V.l.n.r.: Eva, Billy, Lisenka, April, Cato, Cynthia, Ine, Lore en Jasmien.

(1/2) Welkom in de Folle-itiek

Fille Folle
Fille Folle

--

Op 14 oktober trekken we met z’n allen naar de stembus om te kiezen wie het voor het zeggen krijgt in onze steden, gemeenten en provincies. We interviewden 9 filles die op een partijlijst staan voor de verkiezingen van zondag, van Groen tot N-VA. Wie zijn ze, wat vinden zij belangrijk, en hoe zijn ze in de politiek gerold? Vandaag het eerste deel van het mega-interview.

  1. Wie ben je (studies, hobby’s, leuke feitjes …) en voor welke partij kom je op op 14 oktober?

April: “Ik ben April (19), volg geschiedenis aan de Ugent en ik sta op de provincielijst Oost-Vlaanderen voor Groen.”

Cynthia: “Ik ben Cynthia, 20 jaar, en ik studeer orthopedagogie in Kortrijk. Ik ben afkomstig uit Frankrijk en woon sinds ongeveer 12 jaar in België. Ik kom op voor de partij INZET in Anzegem, een nieuwe gemeentelijke partij, gedreven en onafhankelijk, die opkomt met mensen van verschillende strekkingen.

Cato: “Ik ben Cato, 21 jaar, barista en bijna 3 jaar zelfstandige in bijberoep als grafisch vormgever en illustrator. Daarnaast heb ik ook een webshop waarin ik allerlei zelfgemaakte dingen verkoop. Ik kom deze verkiezingen op voor de partij pH7-Positief Hove, de enige onafhankelijke partij in Hove, dus niet verbonden aan een grote nationale partij.”

Billy: “Ik ben Billy en werk sinds mijn 22ste voor sp.a. Ik ben ook bestuurslid bij een scholengroep van het gemeenschapsonderwijs en van een centrum voor basiseducatie. Ik volg ook nog de lerarenopleiding in het volwassenenonderwijs. Ik sta op de zevende plaats op de sp.a lijst in Kortrijk.”

Ine: “Ik ben Ine, 24 jaar en afkomstig uit Menen. Ik ben nu een dikke twee jaar aan de slag als steentijdarcheoloog in Gent. Ik hou van reizen (plannen), reisfotografie, tuinieren en jeugdverhalen op van mensen in het lokaal rusthuis. Ik kom op 14 oktober op voor de partij sp.a, voor zowel voor de gemeente- als de provincieraadsverkiezingen.”

Eva: “Ik ben Eva, 24 jaar en studente communicatiewetenschappen. Ik doe aan krachttraining, eet liefst van al vegetarisch of vegan, lees graag, hou van gezelschap en een dansje af en toe. Ik kom op voor Groen-Sp.a in Lokeren.”

Lore: “Ik ben Lore, 23 jaar. Ik doe momenteel mijn schakel internationale politiek in Gent. Ik speel harp en piano. Mijn twee guilty pleasures zijn chocotoffs en en FRIENDS kijken. Op 14 oktober sta ik op de tweede plaats voor CD&V.”

Lisenka: “Ik ben Lisenka Carré, ben 22 jaar en studeer eind januari af als verpleegkundige. Mijn hobby’s zijn fitness, lopen, zwemmen en op stap gaan met mijn hond Bailey. Ook ga ik graag met familie en vrienden iets drinken of eten. Op 14 oktober vind je mij terug op de 19e plaats op de N-VA-lijst in Wetteren.”

Jasmien: “Ik ben Jasmien, 24 jaar . Ik werk momenteel werk als advocaat-stagiair in Gent. Daarnaast ga ik wekelijks joggen in de Kalkense Meersen. Daarvoor neem ik heel graag mijn hond Lilo mee. Ik ben gek op dieren! En natuurlijk maakt ook politiek een groot deel uit van mijn leven. Op 14 oktober vind je mij dan ook op plaats 3 van de N-VA lijst in Laarne-Kalken.

2. Hoe ben je in de politiek gerold?

April: “Vorig jaar merkte ik op dat Groen in mijn gemeente niet bestond. Ik heb zelf gestuurd naar de opbouwmedewerkster van mijn regio. Samen met haar en een paar andere groene zielen zijn we gestart met het project ‘GroenKluisbergen’.

Cynthia: “Verbazend genoeg komt dit door een schoolopdracht. Vorig jaar moesten we een opdracht uitvoeren over actuele thema’s,waarover ik twee politici van mijn eigen gemeente moest interviewen. Ik interviewde Jeremie Vaneeckhout (ondervoorzitter van Groen en schepen in Anzegem)en het resultaat was heel positief, want na ons gesprek kreeg ik een berichtje dat hij onder de indruk was van mij!”

Cato: “ Op een avond keek ik, zoals elke dag, naar het nieuws van 19u en zag daar één of andere politieker van één of andere partij weer een echt achterlijke uitspraak doen. Ik maakte er een story van op Instagram, en voegde er in mijn laatste filmpje aan toe: ‘dus hey Hove, als er nog een partij is die iemand nodig heeft met een groot bakkes, laat maar weten!’. Letterlijk twee dagen later kreeg ik een e-mail van pH7 met de mededeling dat ze mijn oproep zagen en graag eens met mij wilden samen zitten.”

Billy: “Mijn zus en ik fantaseerden soms in onze gedeelde kamer: zij ging jongeren en volwassen met psychologische problemen persoonlijk helpen. Ik ging het systeem dat deze personen neerhaalde, aanpakken. En zo liep het ook ongeveer.”

