Cultuurloos kan ook

Hoewel…

Kurt Velghe
Film & Theater
2 min readJun 10, 2019

--

Vaderdag. Het is nu 16u10 in de namiddag. Binnen welgeteld 50 minuten komen mijn kinderen naar hier, mijn stiefkinderen naar beneden en de grote liefdes van mijn stiefkinderen (op vandaag dan toch) ook naar hier. En dan houden we de jaarlijkse vaderdagbarbecue (nu toch al voor de tweede keer, dus…). Zo dragen we toch bij aan de o zo typische Vlaamse eetcultuur, die voorschrijft dat je barbecue moet eten zodra de zon schijnt (hoewel de zon niet echt van de partij is). Denk er voor de rest van wat u wilt, maar stiekem kijk ik hier toch een beetje naar uit. Santé!

Repeteren

Naast repeteren voor een volgende productie (Haar naam was Sarah) en (een beetje) verdriet om het missen van het concert van Fleetwood Mac, was er de voorbije week weinig te beleven op cultureel vlak. En als je De Morgen mag geloven, was ook de passage van de Fleetwoods in Werchter niet echt veel soeps. Er viel ook slecht nieuws te rapen, met de dood van Nederlands TV-icoon Martine Bijl.

Fleetwood Mac op Werchter Boutique: Wat hier onder die naam te zien was, is ook een sweet little lie ★★★☆☆ — Serge Simonart in De Morgen van 9 juni 2019

Chernobyl

Een mooi lichtpunt deze week (althans op vlak van film en theater) was toch wel de schitterende nieuwe serie van HBO: Chernobyl. Een aanrader voor wie houdt van spannende, waargebeurde verhalen. We zitten nog maar aan aflevering drie, maar het kan nu al niet meer stuk. En als we de commentaren van onze vrienden mogen geloven, dan worden de laatste twee afleveringen nóg beter. Vanavond of morgenavond het vervolg. Spannend!

Song van de week

Ik heb lang getwijfeld wat ik deze week ‘song van de week’ zou maken, maar koos uiteindelijk de meest voor de hand liggende keuze: een klassieker van Fleetwood Mac. Als ik De Morgen mag geloven, dan luister ik beter naar hun platen dan dat ik nog naar een live concert ga. Bij deze. Voor de volledigheid voeg ik er toch nog een song aan toe, eentje voor Martine Bijl van onze eigen Louis Neefs. Tot volgende week!

--

--