gülen ustanın atölyesine konuk oldum. Oldukça otantik bir atölye olduğunu söyleyebilirim. Suat usta el işçiliğinde oldukça tecrübeli olduğunu hareketlerinde, davranışlarında ve konuşmalarında bizlere hissettiriyor.

Devam eden haftalarda çektiğim diğer bölümler

Hemen ardından yine Çankaya fakat farklı bir bölgesinde olan 2. bölümü çektim. Projemin ilk iki bölümü Çankaya odaklı oldu. Temel liseler, bankalar ve iş yerlerinin yoğun olduğu Çankaya bölgesinde bir iş hanında el sanatı yapanların olduğunu da öğrenmiş oldum.

El Sanatları çekimlerinin bu bölümünde Konak Kemeraltı semtindeki atölyesinde ud yapımı ile el sanatını yaşatan Nuri usta ile tanıştım.

Sanatçıların çoğu şehrin gürültüsünden ve hareketliliğinden uzakta yaşayan insanlardır. Bu videoda şehir merkezinden uzakta olan Yelki köyündeydim. Yelki’den karşıya bakınca Güzelbahçe’deki deniz kıyısının harika manzarasını izliyorsunuz.

İzmir’i dolaşmaya devam ederken, yolum Çiğli’ye düşüyor. Bu bölümde, ustamızdan ahşap oymacılığını öğreniyorum. Atölye caddeye yakın olsa da çevresi oldukça sessiz ve sakin olduğunu söyleyebilirim. Günlük hayatın stresinden ve hareketliliğinden kurtulmak için oldukça ideal bir yer.

Bu bölümde Bornova Büyükpark yakınlarında bir iş hanındayım. Sanatçımız, etraftan topladığı hasarlı veya kullanılmayan eşyaların tamirini ve bakımını yapıyor ve onları atölyesinde sergiliyor. Ayrıca, kendisi canlı mankenlik yapıyor. Sık sık sokaklarda ve meydanlarda kostümünü giyerek sanatını icra ediyor.

Bu hafta Uzundere köyündeyiz. Buradaki hedefim günlük hayatta kullanmadığımız eşyaların, geri dönüşümle farklı bir objeye veya eşyaya dönüşebileceğini göstermek.

Projeye ilk başladığımız yere geri dönüyorum. Çankaya’da Agora dolaylarında müzik enstrümanı üreten ve satışını yapan İlhan ustanın yanındayım. Kendisi oldukça pozitif ve güleç bir karaktere sahip.

Bu hafta, 9. bölüm çekimlerine Konak’ta devam ediyorum. Ustamız a’ dan z’ ye sanatçı diyebilirim. Hem el sanatı becerisini konuşturuyor hem de etkinliklere gidip pandomim sanatını sergiliyor. Çok özel bir karaktere sahip. Sanatçı kişiliğini hayatının bir çok yerinde kullanan birisi.

Bu hafta Halil Rıfat Paşa semtindeyim. Ustamızdan nesiller boyu devam eden Karagöz sanatını öğreniyorum. Bu bölüm ev ortamı olduğu için diğerlerinden farklı oldu.

Bu hafta eski mahalle kültürünün hala yaşandığı semtlerden biri olan Buca’dayım. Bu videoda tesbih yapımını gördüm ve öğrenmeye çalıştım.

Projemin Bornova bölümünde oldukça renkli ve güler yüzlü ressam ile tanıştım. Ayrıca, kendisi geniş çevreler tarafından tanınan bir kişi. 12. bölümde Bornova’daki resim atölyesine konuk oldum.

Bornova dönüşü tekrardan Konak kemeraltı semtine geldim. Burası esnafın yoğun olduğu bir bölge. Burada ney yapımcısı Ozan ustanın atölyesindeydim. Atölyeden çok depoya benzeyen bir havası vardı. Bu videoyu çekerken diğerlerinde olduğu gibi oldukça eğlendim.

Proje logosu

--

--

Görkem Özkan
FC-EX
Writer for

İzmir Ekonomi Üniversitesinde Medya ve İletişim bölümü öğrencisiyim. Çeşitli konularda haberler ve podcast yayınları yapacağım.