FARKINDAYIM

Berke Ceren
FC-EX
Published in
4 min readJul 30, 2021

--

Kadına yönelik şiddet.

Farkındayım, toplumsal bir sorun olarak kabul edilen ‘kadına yönelik şiddet’in farkındalığını arttırmak amacıyla yapılan bir proje. Bu projeyle, kadınların evlerinde, toplum içinde, iş yerlerinde, sokaklarda ve mahallelerde fiziksel ve psikolojik şiddet gördüğü ve sesini duyuramadığında, onların ve düşüncelerini dile getirmek isteyen herkesin medyada sesi olmayı amaçlıyorum.

Farkındayım projesinde, İzmir’deki ve ulaşabildiğim diğer şehirlerde kadına şiddet konusunda bilgi birikimi olan veya şiddete uğrayan insanların Medium sayfamda söyleşilerini yayınladığım ve aynı zamanda İzmir’de çeşitli mahallelerde araştırma yaptığım ve o mahallelerde kadına şiddet olaylarını araştırdığım çok kapsamlı bir multimedya projesi gerçekleştirdim.

Kadına yönelik şiddetle ilgili söyleşi yaptığım insanların bu konudaki hissiyatlarını, yaşadıkları yerdeki kadına şiddet vakalarını, kadına şiddetle mücadeledeki rollerini, söyleşi yaptığım insanların portre fotoğraflarını ve konuyla ilgili videoları ve mahalle bilgileri ve grafikleri olabildiğince objektif bir tutumla projeme işledim.

Kadına yönelik şiddet konusunu iki ana başlıkta inceledim. Bunlar: “Farkındayım” ve “Sezen Ünlü Cinayeti”.

Bu sayfada Eşrefpaşa Aziziye Mahallesi, Gıda Çarşısı Yenişehir Mahallesi, 25 Kasım Kadına Yönelik Şiddetle Mücadele Günü , Güney Mahallesi, ve İzmir dışı olarak Balıkesir Jandarma Kolluk kuvveti Kıdemli Astçavuş ‘un da bulunduğu bolca araştırma, fotoğraf, video ve izlenimlerim yer alıyor.

Farkındayım ana sayfasına buradan ulaşabilirsiniz:

Farkındayım söyleşilerinden kesitler

“ Dedem alkol alırdı ve babaanneme nedensiz bir şekilde şiddet uygulardı. Babaannem şiddete o kadar alıştırılmıştı ki ona artık normal bir şey gibi geliyordu. Ağabeyim bizden daha farklı yetiştirilirdi. Her zaman bir ayrımcılık vardı. Bu şekilde yetiştirildiği için bana ve kardeşlerime şiddet uygulardı.”

Aziziye Mahallesi Muhtarı Özlem Kanmetin’ in röportajına bu linkten erişebilirsiniz:

“Ona bir şey olmasın, günah, ceza evlerinde sürünecek diye bir yere başvurmadım. O bana kıydı, ben ona kıyamadım.”

Gıda Çarşısı Yenişehir Mahallesi’nde kağıt toplayarak geçimini sürdüren Nejla Eleyen’ in hikayesine bu linkten erişebilirsiniz :

Sezen Ünlü Cinayeti Nisan 2021'de Güney Mahallesi 1158 Sokak’ta meydana gelmişti. 5 aylık hamile Sezen Ünlü, sokakta yürüdüğü sırada arkasından gelen eşi Anıl Yolum tarafından bıçaklanmıştı. 16 bıçak darbesi alan Ünlü, kaldırıldığı hastanede hayatını kaybetmişti. Sezen Ünlü cinayetini detaylı olarak incelediğim, Güney Mahallesinde çekimler yaptığım bu dosyada cinayetle ilgili konuşan baba Serdar Ünlü, hala Saniye Gevşekler, mahalle esnafı Murat Koral, olayı yakından takip eden narkotik şube polis memuru Mehmet Bozan ve mahalle muhtarları Akın Öz ve Hüseyin Heptepe’ nin söyleşileriyle birlikte cinayetin ayrıntılarını görüntülerle yakından takip ettim.

“Sezen Ünlü Cinayeti” ana sayfasına buradan ulaşabilirsiniz:

“Sezen Ünlü Cinayeti” İçin Yaptığım Söyleşilerden Kesitler

“Katili defalarca şikayet ettik ama gereken hiçbir şey yapılmadı diyerek sözlerine ekledi “Bu bir vahşettir, kızımın suçu yok! Kızımı çok özlüyorum, onun yaşaması gerekiyordu.”

Serdar Ünlü, kızı Sezen’i çok yakın zamanda kaybetmiş Bodrum’da şoförlük yaparak geçimini sağlayan bir baba. Kendisinden kızının ölümüyle ilgili çarpıcı detaylara aşağıdaki yazımda bahsettim.

Saniye Gevşekler, Sezen Ünlü’ nün manevi annesi. Sezen’i en yakından tanıyan kişi. Sezen’i daha bebekken annesi terk ettiğinde ve bakamayacağını söylediğinde halası Saniye Gevşekler, Sezen’i kızlarıyla aynı kefede tutarak büyütmüş ve elinden geldiği kadar okumasını sağlamış. Saniye Gevşekler de cinayetin başından sonuna kadar olan kısmı anlatıyor ve bu söyleşide Sezen’in günlük hayatta neler yaptığını, neleri sevdiğini, hangi yemekleri hangi tatlıları yemeyi sevdiğini ve hayatını nasıl yaşadığına dair ayrıntıları da öğreniyoruz.

“Herkesin bir parçasıydı Sezen, ölümü herkesten bir parçayı götürdü.”

Murat Koral, Güney Mahallesinde esnaflık yapan küçük bir bakkalı olan ve mahalleliyi yakından tanıyan bir isim. Kendisi Sezen’i küçüklüğünden beri tanıyor. Mahallede artan madde kullanımından ve gençlerin olumsuz etkilendiğinden çok şikayetçi.

“Anıl Yolum temiz bir çocuktu. Sigara dahi içmiyordu.”

Hüseyin Heptepe, Güney mahallesinin yan mahallelerinden Emir Sultan, Tepecik ve Tenekeli’ de muhtarlık yapmış biri. Sezen Ünlü cinayetini işleyen Anıl Yolum’ u çok iyi tanıyan bir isim. Anıl Yolum’ un geçmişte neler yaptığını ve nasıl bir hayatı olduğunu da Hüseyin Heptepe ile yaptığımız söyleşiden sizlere aktarıyorum.

Instagram Sayfası

Kadına yönelik şiddetle mücadele için projemin temel amacı olan farkındalığın artırılması için Instagram sayfası açmaya karar verdim. Bu sayfamda kadına yönelik şiddetle alakalı bilgilendirici içerik oluşturuyorum. Instagram sayfamda bir dönem boyunca hedefim olan 500 takipçiye ulaşıp olabildiğince kişinin bu konuda farkındalığını artırmayı amaçladım.

Instagram sayfama ulaşmak için aşağıdaki logoya tıklamanız yeterli.

Bu projeyi kim gerçekleştirdi?

--

--

Berke Ceren
FC-EX

İzmir Ekonomi Üniversitesi’nde Medya ve İletişim bölümü öğrencisiyim.Kadına Yönelik Şiddet’i ele aldığım bitirme projemi yayınlıyorum.