Brood en spelen

Kurt Velghe
Film & Theater
Published in
2 min readSep 12, 2012

Zorg voor brood (eten) en spelen (de gladiatoren), zeiden de Romeinen, en het volk houdt zich koest. Ook nu nog geldt dat eigenlijk. Zorg ervoor dat het volk kan eten en geef ze voldoende ontspanning in de vorm van TV, muziek, cinema, theater, enz. en het volk houdt zich koest. Als er ergens al eens een burgeroorlog uitbreekt, dan is dat meestal bij gebrek aan brood of spelen. Voor mijn brood zorg ik zelf, door middel van de moderne vorm van ruilhandel. Ik ga werken voor mijn baas, die mij daarvoor in ruil geld heeft. En dat geld geef ik dan aan de winkelier in ruil voor mijn brood. En ik hou van spelen, van toneel spelen welteverstaan. Na een meer dan welkome rustperiode zijn we ondertussen weer volop aan het repeteren geslagen. Ik repeteer bij Klakkeboem voor “Het Sprookje Van De Hebberigste Heks” en Griet repeteert in Deerlijk voor “De Vier Zusters”. Zondag nemen we met “Onderweg” deel aan ons eerste filmfestival van het seizoen en de week daarop beginnen we met de eerste bezoeken aan bevriende of minder bevriende toneelgezelschappen. Zoals je ziet, weinig tijd voor rust, maar ik ben er klaar voor. Laat het seizoen maar beginnen !

Ja maar, en die foto dan, hoor ik jullie denken. Wel, dat was het enige stukje theater dat we te zien kregen in de verlofperiode. De kindjes van Griet volgden namelijk een theaterkamp en wij mochten op vrijdagnamiddag naar het toonmoment gaan kijken. Het werd een mooi stukje, perfect passend in de leefwereld van lagere schoolkinderen. Een groep journalisten moest een scoop vinden rond een populaire meidengroep. Een paar knappe regievondsten en een aantal beloftevolle actrices zorgden voor een aangename kijkervaring. En dan nu, op naar het nieuwe theater- en filmseizoen. Wat zal dit seizoen allemaal brengen ? Hopelijk heel veel moois en voor alle acteurs en actrices onder ons, heel veel spelplezier. En zo bezorgen wij, als amateurtheatermakers, een groot antal mensen de broodnodige spelen. En voor dat brood, tja, daar zal je toch zelf moeten voor zorgen ;-). Tot toneels !

--

--