Romelu Lukaku is een geboren verdediger

Trifon Ivanov
FC Socrates
Published in
2 min readJun 14, 2016
sporza.be

Ik heb als verdediger altijd gedacht dat die aanvallers meer goals maakten gewoon omdat ze dichter bij de goal staan. Als verdediger scoorde ik al geregeld. Als ik dan, zoals alle spitsen, had mogen lopen waar ik wilde en mij van mandekking en andere klotejobs niets had moeten aantrekken, ja dan had ik een hele batterij goals gemaakt. Geen twijfel.

Ik wil maar zeggen: het is niet omdat een spits veel scoort dat het nen hele goeie spits is. ‘t Kan even goed een fantastische verdediger zijn die verlof krijgt om aan de goal van de tegenstanders te gaan rondhossen. Wij verdedigers moeten trouwens niet speciaal goed kunnen sjotten. Wij moeten ofwel sneller lopen dan de aanvallers van de tegenstander ofwel ze een paar keer flink in de grond steken. Da’s onze job. Daarnaast bestaan onze taken uit kopduels winnen, af en toe een laterale pass geven, in de weg lopen en de bal naar voor potten.

Over dat potten: er zijn dan nog eens twee manieren om dat te doen, gewoon blind naar voor trappen — type Ciman (Ja, die Italianen hadden dat ook snel in de mot en lieten hem tamelijk vrij) — of knappe, lange passes om spitsen te lanceren of van kant te wisselen-type Alderweireld. Maar dat laatste is pure luxe, geen noodzaak.

Zo kreeg ik gisteren, tijdens de match tegen Italië, een visioen: Romelu Lukaku is een geboren verdediger. Waarom? Fysiek is de man een rots. Zelfs Zlatan zou daarvoor wijken. Hij kan koppen als de besten, kent wat van goals beletten, heeft snelheid zat en met al zijn ervaring als spits weet hij wel hoe hij dat soort de baas moet. Hij kent alle gemene tricks of the trade. Da’s goud waard, geloof me. Bovendien zit hij op de schaal tussen klompen en geniale voeten dicht genoeg tegen de zone van de houten botten. Wat voor een goeie back geen zier verschil maakt. En we lossen in één klap het tekort aan verdedigers bij de Rode Duivels op.

We hebben ons met zijn allen miskeken op Romelu omdat hij zoveel goals maakt bij Everton. Maar, zoals gezegd, iedereen die vooraan mag lopen, prikt er wel eens één tegen de netten, zeker als je niks anders te doen hebt. Dat bewijst nog niet dat je een topspits bent, toch? Zet Romelu Lukaku in de verdediging. Ik vraag me af waarom Wilmots dat nog niet in hem gezien heeft. Was dat ook geen verdediger?

--

--