2018 — Jaaroverzicht

Lijstjestijd…

Kurt Velghe
Film & Theater
3 min readDec 31, 2018

--

Het is weer zover! Lijstjestijd! Joepie! Ik zou echt niet weten waarom ik dit doe. Wie heeft hier nu een boodschap aan, denk ik dan? En weet je wat? Het kan mij eigenlijk ook niet schelen. Ik doe het al van toen ik nog een kleine jongen was en ik ben het ook altijd blijven doen. Hier gaan we dan: drie lijstjes in drie categorieën, vergezeld van een klein beetje uitleg.

2018 in het (amateur)theater

Ik ben zelf heel actief in het amateurtheater en draag deze discipline in het hart. Door de jaren heen heb ik ook heel wat vrienden gemaakt in dit midden. Een aantal van die vrienden zitten in deze lijst, maar ook een heel aantal niet,… uiteraard. Ik zag in totaal 31 voorstellingen, waaronder toch heel wat pareltjes. Altijd moeilijk kiezen dus. Over de nummers één en twee heb ik geen seconde getwijfeld. Alletwee schitterende producties met een heel knap regieconcept. De monoloog van Norbert kon ons meer dan bekoren tijdens Spots Op West 2018 en het Kuurns Theater bracht een prachtige versie van de klassieker Noises Off! Verleden zomer van het Spiegeltheater was dan weer klassiek theater op zijn best. Vielen net uit de boot: Voor u geknipt van AMA Producties, The Great Gatsby van het Noordtheater, Broederliefde van Blafwaf en Minor swing van Toneelgroep Kohané.

2018 in het (beroeps)theater

We zagen helaas iets te weinig professionele theatervoorstellingen het voorbije jaar (een goed voornemen voor 2019 trouwens), maar toch zet ik ze bij deze op een rijtje. De eerste drie waren ronduit fantastisch! Als ik collega-theaterliefhebbers mag geloven, dan misten we echter heel wat moois. Hopelijk worden een aantal van die pareltjes nog verlengd en kunnen we daar ergens in het voorjaar van 2019 nog van genieten.

2018 in film

Tweeëndertig films van 2018 zag ik dit jaar. Hierbij zijn uiteraard ook een aantal Netflix originals. Over de top vier bestond voor mij al lang geen twijfel. The shape of water is één van de mooiste sprookjes ooit gemaakt, A quiet place één van de beste horrorfilms ooit, Three billboards outside Ebbing, Missouri één van de beste ooit in het genre van de zwarte komedie en Coco één van de mooiste animatiefilms van de laatste jaren. Bohemian Rhapsody was genieten van de eerste tot de laatste minuut. En dit vooral dankzij de muziek en de prachtige vertolking van Rami Malek als Freddie Mercury. Vielen net buiten deze top 5: A star is born, Mission impossible: Fallout, Girl, The man who killed Don Quixote en The ballad of Buster Scruggs.

Voilà, dat waren ze dan. Niet akkoord… of juist wel? Geef gerust een reactie. Tot volgend jaar!

--

--