Faïz en het wonder

Arne Vossaert
FC Socrates
Published in
2 min readAug 2, 2021

Faïz Selemani. 27 jaar oud. Comorees, geboren te Marseille, profvoetballer en balkunstenaar bij KV Kortrijk en de man die de roodwitten op 01/08/21 de leidersplaats bezorgde in de Jupiler Pro League. Nooit eerder in de clubgeschiedenis stond KVK alleen op kop in de hoogste divisie van het Belgische voetbal. Dit een historische dag noemen is wel degelijk op zijn plaats.

Voor aanvang van het seizoen werd KVK bij voorbeschouwende analyses op plaats 14 gezet in bepaalde kranten. Niet onbegrijpelijk na een grijs seizoen vorig jaar, een budget van amper 15 miljoen euro en de weinige middelen voor transfers. 5 nieuwkomers waarvan slechts één iemand - Kevin Vandendriessche- direct aanspraak maakt op een basisplaats. Ik kan de kranten geen ongelijk geven. Het maakt de prestatie alleen maar buitengewoner dat de club momenteel koploper is van de competitie.

Natuurlijk moet je alles in perspectief plaatsen. We zijn amper 2 speeldagen ver. Volgende week verliezen en we staan weer 7e. Op het einde van de rit zullen we ons waarschijnlijk parkeren tussen plaatsje 8 en 12. Niks mis mee. Maar sta me toe dit moment te koesteren. Ik droom ervan, telkens weer opnieuw, dat we onze start niet missen, dat we eens even kunnen proeven van een leidersplaats. Want alleen in het begin van de competitie kan dit gebeuren. Het geluk hebben dat de topploegen het laten afweten. Dat hébben we nu. Ik ben zielsgelukkig om te kunnen zeggen dat KVK op dit moment de beste ploeg van België is. Op papier. Aangetoond door cijfers. Voor minstens één week. Het is een wonder.

01/08/21 zal door veel mensen de Nina Derwael-dag genoemd worden. Een Olympische gouden medaille nemen op een individuele toesteloefening in een wereldsport als turnen is inderdaad ongezien voor een land als België. Maar ik heb er niets mee. Een jurysport waarbij een oefening amper 45 seconden duurt en men daarenboven nog moet wachten tot iedereen zijn ding gedaan heeft om te weten of je gewonnen hebt. 0,0 emotie voor een turnleek en buitenstaander als mij.

Geef mij maar een groen veld met 22 voetballers die achter een bal rennen. Een trap, gevolgd door dat ene moment dat de netten trillen, die nanoseconde kortsluiting in het hoofd. Dát gevoel is iets unieks, elke keer weer opnieuw.

01/08/21 is voor mij de dag van KV Kortrijk. Bedankt Faïz Selemani, jouw schot op de Bosuil in Antwerpen is voor de eeuwigheid.

--

--