Ine: Ik ben er eerder in geboren dan gerold. Mijn familie langs vaders kant heeft zich altijd politiek geëngageerd.”

Lore: “Mijn opa en mama zaten in de politiek. Zelf kwam het door bij CDS Leuven te gaan en in gesprek te gaan met politici.”

Eva: “Ik was al lid van Groen nationaal en werd benaderd door de voorzitter van Groen Lokeren met de vraag of ik op hun lijst wou staan. In het begin zag ik dat niet echt zitten. Ik had het gevoel dat het veel druk ging meebrengen en vind mijn leven (zoals waarschijnlijk elke student) meestal al druk genoeg. Het gaf me ook een raar gevoel dat mijn gezicht over de hele stad te zien zou zijn. Maar mijn vriendin, die opkomt voor een andere partij, zei: waarom niet?”

Lisenka: “De politiek is iets helemaal nieuw voor mij. Annelien Van Der Gucht, de uitbaatster van het restaurant waar ik een vakantiejob deed, is schepen voor N-VA in Wetteren en staat op nummer 2 van de lijst. Zij sprak me erover aan. Door haar gedrevenheid kijk ik erg naar haar op, dus uiteindelijk kon ze me warm maken voor de politiek.”

Jasmien: “Ik werd mij rond mijn 18e meer en meer bewust van de politiek en de daarmee samenhangende dilemma’s. Gelukkig kende ik de voorzitter voor de lokale N-VA afdeling zeer goed. Zij was de ideale persoon om politieke problemen mee te bespreken, en zij vroeg mij dan ook: ‘geen zin om je te engageren voor de N-VA?’. Ik heb niet getwijfeld en ben ondertussen al 6 jaar gemeenteraadslid.”

3. Zit dat politiek bewustzijn er al van kleins af aan in?

April: “Geen twijfel mogelijk! Mijn eerste echte ‘herinnering’ aan mijn politieke belangstelling was toen ik 8 was en de bankencrisis uitbrak. Daarna bleef ik verwonderd naar het nieuws kijken en was ik diep geraakt door de Griekse Crisis, vluchtelingencrisis, enzovoort. Pas in het middelbaar is mijn mening en mijn politieke oriëntatie echt ontwikkeld.”

Cynthia: “Eerlijk gezegd niet, nee. Ik heb politiek altijd iets ingewikkeld gevonden, en het was mij ook gewoon onbekend. Tot ik er zelf instapte, want eens je erin zit is alles zoveel eenvoudiger!”

Cato: “Dat is eigenlijk iets van de laatste tijd. Ik heb gewoon graag iets te zeggen en geef nogal graag mijn mening. Het gekke is — mijn ouders zijn het tegenovergestelde, echt heel normale gematigde burgers in een rijwoning. Niet te zot, want gewoon is al zot genoeg, en vooral, hou uw menig maar voor uzelf, want stel u voor dat anderen het er niet mee eens zijn! Dat maakt me soms wel boos, want hoe kan je met zo’n attitude nu verandering brengen?”

Billy: “In het tweede of derde leerjaar organiseerde meester Frank miniverkiezingen op school. Ik herinner mij dat nog. Ook toen meester Frank zelf op de lijst ging staan, was ik daarmee bezig. Stel je voor dat ik het jaar erop geen les zou krijgen van hem, omdat hij burgemeester was geworden?”

Ine: “Ik ben opgegroeid in een echte sossenfamilie langs vaders kant, dus dat bewustzijn was al lang aanwezig. Maar zelfs met de hele ‘rode traditie’ was ik bij mijn eerste stemjaar enorm kritisch: ik heb alle programma’s van alle partijen bekeken en voor mezelf beslist welke waarden en normen met de mijne overeenkwamen.”

Eva: “Ja en neen. Ik wil al van kleins af aan een wereldverbeteraar wil zijn, maar vroeger was ik wat naïever en idealistischer. Nu ben ik al veel realistischer geworden. Toen ik klein was, wilde ik tovenaar worden. Ik zou nog altijd graag de problemen willen wegtoveren! (lacht)”.

Lore: “Het is met de paplepel mee gegeven. Niet altijd actualiteit, maar wel empatisch zijn, delen, zorgen voor anderen, medemensen helpen.”

Lisenka: “Om eerlijk te zijn niet, neen. Tot twee jaar geleden was ik er nooit echt mee bezig, maar hoe ouder ik word en hoe meer ik me tussen de Wetterse jeugd bevind, hoe meer ik merk dat jongeren een spreekbuis nodig hebben waar ze met hun vragen en ideeën terecht kunnen.”

Jasmien: “Nee. Dat is met de jaren gegroeid. Het enige wat er wel al sinds kleins af in zit, is dat ik niet snel zomaar dingen aanneem als correct en aanvaardbaar. Ik stelde mij bij alles vragen. Nu nog. En ik neem het ook graag op voor anderen.”

4. Wat zijn voor jou de allerbelangrijkste thema’s?

April: “LGBTQ, racisme, mobiliteit, milieu, immigratie en armenzorg.”
Cynthia: “Verkeersveiligheid en zwerfvuil.”
Cato: “ Cultuur, communicatie en onderwijs.”
Billy: “Onderwijs en economie/werk.”
Ine: “Ouderenzorg en natuur.”
Eva: “Behoud van groen en het sociale welzijn van de mensen.”
Lore: “Gelijke rechten voor meisjes en vrouwen, seksueel geweld, mobiliteit.”
Lisenka: “Jeugd en veiligheid.”
Jasmien: “Natuur, verkeersveiligheid en financiën.”

--

--